Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading hjemme - muligheter

Startet av TMB1, mandag 15. juli 2019, klokken 19:16

« forrige - neste »

TMB1

Hei.

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en e-Golf og i den forbindelse prøver jeg å kartlegge hvilke muligheter jeg har for å lade hjemme i garasjen.

Jeg har i dag en 15(?)A kurs til garasje + utelys. Så langt jeg klarer å se så er denne skjøtet på 2 punkter før den ender opp i garasjen (hvor den er skjøtet ytterligere videre til lys/stikk). Se vedlagt skisse.

Slik jeg har forstått det så har jeg i hovedsak 3 muligheter for å få til dette.

Jeg har spart opp nok vervebonus hos Tibber til å kunne hente ut Easee ladeboks gratis. Denne kommer også med integrert type B jordfeilbryter som jeg har skjønt at er påbudt når man skal lade bil.

1. Ikke gjøre noe, benytte vanlig stikk i garasjen til lading med vanlig støpsel. Men jeg har forstått det slik at dette frarådes. At ladetiden blir lang med denne metoden er i utngangspunktet ikke noe problem.

2. Benytte eksisterende kurs og kabling og montere Easee på denne. Er dette mulig, lovlig, og eller ikke anbefalt å gjøre? Er det for mange skjøtepunkter på veien her?

3. Trekke ny kabel fra sikringsskap til garasjen og montere ny kurs. Kan jeg her utføre trekkejobben selv? Jeg er ikke elektriker, men jobber med elektro innen bygg og anlegg så jeg klarer fint å legge den forskriftsmessig/pent.

Det er hovedsakelig alternativ 2 jeg ønsker å gå for om det er mulig, da jeg får dra nytte av boksen uten alt for mange ekstra kostnader.

Inntaksspenningen hos meg pleier å ligge på mellom 245 og 250V og det meste jeg har sett av trekk på hovedsikringen (har Tibber Pulse) er rundt 30A.

ruslebiff

Se https://www.emobilitynorway.com/2018/05/29/nytt-unntak-i-nek4002018-gjor-det-enklere-a-etablere-elbillading-i-frittliggende-garasjer/

Er altså lovlig i noen tilfeller å gjenbruke eksisterende kurs, men med visse restriksjoner.

Sannsynligvis vil du ha størst glede av å legge en ny kabel så du har muligheten til å lade uten å tenke på annet som bruker kursen. Er vel relativt vanlig å legge kabel selv og få godkjent av elektriker, men spør elektrikeren du ønsker å bruke først.

TMB1

Da kan jeg legge en 4mm2 PFXP og sikre med 20A?

Jeg kjenner en elektriker som helt sikkert kan koble og få det godkjent for meg så da blir det vel ikke så dyrt med litt egeninnsats, kanskje bare gå for det da hvis det blir noe av :)

KjellG

Hvis du legger nytt, ville jeg valgt 3-fase.

sjokomelk

Sitat fra: KjellG på mandag 15. juli 2019, klokken 23:47
Hvis du legger nytt, ville jeg valgt 3-fase.
Trådstarter har bare 1 x 50A inn i huset sitt. Så hvis det ikke ligger lagt opp til dette i inntaket, og hen tar seg råd til å oppgradere hele skapet, så blir det nok dårlig med 3-fas dessverre.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA