Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta

Startet av Leaf_2014, mandag 10. juni 2019, klokken 18:35

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Ja enig. Fornuftig. Det er et for dyrt prosjekt - det står seg ikke.

Daniel_0007

Ser ut som hydrogen kommer til å lide samme skjebne som betamax og hd dvd.
Evt om det ikke blir brukt på tungtransport.
Model 3 2019 LR Rwd

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 20. april 2020, klokken 21:21
Et svært interessant innlegg enten man selv er for eller imot hydrogen.

https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2020/04/20/7519088/hydrogen-kan-bli-norges-neste-industrieventyr

Hydrogen vil nok komme i stadig sterkere grad til industri (stålverk og sementfabrikker for eksempel) og tunge og lange transporter som skip og fly. Hydrogen vil også erstatte kull og gass til kraftverk (og ikke minst varmekraftverk). Innlegget er bra synes jeg. Men hydrogen til personbiler må bare stoppers snarest mulig.

Electric cars in Norway

#108
Ketill, spot on :+1:  enig i alt du skriver og jeg mener også at hydrogen til personbiler må bare stoppes snarest mulig. Det tar bort fokuset på elbiler og da er det SPAM slik jeg ser det og gagner ikke elbilsaken

Men til alt annet enn personbiler ...ja gjerne for meg... "bring it on" hydrogen.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Elmo på mandag 20. april 2020, klokken 21:29
Dette er vel ett debattinnlegg og således en meningsytring og ikke nøytrale fakta ?!

Ja.

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

eivhelle

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 24. april 2020, klokken 17:32
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 20. april 2020, klokken 21:21
Et svært interessant innlegg enten man selv er for eller imot hydrogen.

https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2020/04/20/7519088/hydrogen-kan-bli-norges-neste-industrieventyr

Hydrogen vil nok komme i stadig sterkere grad til industri (stålverk og sementfabrikker for eksempel) og tunge og lange transporter som skip og fly. Hydrogen vil også erstatte kull og gass til kraftverk (og ikke minst varmekraftverk). Innlegget er bra synes jeg. Men hydrogen til personbiler må bare stoppers snarest mulig.
Hydrogen lagres best når det ikke er hydrogen, men derimot en kjemisk forbindelse som inneholder mye hydrogen, som for eksempel ammoniakk eller metanol. Derfor er lagring av hydrogen under trykk et absolutt blindspor. Det er ikke det som blir løsningen for skipsfart og andre former for transport der man trenger å lagre store mengder energi. Og for personbiler er toget allerede gått.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

RJK

Sitat fra: eivhelle på onsdag 29. april 2020, klokken 20:45
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 24. april 2020, klokken 17:32
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 20. april 2020, klokken 21:21
Et svært interessant innlegg enten man selv er for eller imot hydrogen.

https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2020/04/20/7519088/hydrogen-kan-bli-norges-neste-industrieventyr

Hydrogen vil nok komme i stadig sterkere grad til industri (stålverk og sementfabrikker for eksempel) og tunge og lange transporter som skip og fly. Hydrogen vil også erstatte kull og gass til kraftverk (og ikke minst varmekraftverk). Innlegget er bra synes jeg. Men hydrogen til personbiler må bare stoppers snarest mulig.
Hydrogen lagres best når det ikke er hydrogen, men derimot en kjemisk forbindelse som inneholder mye hydrogen, som for eksempel ammoniakk eller metanol. Derfor er lagring av hydrogen under trykk et absolutt blindspor. Det er ikke det som blir løsningen for skipsfart og andre former for transport der man trenger å lagre store mengder energi. Og for personbiler er toget allerede gått.



Hvor mye ekstra må det dras på for å kunne spalte hydrogengass fra f.eks. metanol otg (on the go) på henholdsvis en hydrogenbil, hydrogen lastebil, hydrogendrevet laste/transport-tog og et skip som f.eks. cruisefergen mellom Oslo og København eller Kiel, og hva er eventuell besparelse på å ikke dra med seg trykksatte tanker med hydrogen?

Hvilke av disse er det sannsynlig at vil kunne drive med spalting av hydrogengass for å drive seg selv, med den energien som eventuelt må dras med for å få gjort spaltingen?

Husk at dette er en energikrevende operasjon, som enda ikke ansees som kommersielt drivverdig sammenlignet med å utvinne fra naturgass. Man snakker jo om at man bruker 3-4 ganger så mye elektrisitet for å ha tilsvarende mengde tilgjengelig energi for fremdrift.

Eller mener du det skal lagres som metanol eller ammoniakk på land, frem til et kjøretøy kommer og plutselig trenger 5 eller 25 liter hydrogengass, eller enda mere for tog og skip?

Hydrogengass er per i dag helt avgiftsfritt, for å i det hele tatt kunne konkurrere med fossilt drivstoff som bensin og diesel. Det ser jeg ikke for meg at vil kunne vedvare når man skal drive transport basert på hydrogengass.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#113
De burde jo bare fjerne den hydrogenstasjonen som brant opp. Det er min mening. Se min video av både den og den nye hydrogenstasjonen inne ved Høvik rett ved E18. Den nye stasjonen likte jeg og den kommer først i denne videoen:+1:  https://youtu.be/zr1x3s2WVHc

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

emurof

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 23. april 2020, klokken 22:38
Ser ut som hydrogen kommer til å lide samme skjebne som betamax og hd dvd.
Evt om det ikke blir brukt på tungtransport.

Tesla Semi has entered the chat.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA