Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta

Startet av Leaf_2014, mandag 10. juni 2019, klokken 18:35

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Er i drift. Hver stasjon koster rundt 30.millioner og kan betjene ca 24 hydrogenbiler i døgnet. Vi kunne altså fått 45 lynladere eller ca. 60 hurtigladere for samme prisen. Disse kunne betjent 2880 elbiler og brukt 1/4 del av energien hydrogenbiler bruker.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

OhmPaPa


automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på torsdag 09. april 2020, klokken 13:23
Eksplosjon i hydrogenproduksjonsanlegg i USA. 60 hus berørt av skadene.

https://www.wsoctv.com/news/local/explosion-long-view-plant-damages-homes-felt-across-southern-caldwell-co/IBV6C62H7ZFXPI7Q3SNN2IKNFQ/

Tro hvor mange flere som må smelle, før man stopper vanviddet? Hydrogenstasjoner har lite å gjøre i befolkede områder. De kan få holde seg til områder med en sikret front, og et område bak hvor trykkreftene får lov å virke uten hindring, så man i beste fall får en rettet eksplosjon i sikker retning.

Heldigvis ingen menneskeliv som gikk her heller, men de sier intet om skadede. De teller kanskje ikke små kuttskader så lenge det ikke er livstruende eller invalidiserende skader.

Her er det likevel ikke lengre et spørsmål om menneskeliv kan gå tapt, men hvor mange som eventuelt må dø før det settes en fullstendig stopp. For en gangs skyld skulle jeg ønske vi så vanviddet og stoppet det, før liv går tapt, men enkelte vil ikke se alvoret før de har dødstall fremfor seg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

engolf

I detta fall tror jag det är snack om dekompression (och inte explosion).
Hydrogel lagras under högt tryck (300-350 bar), och en okontrollerad utblåsning kan uppfattas som en explosion.

Espen Hugaas Andersen

#80
Dekompresjon blåser ikke ut vinduer titalls/hundretalls meter unna. Det tilsier at man hadde en betydelig sjokkbølge som tilsier svært rask forbrenning av hydrogen, muligens detonasjon. Gjetter på at 500-1000 gram hydrogen eksploderte.

Kan se ut som at man hadde en hydrogenlekkasje i bygningen, som fyltes opp av hydrogen oppunder taket helt til det smalt. (Alternativt var det en rask lekkasje fra lagringstanken som formet en gassky i friluft som så antente. Er litt vanskelig å se om veggen ble blåst inn eller ut.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

engolf

Det är just det en kraftig dekomprission gör:(
Om det verkligen hade varit explosion med hydrogen hade hela huset blivit blåst i småbitar.
Utifrån bilderna att döma har det bara blåst ut del av väggen, vilket i ganska vanligt i konstruktioner där det finns risk för utblåsning, man lagar helt enkelt den ena väggen inte bärande, så den kan ge efter och släppa ut trycket.

Espen Hugaas Andersen

Nei, det som knuser vinduer langt unna hendelsen er en kraftig sjokkbølge. Gasstanker som sprekker produserer ikke noen kraftig sjokkbølge. Man kan forvente at en tank som sprekker knuser vinduer til bygget tanken befinner seg i, og til en viss grad glass i umiddelbar nærhet, bare ved at volumet av gass vil ekspandere utover (pluss noe splinteffekt), men effekten avtar raskt, ettersom ekspansjonen er i seg selv ganske treg.

Og hvor stor skade det er på bygningen ved en eksplosjon kommer helt an på mengden hydrogen som omsettes, og hvor hydrogenet er når det antenner. Som sagt er det mulig hydrogenet antente som en gassky i friluft. Da kan skaden på nærmeste bygning være ganske lik skaden lengre unna. Hydrogen stiger, og om gasskyen er 100 meter oppi luften ved antenning er nærmeste bygning 100 meter unna, mens andre bygninger kan være f.eks 120 meter unna. 20% forskjell i avstand vil ikke utgjøre enorm forskjell i skade.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

engolf

Har du sett lastbilsdäck som exploderar?
Tänk det samma gånger 10000.
En behållare på 200 l volym x 350 bars tryck som brister skapar en enorm tryckvåg.
Det har intraäfat liknande saker i Sverige där tankarna till gasbilar har brustit, och till med med betydligt mindre tankar och lägre tryck hade tryckvågen pressat ihop bilen och krossat fönster i alla bygg runtomkring... Vi snackar om massiva krafter.

automat

Men hva er det som antenner en hydrogensky når den har kommet 100m opp i lufta?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på fredag 10. april 2020, klokken 19:36
Men hva er det som antenner en hydrogensky når den har kommet 100m opp i lufta?
Selv om hoveddelen av hydrogengassen har steget, kan det fremdeles være gasslekkasje fra kilden. Se for deg en svær ballong hvor tuten fremdeles er ved bakkenivå.

En liten sigarettglo, statisk elektrisitet, sol som varmer metall, metall som treffer metall eller tilsvarende, kan være nok. Antenningen fra kilde til der hydrogengassen er mest "massiv" skjer uhyggelig raskt, noe som er årsaken til det vi definerer som en eksplosiv reaksjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Espen Hugaas Andersen

#86
Det kreves svært lite for å antenne hydrogen. F.eks kan uhørbare/usynlige statiske ladinger i luften forårsaket av turbulens/vind være nok (dette gjelder spesielt ved lav luftfuktighet). Man sier ganske enkelt at hydrogen kan selvantenne, fordi det kan være umulig å finne noen sannsynlig tennkilde i en situasjon der hydrogen har antent.

Og så klart, alle åpenbare tennkilder som varme overflater, flammer, glør, elektronikk som kan generere små gnister som releer, brytere, dimmere, motorer, osv vil være aktuelle tennkilder. Man må nesten bare anta at et utslipp vil antenne. Det er mulig å ha flaks, og det ikke antenner, men det er ikke noe man bør forvente. Om jeg ikke husker feil er statistikken for real-life utslipp ca 50/50.

Og ja, som RJK forklarer, så kan det fortsatt være en hale av hydrogen ned til bakkenivå fra en stigende gassky. (Både fra en pågående lekkasje, og fra turbulens, der hydrogen f.eks fanges i virvler i luften ved bakkenivå før det begynner å stige.) Denne halen av hydrogen kan fungere som en lunte.

Og det trengs forsåvidt heller ingen sammenhengende lomme av hydrogen. Trykkbølgen fra en mindre eksplosjon ved bakken kan være nok til å sette av en større eksplosjon i en gassky høyere opp i luften.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hanche

Jeg vet ikke nok til å velge side i den pågående diskusjonen, men det kreves minst 4% hydrogen (volumprosent) i luft for antenning. Og for detonasjon kreves over 18%. Jeg vil tro at det skal en svært massiv lekkasje til for å oppnå slike konsentrasjoner høyt over bakken i friluft.

https://h2tools.org/hyarc/hydrogen-data/basic-hydrogen-properties
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_safety#Mixtures

Forresten, tilbake til Sandvika ... Jeg fant denne i en av referansene til Wikipedia-artikkelen jeg refererer til over:

Sitat fra: https://www.rivieramm.com/videos/how-tonbsp-hydrogen-fuel-cell-uptake-56079
A recent hydrogen explosion in Oslo at an H2 refilling station also consumed much of the conversation at the conference. Mr Hansen explained that a small leak from high pressure bottles gradually increased in size from 0.04 grams per second to 300-1,000 grams per second, at which point the seals on the bottles tore. As the hydrogen gas cloud ignited in a small area, the resulting explosion could be heard from miles away.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

engolf

Det var folk på arbetsplatsen, och till och med ett litet läckage hade utlöst ett larm länge innan det var överhängande fara för brand/explosion och resulterat i produktionsstopp, och eventuellt evakuering.
De speciellt intresserade kan säkert följa med på utredningen och komma med uppdatering:)

OhmPaPa

Andreas kjøpte ny bil, men får ikke tak i drivstoff

https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/P9A4J7/andreas-kjoepte-ny-bil-men-faar-ikke-tak-i-drivstoff

– Jeg valgte hydrogenbil fordi det er bra for klimaet og fordi nullutslippsbiler er fritatt for veiavgift og gunstig med tanke på bompenger, sier Vinsjansen.

Men eierne av landets hydrogenbiler gikk på en kraftig smell 10. juni i fjor.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) må oppheve stengevedtak før stasjonene kan åpnes.

– Stasjonen i Åsane har stengevedtak fra DSB. Vi har ikke mottatt anmodning om oppheving av dette vedtaket, sier seksjonssjef Gry Haugsnes i direktoratet.



Uno-X Hydrogen AS har hittil ikke sendt anmodning til direktoratet om å få opphevet stengevedtakene for fyllestasjonene i Bergen.

Det bekrefter daglig leder Jens Haugland.

På spørsmål om hvorfor selskapet ikke har gjort dette, svarer han i en e-post:

«Ingen stasjoner gjenåpnes eller bygges før vi er trygge på teknologi og løsning.»



– Hva gjenstår for at dere mener sikkerheten er ivaretatt for kundene?

«Det som mangler er at vi blir trygge på dagens teknologi og løsning», sier Haugland.

Han ber BT om å rette ytterligere spørsmål til selskapet NEL, som leverer infrastrukturen til fyllestasjonene.




Ifølge NEL må det gjøres noen endringer og undersøkelser på stasjonen i Åsane.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA