Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta

Startet av Leaf_2014, mandag 10. juni 2019, klokken 18:35

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 12. juni 2019, klokken 07:08
De finner vel  hydrogensprøhet i stålet tenker jeg.

Leste for en tid siden at ståldeler i en hydrogen bil måtte byttes med jevne mellomrom pga fare for at stålet ble sprøtt. Håper de ikke har slumset med dette men hva gjør man ikke når man ikke tjener penger for dette har vel ikke vært en gullgruve....
Mirai er stemplet med 10 år om jeg ikke husker feil.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amatøren på onsdag 12. juni 2019, klokken 21:37
Veldig kort utdrag fra + artikkel på Budstikka:

SitatUno-X dropper hydrogen på ubestemt tid

Uno-X dropper hydrogen på sine stasjoner inntil de er "helt sikre på at teknologien og løsningen er trygg".
Aftenposten: https://www.aftenposten.no/norge/i/4qrpB6/Uno-X-legger-alle-planer-for-nye-hydrogenstasjoner-pa-is
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

fredag

Kanskje eksplosjoner av denne størrelsen ikke er bra for merkevaren til Uno-X?

Kanskje det er bedre å bruke en annen merkevare for kommersielle eksperimenter med denne typen ekstremt lett antennelige gasser under ekstremt kraftig trykk?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)


Burger

#49
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 11. juni 2019, klokken 12:22
Driver du med tungtransport mellom Trondheim og Bodø, er kanskje ikke hydrogen så dumt?

I følge google maps så er det 707 km mellom Trondheim og Bodø via E6. Det er innafor med god margin på en Tesla Semi som har rekkevidde 805km i følge wiki. Legger man til at snittfarten er lav i Norge så burde Tesla Semi få enda lengre rekkevidde. ( https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Semi ).

Har større tro på at vi får Tesla Megachargere og Tesla Semi på veiene i Norge lenge før vi får lastebiler som går på hydrogen samt operative fyllestasjoner langs E6.

Tror ikke hydrogen som drivstoff har noe i hendene på privatpersoner å gjøre, det er alt for lett å få det til å smelle. Flytende hydrogen langs veiene i tankbil høres jo ut som en drøm for noen som vil samfundet ille.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Øyvind.h

Lastebiler på hydrogen er i drift i Norge i dag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Burger

Vet du hvor de operer og hvor lang rekkevidde de har?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Øyvind.h

Sitat fra: Burger på fredag 14. juni 2019, klokken 10:19
Vet du hvor de operer og hvor lang rekkevidde de har?
Nei, men det kan sikkert Asko svare på :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. juni 2019, klokken 10:06Lastebiler på hydrogen er i drift i Norge i dag.
Nei. Asko tester lastebiler med hydrogen i Trondheim. Men de  er ikke i drift ennå, og nå er kanskje testingen avsluttet, ettersom Asko har stengt ned hydrogenfyllestasjonen utifra råd fra NEL.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Kall det hva du vil du Espen, de har fortsatt vært hydrogen lastebiler i drift i Norge.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 14. juni 2019, klokken 10:23
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. juni 2019, klokken 10:06Lastebiler på hydrogen er i drift i Norge i dag.
Nei. Asko tester lastebiler med hydrogen i Trondheim. Men de  er ikke i drift ennå, og nå er kanskje testingen avsluttet, ettersom Asko har stengt ned hydrogenfyllestasjonen utifra råd fra NEL.

https://www.dn.no/teknologi/torbjorn-johannson/asko/scania/fikk-akkurat-hydrogenlastebil-pa-veien-sa-kom-eksplosjonen/2-1-620357

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Bra foreløpige undersøkelser viser at feilen ikke ligger hos NEL eller deres utstyr :)
Det kan nok påvirke om stasjonene er stengt en uke eller i måneder...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Hadde ikke fått med meg at Asko har startet opp igjen. Da er det altså 1 stk hydrogenstasjon i drift i Norge.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 14. juni 2019, klokken 11:09
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 14. juni 2019, klokken 10:23
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. juni 2019, klokken 10:06Lastebiler på hydrogen er i drift i Norge i dag.
Nei. Asko tester lastebiler med hydrogen i Trondheim. Men de  er ikke i drift ennå, og nå er kanskje testingen avsluttet, ettersom Asko har stengt ned hydrogenfyllestasjonen utifra råd fra NEL.

https://www.dn.no/teknologi/torbjorn-johannson/asko/scania/fikk-akkurat-hydrogenlastebil-pa-veien-sa-kom-eksplosjonen/2-1-620357
Ja da er lastebilene og anlegget i drift igjen. Bra :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Burger

#59
Øyvind: Da jeg snakket med adm dir i Asko Trondheim for en del tid tilbake, så fikk jeg inntrykk at hydrogen var veldig nytt for produsenter og det skulle testes ut i Trondheim. Har de det noen andre steder?

Asko Trondheim har av en eller annen grunn gått for hydrogen til gaffeltruckene sine og har produksjonsanlegg. At man slipper problemene man har med blybatteri ved å erstatte med lithiumbatteri ble avfeid av representanter fra Sintef. Problemet var at man trengte to skift med gaffeltrucker, ett i bruk og ett til lading, og de ble tregere og tregere ila dagen. Særlig på å løfte ting øverst i lageret. Tipper det er volten som synker og det må trekkes mer og mer ampere for å få nok watt, noe som lithiumbatteri hadde fikset.

Det posetive med Asko er at de har kjøpt noen vindmøller og teppebombet taket sitt med solceller i målet mot å bli energinøytrale. Så vidt jeg fikk med meg så har Asko også forhåndsbestilt iallefall 3 Tesla Semi. Lurer på om jeg plukket opp via Fully Charged at flere lastebilprodusenter sier at batterilastebiler er rett rundt hjørnet. Tror løpet for hydrogen er dødfødt når ruter i Oslo sier at hydrogenbusser er for dyre i innkjøp og for dyre i drift og vil gå for batteribusser i stedet.

Asko vil også ha batterier på leveringsbilene så de siste hundre meterne samt lasterampe kan gjøres lydløst. Ved utepils ved Solsiden i dag så måtte vi stoppe samtale pga lastebil som brommet forbi, så det er ett behov og jeg synes det er flott at Asko tar stort ansvar ved å gå først og brøyte vei.

Under foredrag med Dr Hydrogen fra Sintef så regnet jeg fram til at man kunne kjøpe en ny Tesla Semi på det man sparer på ~3 år dersom man kjørte ruten Trondheim -> Oslo (ikke tur/retur) fem dager i uken med batteri i stedet for hydrogen basert på at man bruker 3 ganger så mye energi på hydrogen. Tallene var basert på tall fra Tesla Semi launch video, google maps, oppgitthet over Dr Hydrogen sin forståelse av tall og kalkulator på mobil. Jeg husker ikke hva jeg la til grunn som kwt pris. Så det regnestykket bør ettergåes av noen andre.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA