Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta

Startet av Leaf_2014, mandag 10. juni 2019, klokken 18:35

« forrige - neste »

stefse

Hydrogen personbiler kommer sannsynligvis til å bli dyrere enn elbiler både i kjøp og bruk. Kun hvis det er snakk om såpass store energimengder (f. eks 200 kWh) at batteri blir uforholdsmessig stort, vil hydrogen kunne komme på tale.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

MrBacardi

Sitat fra: Robert Sund på tirsdag 11. juni 2019, klokken 07:38
Det er i såfall ca en femtedel av hydrogeneksplosonen i Porsgrunn som drepte noen. (Og en femtedel av mengden hydrogen i en Mirai). Takk og pris for at eksplosjonen ikke skjedde i en tunell. Veggene i en tunell gir fordemning som vesentlig øker skadepotensialet. Samt samler opp hydrogen slik at det ikke slipper unna.

Hvordan ser scenariet ut hvis en fulltanket Mirai eller Nexo eksploderer midt i Bjørvikatunellen eller tilsvarande? Snakker man da full kollaps?

Jeg håper tunellene er dimensjonert for slike hendelser, ellers hadde vel aldri bilene blitt typegodkjente.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: MrBacardi på tirsdag 11. juni 2019, klokken 18:25Hvordan ser scenariet ut hvis en fulltanket Mirai eller Nexo eksploderer midt i Bjørvikatunellen eller tilsvarande? Snakker man da full kollaps?

Jeg håper tunellene er dimensjonert for slike hendelser, ellers hadde vel aldri bilene blitt typegodkjente.
Jeg *tror* det skulle gå greit med 5 kg hydrogen som går av i en tunnel. Tunneler er ganske solide, og volumet av gass som hadde blitt omsatt per meter tunnel er ikke enormt. Men det hadde trolig blitt mange drept, og enda flere skadde. Og man ville nok måtte bytte det meste av lysarmaturer, o.l.

Jeg hadde vært mer bekymret for garasjeanlegg med leiligheter og slikt over. Der er det en reell risiko for at bygningen ville løftes av grunnmurene og kollapse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Carl Anton Stenling

Jeg hadde sommerjobb i hydrogenfabrikken i Glomfjord på 80-tallet. Observerte at det lakk hydrogen mange plasser og lederne i fabrikken hadde gitt opp kampen om å holde fabrikken tett. Hydrogensensorene i taket var koblet ut pga. mange alarmer.

Året etter gikk det ene store gassometeret i lufta med massive skader som følge. Heldigvis gikk ingen menneskeliv tapt.

Hydrogenproduksjon er vanskelig og spesielt hydrogen under høyt trykk er en utfordrende teknologi.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Leaf_2014

#34
Sitat fra: gigafactory på mandag 10. juni 2019, klokken 19:22
Sitat fra: Skjervesbu på mandag 10. juni 2019, klokken 18:35

https://photos.app.goo.gl/kmcCLY5pvnWBVfix5

Flott stemningsbilde  :D :+1:

Hah, ble mye bedre stemning etterhvert: husk å ha med campingstoler i bilen. Fint vær, masse å snakke om, new friends! Noen gikk en liten km frem til "åstedet" og kom tilbake med spennende nyheter, alle kikket på nyheter og veimeldinger. Hvor var du da Brå brakk staven?
Leaf 2014

cra

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 11. juni 2019, klokken 18:36
Jeg hadde vært mer bekymret for garasjeanlegg med leiligheter og slikt over. Der er det en reell risiko for at bygningen ville løftes av grunnmurene og kollapse.

Slikt har man allerede sett eksempler på (i bolighus) der et skarve HB-apparat i kjelleren har gått i lufta.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Leaf_2014

Spent på hvordan robotaxiene ville taklet å snu på motorveien, kjøre tilbake i feil retning og vrenge seg inn motsatt kjøreretning på Nesøyaavkjørselen, med fletting fra både rett og feil felt samtidig inn i rundkjøringen. Aldri sett politiet vinke å smile til en kolonne av biler i feil retning før.  :police: :police: :police: :police: :police:
Leaf 2014

Ingeniøren

De finner vel  hydrogensprøhet i stålet tenker jeg.

Leste for en tid siden at ståldeler i en hydrogen bil måtte byttes med jevne mellomrom pga fare for at stålet ble sprøtt. Håper de ikke har slumset med dette men hva gjør man ikke når man ikke tjener penger for dette har vel ikke vært en gullgruve....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

fredag

E18 - en av Norges mest trafikkerte veier - var altså stengt i tre timer. Mange sto i kø i seks timer for å komme seg forbi.

E16 ble også stengt, men her er det bedre omkjøringsmuligheter.

Kjøretøyer over 4m ble snudd på Slependen og Blommenholm, og ble bedt om å kjøre Oslofjordtunnelen. En omvei på ca 45 minutter.

De siste veisperringene på lokalveiene ble fjernet etter 14 timer.

Badegjestene på Kadettangen kjente trykkbølgen, og ble bedt om holde seg på stranda. Andre ble bedt om å evakuere.

To personer med lettere skader sendt på sykehus.

Airbag i forbipasserende biler ble utløst av trykkbølgen.

Brannalarmen på Sandvika storsenter ble utløst.

3-4 meter stor flammekaster-flamme sto opp mot E18, som går på en bro rett ved siden av.

Hydrogenstasjonen står ved adkomsten til politistasjonen i Sandvika, som har en viss rolle i beredskapen i kommunen.

Nordnet sier at NEL er deres 4. mest populære aksje blant privatpersoner, etter Norwegian, Statoil og Hydro. Hvilket forklarer hvorfor mange på usmakelig vis forsøker å avdramatisere mandagens hendelse.

Det står en annen hydrogenfyllestasjon på Høvik, et par kilometer nærmere Oslo og kloss innpå E18. Denne er heldigvis stengt etter konkurs, og forhåpentligvis er hydrogentankene tomme.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

SurSnasen

Sitat fra: fredag på onsdag 12. juni 2019, klokken 13:51
Nordnet sier at NEL er deres 4. mest populære aksje blant privatpersoner, etter Norwegian, Statoil og Hydro. Hvilket forklarer hvorfor mange på usmakelig vis forsøker å avdramatisere mandagens hendelse.

Jeg har hverken aksjer i NEL eller særlig planer om å anskaffe meg et hydrogendrevet kjøretøy. Men selv om mange merket denne ulykken/eksplosjonen, så var det jo tross alt et meget begrenset skadeomgang. Selv en person som gikk 30 meter unna unngikk å bli skadet. De to som ble fraktet til legevakten ble skadet av utløste airbag'er i bil.

Årlig produseres det 225 000 tonn med hydrogen her til lands, stort sett uten uhell.

Men la oss vente til konklusjonen rundt hva som faktisk har skjedd. Og det blir garantert noe lærdom av ulykken, og den lærdommen vil medføre bedre sikkerhet.

OhmPaPa

Hvordan fungerer jussen her? Må man sende ut nabovarsel for å sette opp hydrogenanlegg på eksisterende bensinstasjon?

fredag

Sitat fra: StianSoppsan på onsdag 12. juni 2019, klokken 14:29
Men la oss vente til konklusjonen rundt hva som faktisk har skjedd. Og det blir garantert noe lærdom av ulykken, og den lærdommen vil medføre bedre sikkerhet.

Det er vel bare NEL som skal undersøke dette, så evt lærdom blir nok internt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: fredag på onsdag 12. juni 2019, klokken 16:03Det er vel bare NEL som skal undersøke dette, så evt lærdom blir nok internt.
Nei, alle branner undersøkes av politiet. De vil nok få tilgang på alle data.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: StianSoppsan på onsdag 12. juni 2019, klokken 14:29
Sitat fra: fredag på onsdag 12. juni 2019, klokken 13:51
Nordnet sier at NEL er deres 4. mest populære aksje blant privatpersoner, etter Norwegian, Statoil og Hydro. Hvilket forklarer hvorfor mange på usmakelig vis forsøker å avdramatisere mandagens hendelse.

Jeg har hverken aksjer i NEL eller særlig planer om å anskaffe meg et hydrogendrevet kjøretøy. Men selv om mange merket denne ulykken/eksplosjonen, så var det jo tross alt et meget begrenset skadeomgang.

Jeg har aksjer og smellen i verdi har vært solid. Men fortsatt en dobling fra inngang, og det er bare et artig spekulativt bet som ikke akkurat fordrer aktive hetsekampanjer på nett for å ende positivt.
NEL driver med en del forskjellig i svært mange land, så en ulykke på en norsk stasjon er neppe spikeren i kista.

Det jeg ser på Facebook og her er akkurat det samme som skjer blant fossiltilhengere når en elbil brenner. Spesielt på Facebook er en elbil-fundamentalist helt ekstrem i sine uttalelser knyttet til ulykken.
Jeg tror ikke de ser hvordan de opererer identisk med fossiltilhengerne overfor hydrogen. Men samme det. Haussingen fører ingensteds hen, så showet får bare rulle videre. Er jo godt vant med det fra diverse Tesla-ulykker siden 2012 :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

Veldig kort utdrag fra + artikkel på Budstikka:

SitatUno-X dropper hydrogen på ubestemt tid

Uno-X dropper hydrogen på sine stasjoner inntil de er "helt sikre på at teknologien og løsningen er trygg".
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA