Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta

Startet av Leaf_2014, mandag 10. juni 2019, klokken 18:35

« forrige - neste »

SurSnasen

Nå har jo skrekkscenarioet inntruffet, med en hydrogentank som sannsynligvis har gått i lufta. Hvor ille ble det? Noen plater rundt anlegget har blitt blåst løst, og et par airbag'er på nærpasserende biler har utløst. To lettere skadde personer (mulig grunnet airbag'ene). Ellers tilsynelatende svært lite skader annet enn på selve anlegget.

Så blir det spennende å se hva de finner ut av årsak og hva som har hendt.

Men som Motorwatt er inne på; perspektiv:
https://www.dt.no/nyheter/dramatikken-over-etter-trafoeksplosjon/s/2-2.1748-1.3238784
Ikke helt ufarlig med elektrisitet heller.

Øyvind.h

#16
Dette var vel en ganske liten stasjon med små tanker og lite skadepotensial?

Vi kan gjerne trekke inn trafoer og perspektiv. Med flere hundre tusen km strømnett i Norge og tusenvis av transformatorer - hvor ofte skjer det ulykker av denne dimensjonen? Hvor store sikkerhetssoner opprettes?

Sammenlign så tallet med antall hydrogenstasjoner, antall ulykker og driftstid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 10. juni 2019, klokken 21:28
Sitat fra: JorgenM på mandag 10. juni 2019, klokken 21:13
Neppe noen som ønsker slike fyllestasjoner i sitt nabolag nå lengre.

Når de måtte stenge E18, kan en jo lure på om den burde vært plasser litt lenger unna landets mest trafikkerte veistrekning...

Men det lå kanskje en "Titanisk" sikkerhetsvurdering bak (slike tanker eksploderer ikke, så det er ikke nødvendig å legge de lenger unna)?

Det er vel fremdeles noen som ser på hydrogen som fremtiden. Og i den fremtiden så ville det jo være behov for hydrogenstasjoner langs både store og små veier...

Espen Hugaas Andersen

#18
Sitat fra: StianSoppsan på mandag 10. juni 2019, klokken 22:33
Nå har jo skrekkscenarioet inntruffet, med en hydrogentank som sannsynligvis har gått i lufta. Hvor ille ble det? Noen plater rundt anlegget har blitt blåst løst, og et par airbag'er på nærpasserende biler har utløst. To lettere skadde personer (mulig grunnet airbag'ene). Ellers tilsynelatende svært lite skader annet enn på selve anlegget.

Så blir det spennende å se hva de finner ut av årsak og hva som har hendt.

Men som Motorwatt er inne på; perspektiv:
https://www.dt.no/nyheter/dramatikken-over-etter-trafoeksplosjon/s/2-2.1748-1.3238784
Ikke helt ufarlig med elektrisitet heller.
Dette var ikke skrekkscenariet. Det var omkring 200 kg hydrogen pa stasjonen, og dette er en svært liten hydrogenfyllestasjon.

Utifra skadene vil jeg anslå mengden hydrogen som faktisk eksploderte til å være i området 500-1000 gram. Kanskje var det en ventil som gikk føyken, slik at noen av rørene som inneholdt hydrogen tømte seg, og dette eksploderte. Mens selve lageret av hydrogen ikke eksploderte.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

KjellG

Sitat fra: jlan på mandag 10. juni 2019, klokken 22:29
Og hva med dette prosjektet, hvor man skal kjøre flytende hydrogen fra Frankrike til Rogaland for å lage strøm til en ferge som kunne ha ladet på lokal strøm?
https://www.tu.no/artikler/norled-bygger-hydrogenfergen-i-norge/466005

Kan jo ha litt med liggetid ved kai å gjøre? Er vel flere steder hvor passasjerene er ubekvemme med rutetabeller med færre avganger grunnet ladetid. Andre steder eksperimenterer en med batterilektere til cruiseskip fordi det lokale strømnettet er for svakt.

Robert Sund

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 11. juni 2019, klokken 00:23
Utifra skadene vil jeg anslå mengden hydrogen som faktisk eksploderte til å være i området 500-1000 gram.
Det er i såfall ca en femtedel av hydrogeneksplosonen i Porsgrunn som drepte noen. (Og en femtedel av mengden hydrogen i en Mirai). Takk og pris for at eksplosjonen ikke skjedde i en tunell. Veggene i en tunell gir fordemning som vesentlig øker skadepotensialet. Samt samler opp hydrogen slik at det ikke slipper unna.

Regner med at det kommer uttalelser om at dette var en stor overaskelse.

goggo

Er vel stor sannsynlighet for at dette var det endelige dødsstøtet for hydrogen personbiler i Norge, men jeg lurer på hva som nå skjer med planer om hydrogentog og lastebiler og busser og ferjer etc.

Selv ville jeg nok etter dette tenke meg om både en og to ganger før jeg valgte å gå ombord i en hydrogen buss, det er vel fremdeles noen av dem i drift i Oslo?

mvh
hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

jlan

Sitat fra: KjellG på tirsdag 11. juni 2019, klokken 01:38
Kan jo ha litt med liggetid ved kai å gjøre? Er vel flere steder hvor passasjerene er ubekvemme med rutetabeller med færre avganger grunnet ladetid. Andre steder eksperimenterer en med batterilektere til cruiseskip fordi det lokale strømnettet er for svakt.
Litt OT - men det blir allerede plassert batterier som buffer på fergekaiene, på grunn av svakt strømnett. Det forekommer meg som relativt enkelt å bare ta med seg de oppladede batteriene på overfarten, i stedet for å gå til en veldig komplisert hydrogenløsning for å redusere liggetid.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rollep

Sitat fra: Amatøren på mandag 10. juni 2019, klokken 20:02
For det andre så produseres hydrogenen lokalt ved bruk av strøm.
Er det den der "geniale" måten som gjør at det brukes bortimot 4 ganger mer strøm enn om man hadde kjørt energien direkte inn på et elbil batteri?
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Hodetelefoner

Sitat fra: jlan på mandag 10. juni 2019, klokken 22:29
Og hva med dette prosjektet, hvor man skal kjøre flytende hydrogen fra Frankrike til Rogaland for å lage strøm til en ferge som kunne ha ladet på lokal strøm?
https://www.tu.no/artikler/norled-bygger-hydrogenfergen-i-norge/466005
Sykt.. Ille nok med bensin etc. Men dette var ikke bra. En ulykke og det er slutt på denne frakten

Thomas Parsli

Sitat fra: Rollep på tirsdag 11. juni 2019, klokken 10:48
Sitat fra: Amatøren på mandag 10. juni 2019, klokken 20:02
For det andre så produseres hydrogenen lokalt ved bruk av strøm.
Er det den der "geniale" måten som gjør at det brukes bortimot 4 ganger mer strøm enn om man hadde kjørt energien direkte inn på et elbil batteri?

FCEV har (etter hvert) blitt et forsøk på å løse energibæring der batterier (eller lading) ikke fungerer.

Driver du med tungtransport mellom Trondheim og Bodø, er kanskje ikke hydrogen så dumt?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Amoss

https://www.nrk.no/nyheter/toyota-stopper-hydrogenbil-salget-1.14583870
Sitat
11. juni 2019 kl. 13:23  Toyota stopper hydrogenbil-salget · Toyota Norge har stoppet salget av hydrogenbiler i påvente av mer informasjon om hydrogeneksplosjonen i Sandvika mandag. Ifølge Teknisk Ukeblad tilbyr bilimportøren eiere å leie andre biler mens fyllestasjonene er stengt, melder NTB.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

De selger vel omkring 1-2 stk per måned. Så jeg tror ikke dette får de største konsekvensene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

SurSnasen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 10. juni 2019, klokken 22:43
Vi kan gjerne trekke inn trafoer og perspektiv. Med flere hundre tusen km strømnett i Norge og tusenvis av transformatorer - hvor ofte skjer det ulykker av denne dimensjonen? Hvor store sikkerhetssoner opprettes?

Sammenlign så tallet med antall hydrogenstasjoner, antall ulykker og driftstid.

Det produseres årlig ca 225 000 tonn hydrogen her til lands. Hvor ofte skjer det ulykker med dette? Ulykken nå er selvsagt ikke ønsket (kanskje med unntak av noen hydrogenmotstandere som humrer for seg selv i disse dager), og skal ikke skje (i likhet med alle andre ulykker). Men det er jo muligens ingen hydrogentank som har blåst til himmels her. Sikkerhetssystemene, når ulykken først var ute, virker å ha fungert etter hensikten slik at skadeomfanget har blitt begrenset.

https://www.regjeringen.no/contentassets/0762c0682ad04e6abd66a9555e7468df/hydrogen-i-norge---synteserapport.pdf

Litt god lærdom om hydrogen:
https://www.powermag.com/lessons-learned-from-a-hydrogen-explosion/?pagenum=1

Er jeg en hydrogenforkjemper på transportfronten? Tja. Egentlig ikke. Men jeg holder mulighetene åpne for teknologien. Hydrogen er jo ikke noe ukjent. Det er farer forbundet med dette grunnstoffet, særlig i ulykkestilfeller. Men så ille som mange vil ha det til? Neppe.
Men til syvende og sist tror jeg nok det er rene batterielektriske biler som vil overta etter fossilt brensel.

Magster

Regner med de fleste her inne har elbil og er klar over at eilbil selvfølgelig er bedre enn hydregenbil. Men er det realistisk at verdens 1,5 milliarder biler skal leveres med 300kg batteri? Og vi skal lage infrastruktur til å lade disse? Tviler på at dette er mulig.

Og hva med lastebiler, tog og båter, mener dere disse skal drives av batteripakker også? Tenkt på hvordan vekt disse vil få hvis de skal drives av kun batteri? Med dagens teknologi er hydrogen det eneste grønne alternativet til batteripakker.

Ja, elbilen er overlegen hydrogenbilen, men tror nok ikke den erstatter fosilt drivstoff helt alene.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA