Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finnes det nok metaller til å elektrifisere hele verdens bilpark?

Startet av tomrh, mandag 10. juni 2019, klokken 15:09

« forrige - neste »

tomrh

Interessant artikkel:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2019/06/09/195584721/dette-kreves-for-a-elektrifisere-et-lands-bilpark?fbclid=IwAR20jt0_Rea4wEnsMvh_Z7UzY0KON5JBVWAXN5gKsCcBNtT5tbhUeWaLAiM

Det er såvidt bare nok til å elektrifisere Storbritannia. Hvordan skal vi kunne elektrifisere hele verden?

«For å elektrifisere bilparken bare i Storbritannia trengs det over 207.000 tonn kobolt, 264.000 tonn litiumkarbonat, 7.200 tonn neodym og dysprosium (metaller av typen lantanoider) og 2,3 millioner tonn kobber, går det fram av utregningen.

Dette tilsvarer hele verdens produksjon av neodym, to ganger verdens produksjon av kobolt, tre fjerdedeler av verdens produksjon av litium og minst halvparten av verdens produksjon av kobber.»

Er dagens batteriproduksjon et blindspor ressursmessig sett? Slik jeg forstår det så bør vi snarest over på en annen bærekraftig batteriteknologi?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Amoss

Som jeg skrev i den andre tråden om samme sak:
Sitat fra: Amoss på mandag 10. juni 2019, klokken 17:00
...

Der nest formoder jeg at uttrykket "hele verdens produksjon" menes "pr. år". Har du grunnlag til å tro noe annet så får du presisere det, og presisere hva du tror de mener og hvorfor.

Med denne presisjonen så er jeg helt enig at det er urealistisk å elektrifisere hele bilparken i Storbritannia på ett eller to år. I og med at det er flere land som skal elektrifiseres samtidig så er det nok mer realistisk at dette skjer på ca. 10 ganger så lang tid. Sånn omtrent like lenge som fossilbilene som finnes i dag lever...

... og legger til at innen den tid har de sikkert klart å skalere opp produksjonen av disse stoffene dersom det fortsatt er ett problem.

Ut over det er det også mange gode svar fra andre i den tråden.
Model S 85D

OhmPaPa

Ja det finnes nok.

For det første er bla Tesla på vei bort fra kobolt.

Og journalnissen snakker om "verdens produksjon av" som ikke er det samme som hva som finnes av stoffene.

Og siden spørsmålet ditt ikke har slike begrensninger så finnes det mange forekomster av grunnstoffer utenfor jorden f.eks. på Mars eller meteoritter etc.

Og som du er inne på kan batteries kanskje lages av andre stoffer i fremtiden.

Så jeg drister meg til å svare.

Ja.

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA