Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade på ujordet stikk

Startet av mthoring, søndag 09. juni 2019, klokken 21:54

« forrige - neste »

mthoring

Hva er eventuelle konsekvenser av å "nødlade" på ujordet stikk? Kan jordfeil i laderen på bilen potensielt sette spenning på karosseriet? Andre ting?

Er det ok å lade på ujordet stikk hvis man er i en knipe, eller er det totalforbud?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Muffinman

Ikke helt greit, men har selv gjort det i nødstilfelle (i utlandet). Da stod bilen inne på privat område med høye murer og låst port rundt.

Den gamle utgaven av UMC aksepterte det, mens en Mennekes-kabel vi hadde med gikk i rødt.

mthoring

Sitat fra: Muffinman på mandag 10. juni 2019, klokken 09:33
Ikke helt greit, men har selv gjort det i nødstilfelle (i utlandet). Da stod bilen inne på privat område med høye murer og låst port rundt.

Den gamle utgaven av UMC aksepterte det, mens en Mennekes-kabel vi hadde med gikk i rødt.

Takk for svar. Kommer til å oppholde meg en ukes tid på et sted der jeg har valget mellom 5m til et ujordet stikk, og 50m til jordet stikk. Er kanskje bedre med en uhorvelig lang skjøteledning da.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Muffinman

Sats på alternativet med jording, og kost heller på en god skjøtekabel med minimum 2,5kv. Langt fra optimalt det heller mtp kortslutningsstrøm mm, men jording er å prioritere. Og du slipper å teste om ladekabelen din fungerer uten jord før du drar. Kan hende de er endret i nyere revisjoner enn den jeg har :)

Philip Marlowe

50 meter med tykk skjøteledning blir jo veldig dyrt da, og trommelen blir jo ganske stor.  ::)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

mthoring

Sitat fra: Muffinman på mandag 10. juni 2019, klokken 10:07
Sats på alternativet med jording, og kost heller på en god skjøtekabel med minimum 2,5kv. Langt fra optimalt det heller mtp kortslutningsstrøm mm, men jording er å prioritere. Og du slipper å teste om ladekabelen din fungerer uten jord før du drar. Kan hende de er endret i nyere revisjoner enn den jeg har :)

Takk for innspill, blir litt mye å drasse med seg, men det får gå. Har liggende 20m med 4mm2 med blåstikk i hver ende, får kjøpe inn og supplere med 2,5mm2.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Vhagar

50 meter hvorav 30 av de skal være med 2.5mm2? Jeg tror bilen vil protestere på det. Alt for stort spenningsfall. Har selv ladet med 20 meter på schuko og det det droppet ofte ned mot og noen ganger under 218volt og da var ikke bilen villig til å lade ofte.

Tror det er like greit å basere seg på å kjøre til nærmeste ladestasjon når/om du trenger lading.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Øyvind.h

Nå er jeg ikke elektriker, men det høres litt for enkelt ut.
Tenk hvor langt det kan være fra sikringskap til stikk. Jeg ladet en del med 25 meter skjøteledning før (1,5 kvadrat) og kan ikke si jeg så særlig til spenningsfall?
Opplever du kraftig spenningsfall og bil som nekter å lade med 20 meter skjøteledning høres det vel strengt talt ut som det er noe feil på hussiden. 218 volt er ikke høyt, men langt ifra kriselavt. Faller du under 200V kan du begynne å bli frustrert. Kravet er spenning mellom 253 og 207 V....
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten-for-energi-rme-marked-og-monopol/nettjenester/leveringskvalitet/spenningskvalitet/
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jlan

Sitat fra: mthoring på mandag 10. juni 2019, klokken 14:42
Takk for innspill, blir litt mye å drasse med seg, men det får gå. Har liggende 20m med 4mm2 med blåstikk i hver ende, får kjøpe inn og supplere med 2,5mm2.
Det bør gå fint, ihvertfall om du setter strømstyrken litt lavt, og det ikke er ekstremt langt til sikringsskapet allerede. Selv på steder med litt lav spenning er det gjerne bedre om natten.
http://holteindustri.no/beregning-av-spenningsfall
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Muffinman

Spenningsfall vil ikke være noe problem med moderat strømstyrke i selve kabelen, men det kan jo godt være feil på anlegget i huset som lager problemer om man likevel opplever det.

Uansett er det ikke primært spenningsfallet ved lading som er det største problemet, men motstanden i selve kabelen om man får en kortslutning . Med lang kabel og for lite tversnitt vil motstanden totalt være såpass høy at kortslutningsstrømmen begrenses, og det går lengre tid før sikringen løser ut. Det er ikke heldig.

geear

Sitat fra: Vhagar på mandag 10. juni 2019, klokken 18:37
50 meter hvorav 30 av de skal være med 2.5mm2? Jeg tror bilen vil protestere på det. Alt for stort spenningsfall. Har selv ladet med 20 meter på schuko og det det droppet ofte ned mot og noen ganger under 218volt og da var ikke bilen villig til å lade ofte.

Tror det er like greit å basere seg på å kjøre til nærmeste ladestasjon når/om du trenger lading.
Da har du nok hatt et kontaktproblem et sted i kjeden...?

Har ladet i 40 timer med 35 meter kabel (2,5mm2 20+10+kladd) fra en hytte med hovedsikring på 25 eller 32A 1-fas, i -20 eller noe. Ingen problem med spenningsfall eller lading.

Vhagar

Husket dessverre feil, det var 40 meter skjøteledning med blå CEE i begge ender og med 3G4 kabel den gang.

Det er ca 50 meter fra trafo (vet hvor kabel ligger) og til husets inntak, ca 10 meter til hovedsikkringsskap hvor den blå var tilkoblet, så 40 meter til bilen. Og jeg var ofte ned på 218Volt og noen ganger under og da klagde i hvertfall min bil og stoppet opp noen ganger. Godt mulig det er lokal feil og at dette ikke vil være et problem for andre, uansett verdt å nevne da det kan være andre som støter på det samme.

Nå ligger det 20 meter med pfxp 3G6 kabel siste strekket mot bilen og en TWC tilkoblet. Sparer meg 10 meter fra den forrige kabelen da jeg bruker et annet sikkringskap i huset men det er ikke 20 meter med intern kabling, så vidt jeg har oversikt over så er det ca 10. Så altså 50 fra trafo og 10 til hovedsikkring, så nye 10 til neste skap og 20 meter ut til bilen. Jeg har fortsatt fra 230V og ned mot 220V når jeg setter bilen til 30A. Men jeg får ikke varsel om stopp i lading nå, da den aldri dropper under 218V.

Det varierer så klart gjennom døgnet. Best er det nattestid når naboene sover.

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

mthoring

#12
Tipper det skal gå fint med det oppsettet jeg nevnte.

Spenningstapet ved 10A over 30m med 2,5mm2 ser ut til å være rundt 4V.
På 20m med 4mm2 ser tapet ut til å være godt under 2V.
https://www.trainor.no/cms/Tjenester/Beregning-av-spenningsfall

Justerer bare ned strømtrekket i bilen hvis det er nødvendig.

S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Dag A.

Vær oppmerksom på at enkelte deler av bilen faktisk kan bli strømførende ved ujordet/dårlig jording.

Hadde problemet selv på hytta hvor jeg lader fra en utebod som ligger ca 20m fra hytta (jordpunkt), og derfra bruker 15m 2.5mm2 skjøtekabel (alt jordet).

Gikk en dag barbent i fuktig gress og skulle hente en ball som guttungen hadde sparket under bilen.
Kom i kontakt med krom list bak/under på TMS, og kjente et godt stikk i armen der jeg berørte krom listen.

Ved berøring av andre krom deler på bilen så skjedde det samme.
Har nå utbedret med nytt jordpunkt ved boden.  Problemet er borte.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA