Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Familie på 4 på budsjett - trenger tips! Ionic? Leaf?

Startet av ET12345, tirsdag 18. juni 2019, klokken 10:39

« forrige - neste »

ET12345

Hei!


Vi er en familie på 2 voksne og 2 barn, som trenger tips til ny el-bil. Plass er en viktig faktor for oss, da jeg selv er ca 190 cm høy og vil få et barn bak meg (i forovervendt sete). Vi bor i liten by, så bykjøring blir gjort mest. Korte avstander til jobb. Det er i hovedsak det bilen vil bli brukt mest til. MYE småkjøring på 10 km her og der.
Budsjettet vårt ligger vel på 250+ Hva hadde dere med erfaring kjøpt?


Andre ting vi bør tenke på?


Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

Crown

Ny bil - Ioniq uten tvil.

Men jeg ville kjøpt en Leaf 30kWh nå, markedet har jo kollapset helt for brukte Leaf virker det som, og du får en 2016 Nordic eller Tekna med kort kjørelengde og dobbeltlader (6,6kW) solgt ny fra norsk merkeforhandler, til 160-170.000. Det vil holde i lange baner til deres bruk, og bilen har nok plass.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

ET12345

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 18. juni 2019, klokken 10:44
Hva med e-golf? de kjører ganske aggresiv kampanje nå hvor man kan spare 45 000

https://www.volkswagen.no/no/tilbud-pa-bil/e-golf-elbil.html

Har sett at den er i prisklassen også, men usikker på størrelse. Syntes den virker litt mindre enn de andre alternativene til en familie på 4 og en stor mann.

ET12345

Sitat fra: Crown på tirsdag 18. juni 2019, klokken 10:48
Ny bil - Ioniq uten tvil.

Men jeg ville kjøpt en Leaf 30kWh nå, markedet har jo kollapset helt for brukte Leaf virker det som, og du får en 2016 Nordic eller Tekna med kort kjørelengde og dobbeltlader (6,6kW) solgt ny fra norsk merkeforhandler, til 160-170.000. Det vil holde i lange baner til deres bruk, og bilen har nok plass.

Ønsker helst en litt nyere modell enn den gamle Leaf!

1000kwh

Er også interessert i å høre hvordan ioniq funker med to bakoverlendte barneseter (+ barnevogn) :+1:

Trekkoppbil

#6
Når det gjelder plass og beinplass, så er rådet mitt å prøve aktuelle biler.
Beinlengda og sittestillingen kan gjøre at du har et helt annet plassbehov enn andre sjåfører som er 190cm høy. Noen har lange bein og kort overkropp, mens andre er motsatt. Barneseter er også i ulike fasonger.

For mange bilister vil 2 mil til eller fra på rekkevidda, ha stor betydning for bruksverdien.

Til den daglige bruken som trådstarter skissere, derimot, så er det mulig at en bil til 60 000 vil gjøre omtrent samme nytta som en bil til 160 000kr. Den dagen man skal selge, er det kanskje ikke så stor verdiforskjellene.

Hva med å kjøpe en eldre bil som er bra utstyrt, f.eks en 2013 Leaf Tekna eller SL Premium med skinn, arroundview og Bose. Det er et par stykker annonsert til 80-90 000kr?

Thomas Parsli

Jeg ville sett på Hyundai IONIQ, som er stor nok, ligger i riktig prisklasse og egner seg for lengre turer pga. rask hurtiglading.

Du får den ny (på dagen) til 290.000,- eller brukt til rett over 200.000,-
(f.eks https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=149511657)

Oslo-Trondheim gjør du på 7:46, som er raskere enn eGolf 36kWh (8:15) og Leaf 30kWh (8:12)!
(https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=74ede346-c45a-4162-9c0d-cdf68e54f14b)
Sjekk ruter selv med abetterrouteplanner.com

God bagasjeromsplass får du ikke i denne prisklassen. (eGolf har bare 341l, IONIQ 350l mens Leaf har "hele" 435l)

Jeg ville prøvd en IONIQ, prøvekjør den og pakk den som du skal på ferie.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Zimon

Ioniq er en super bil, strålende fornøyd.

Sjekk Hyundai Ioniq tråden så finner du bilder fra meg om barnevogn og barnesete i Ioniq, 2 tråder. Der ser du hvor stor plass det er til 2 typer bakoverlente bilstoler i Ioniq + også barnevogn i bagasjerom. Gir ett godt inntrykk. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

André H Solberg

Jeg har bare kjørt leaf og ioniq, og begge er gode å kjøre. Begge er stille og behagelig i kupeen og veldig lettkjørte, men leaf er noe større, med større bagasjerom. Også letter å sette inn og ta ut unger siden den er litt høyere over bakken. Er selv 189, har ikke prøvd bakovervende, men fremovervende er ingen problem i leaf hvertfall. Jeg ville vurdert leaf om jeg fikk den til en god pris. Selv har jeg en 24kwt og den fungere, men angrer på at jeg ikke gikk for 30kwt når jeg kjøpte den ny. Men som andre her har sagt før meg, prøv bilen, ta med barneseter når du skal prøvekjøre.
2017 Leaf 24kWh
Reservert ID.3 1ST

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA