Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt Ioniq eller e-golf

Startet av Audunk, onsdag 22. mai 2019, klokken 01:24

« forrige - neste »

Audunk

Nå får forhåpentligvis snart dama lappen så behovet for bil nr 2 melder seg.
Jeg har satt ca 200 k som maxgrense, men kan strekke meg litt lenger dersom jeg får igjen for det i form av økt rekkevidde.
Bilen kommer til å bli mye brukt til pendling mellom Horten og Sandefjord eller Porsgrunn, avhengig av hvor dama får skoleplass. Helst bør bilen kunne gå tur-retur Porsgrunn (160 km) uten å måtte lade, om det blir skole i Sandefjord holder  det med halvparten. Den vil også bli brukt på noen turer til Oslo og Lillestrøm, men det blir ikke oftere enn at det vil ikke være veldig mye styr å måtte hurtiglade på veien.
Jeg har sett at ioniq ligger ute til ned til 190-200 k, mens 2015 e-golf er ned mot 125-130 k.
Bilen må ha plass til barnesete så i3 er uaktuelt.
Prøver å veie fordeler og ulemper opp mot hverandre, så langt har jeg kommet frem til:
Ioniq
+lenger rekkevidde
+fortsatt noen år igjen av garantien
-endel dyrere enn eldre brukt golf
-dårlige frontlys

E--golf
+billigere
+appstyring
-rekkevidde
-nesten ikke garanti igjen
-som regel høyere km

De to desidert viktigste parameterne er pris og rekkevidde, og adaptiv cruisekontroll er veldig nice, men ikke fullt så viktig som god rekkevidde, så om en annen modell i samme prisklasse uten det har betydelig bedre rekkevidde er den også aktuell.

Hvilke andre fordeler/ulemper er det med Ioniq og golf?
Er det noen andre modeller jeg bør vurdere?

Jeg tenker at om jeg bruker 200 k+ på bilen kommer jeg til å beholde den i mange år fremover, mens dersom jeg kjøper en billigere e-golf el noe annet kan det hende vi tar oss råd til å bytte til en ny (brukt) elbil med skikkelig rekkevidde når de begynner å bli tilgjengelige for 200-250 k.

Dersom dama begynner i Sandefjord er det også aktuelt å kjøpe en rimelig leaf som rekker frem og tilbake uten å lade dersom det er mulig til under 80 k.

turfsurf

I3 har plass til barnesete bare så det er sagt. Ellers vil ikke eGolf greie t/r Horten - Porsgrunn i normal fart og normal komfort året rundt. Heller ikke Ioniq, men den vil jo selvfølgelig greie det større deler av året.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Audunk

En kompis som kikka på i3 sa at det var noe med baksetet som gjorde det veldig kronglete å sette inn setet der, derfor har jeg sett bort fra den.
Vil golfen klare det på sommerstid da eller ikke i det hele tatt?
Vil en i3 med lite batteri klare det?
Bra du nevner med normal fart og komfort, er uaktuelt dersom hun må kjøre i boblejakke og lue 20 km/t under fartsgrensa for å komme frem.

Svein_H

Jeg syns dere bør ta en titt på Zoe med 41kWh batteri, og vurdere den som et seriøst alternativ hvis pris og rekkevidde er viktigst. Her slår den både eGolf og Ionic med god margin, men hvis det er veldig viktig med hurtiglading på Oslo-/Lillestrøm-turene faller den selvfølgelig gjennom. I tillegg må dere ha et godt opplegg for hjemmelading, men her er det jo flere aktører som tilbyr ulike ladestasjoner for Zoe hvis det ikke følger med bilen.

Jeg valgte å se bort fra all skremselspropagandaen rundt lading og kjøpte Zoe som min første elbil i fjor, baserte valget mitt på kun 16A hjemmelading og at den skulle brukes til jobbpendling (ca 15 mil/dag hele året). Etter det første året må jeg bare konkludere med at bilen fungerer fortreffelig til mitt bruk; Jeg har aldri hatt behov for lading underveis, har kjørt dagsturer på opp mot 30 mil på sommeren, og har faktisk også brukt bilen som bil nr 1 i all annen daglig småkjøring (bensinbilen er nå degradert til bil nr 2, og brukes kun i ferien og når jeg kjører med tilhenger).

Vedrørende barneseter har jeg dessverre ingenting å bidra med av info, men dette bør være enkelt å få sjekket ut.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

AppleKnocker

Zoe 40 har lenger rekkevidde enn Ioniq hvis farten er lavere enn 80-90 og det er optimal temperatur. Ellers blir den slått av Ioniq.

Har eid begge så jeg har prøvd i praksis.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Audunk

Takk for innspill. Er litt skeptisk til zoe pga lademulighetene.
Men hvordan er prisene på deler og service på golf vs ioniq? Er de omtrent de samme eller er den ene dyrere enn den andre?

Crown

Sitat fra: Audunk på tirsdag 28. mai 2019, klokken 22:42
Takk for innspill. Er litt skeptisk til zoe pga lademulighetene.
Men hvordan er prisene på deler og service på golf vs ioniq? Er de omtrent de samme eller er den ene dyrere enn den andre?

Hyundai har historisk sett lave delepriser. Servicekostnadene kommer litt an på hvor mye du kjører, Ioniq må inn hvert år eller hver 15.000km, men det er billig, typisk 1500-2500 kroner avhengig av bosted. e-Golf skal inn første gangen etter to år / 30.000km, deretter hvert år eller 30.000km, men virker som servicene koster litt mer. Uansett småpenger på begge i forhold til fossilbiler.

Ioniq har litt bedre garanti, 5 år / fri km på bilen og 8 år /200.000km på batteriet, e-Golf har 5 år/100.000km og 8 år 160.000km Deleprisene er vel midt på treet.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Audunk

Ok, bilen kommer til å bli kjørt ganske mye hvis dama begynner i Porsgrunn ihvertfall, da er det snakk om rundt regnet 30-35 000 km kun til og fra skolen ila neste skoleår.
Et alternativ jeg har tenkt på er å kjøpe bilen kun for det året og så selge den neste sommer. Jeg ser at Leaf 40 kWh ligger nede i 250 000, noen formeninger om hva som vil falle mest i pris av en Ioniq eller en Leaf?
Jeg tenker at 40 kWh Leaf har jo kanskje såpass lang rekkevidde at prisen ikke vil påvirkes i like stor grad når flere rimelige elbiler med lang rekkevidde blir tilgjengelige, mens rekkevidden til Ioniq er fortsatt så kort at det gir noe begrensninger ift langturer og dermed vil falle mer i pris når rekkevidden på elbilene øker?
På den andre siden vil vel 60 kWh Leaf ha kommet da, som kanskje vil dra ned prisen på nåværende modell uforholdsmessig mye?

Crown

Leaf 40kWh og Ioniq har i praksis lik rekkevidde, og Ioniq lider ikke av rapidgate som Leaf gjør (tregere og tregere lading på langturer pga oppheting av batteriet) og er bedre på langturer enn Leaf 40kWh.

Så Leaf 40kWh vil nok ha like høyt verditap slik sett.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Audunk

Hmm, det var kjedelig å høre.... Trodde den hadde ca 5 mil lenger rekkevidde enn Ioniq jeg? En kollega som har den mente den går ca 20 mil på vinteren og 25 mil på sommeren.
Virker som det er en del faktorer som peker i Ioniqs favør. Hvordan er rekkevidden på en 30 kWh Leaf da?

Crown

Sitat fra: Audunk på onsdag 05. juni 2019, klokken 22:41
Hmm, det var kjedelig å høre.... Trodde den hadde ca 5 mil lenger rekkevidde enn Ioniq jeg? En kollega som har den mente den går ca 20 mil på vinteren og 25 mil på sommeren.
Virker som det er en del faktorer som peker i Ioniqs favør. Hvordan er rekkevidden på en 30 kWh Leaf da?

Vi har både Ioniq og Leaf 30kWh :-D Selger Leaf og en Subaru Outback nå som vi har kjøpt en e-tron (sjekk kjøp/salg-sesjonen her hvis du er på jakt etter en fin 30kWh :-D) Men det jeg kan si er at Leaf 30kWh kommer du 200km med en fin sommerdag. Vinteren kan man fort være nede i 120km, men 140-150km en mild vinter som jeg har. Den bruker konsekvent 20% mer strøm enn Ioniq på akkurat den samme kjøringen.

Ioniq kommer man fint 250km med når det er tørr sommer og ikke for mye motorvei, vinter har jeg aldri vært under 170km.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA