Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla som leiebil - vil det funke?

Startet av benjadin, tirsdag 11. juni 2019, klokken 22:45

« forrige - neste »

benjadin

Jeg skal leie en Model X til sommerferien på Vestlandet. Kjører Leaf til daglig, og har derfor et par dumme spørsmål:

Virker ChaDeMo-adapter på alle Model S/X? Jeg får låne et slikt av en kamerat, men må være bombesikker på at det funker. Vet ikke når leiebilen er produsert eller hvilken batteripakke det er, men regner jo med at den er av nyere dato.

Virker Superchargere automatisk på alle Teslaer, eller kan det være sånn at bilen av en eller annen grunn ikke er aktivert for dette? Har spurt leiebilselskapet (Sixt) og fått et slags ja, men har ikke inntrykk av at personen jeg snakket med har helt peiling, og også her må jeg være helt sikker. Lading blir vel sannsynligvis fakturert til dem og så videre til meg.

Det siste jeg vil er å ende opp med en bil som viser seg å bare kunne lade på Type 2...
Før:
2018 Nissan Leaf 40 kWh (2018-2021)
2021 Tesla Model 3 LR (2021-2024)

Nå:
2001 BMW 330Ci cabrio (2023-)
2024 Tesla Model Y LR (2024-)

Espen Hugaas Andersen

Alle Model X kan lade med CHAdeMO. Det har derimot hendt at et CHAdeMO adapter ikke fungerer, og da må adapteret ha fått oppdatert firmware. Men tror dette er noe som gikk over ganske snart etter adapteret kom på markedet. Det har også hendt at noen Teslaer har hatt en feil som gjør at hurtiglading ikke er mulig.

Men disse scenariene er ikke veldig realistiske. Mest sannsynlig er det et sted over 99% sikkert at alt fungerer. (Og om noe skulle være feil kan det hende at Tesla kan fikse det over telefon.)

Når det gjelder superlading så skal det også fungere. Men jeg er litt usikker på om leiebilselskapet må legge inn et kredittkort på sin profil hos Tesla for at ladingen skal belastes. Vil tro det er over 95% sannsynlig at dette fungerer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Dag-Inge Aas

Hehe, om du leier fra Sixt Oslo så har jeg kjørt disse Model Xene (ser ut til at de har to) et utall ganger til Vestlandet. Det var også den opplevelsen som gjorde at jeg endelig kjøpte min egen Model 3.

Rekkevidden kunne vært bedre, men du vil ikke ha noen problemer med å komme deg til for eksempel Ålesund, og rundt om i omegn. Superchargers fungerer som normalt (i alle fall for et par måneder siden da jeg leide sist). Det er også gratis, så du trenger ikke tenke på betaling.

Det er plenty av Type-2 ladere hvor du kan parkere over natten. Last ned EasyPark og registrer bilskiltet der, du finner som oftest en ledig Type-2 over natten i et nærliggende parkeringshus. https://www.ladestasjoner.no/ og https://abetterrouteplanner.com/ er din venn her. Merk at de ikke gir deg noen RFID for lading på Fortum o.l., så her må du frem med kredittkort eller andre løsninger.

God tur! Skal selv på en tre uker lang tur i sommer med min Model 3 langs Vestlandet, gleder meg enormt. Selvfølgelig litt enklere når du har native CCS i bilen, da er det nesten for mange muligheter til lading.

Om du gir noen flere detaljer om hvor du skal på tur kan sikkert andre hjelpe deg med å finne ut hvor det er gode ladere også. Jeg håper på å lage en liten trip report selv, da jeg planlegger å kjøre de mange "discovery routes" litt utenfor allfarvei i sommer langs Vestlandskysten, og er spent på lading der.

benjadin

Takk for tilbakemelding, begge to. Jeg fikk mer utfyllende svar fra en leder i Sixt Oslo i dag om at de skal vurdere å legge ved CCS-adapter i bilene. Supercharger funker som vanlig. Med lånt CHAdeMO-adapter i tillegg kommer jeg nok dit jeg skal:)
Før:
2018 Nissan Leaf 40 kWh (2018-2021)
2021 Tesla Model 3 LR (2021-2024)

Nå:
2001 BMW 330Ci cabrio (2023-)
2024 Tesla Model Y LR (2024-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA