Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny Tesla med gamle vegkart

Startet av Nedland, søndag 09. juni 2019, klokken 09:24

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: jpg på onsdag 12. juni 2019, klokken 22:07
Sitat fra: RuneW på onsdag 12. juni 2019, klokken 21:47
Sitat fra: jpg på onsdag 12. juni 2019, klokken 17:18
Er åpenbart patenten til Mobileye som er eneste hinder.

Hvis dette virkelig er tilfelle, er det da slik at samtlige andre bilmerker som har skiltgjenkjenning lisensierer/bruker teknologien fra Mobileye?

Korrekt

Hmm... ikke at jeg mistror deg, men det hadde vært fint om du hadde noen linker som slo dette fast med 100% sikkerhet.

Jeg kan nemlig ikke forstå hvordan Tesla skal kunne engang tenke på FSD uten skiltgjenkjenning, og jeg mistenker at broen til Mobileye er brent. Og patentet går ut i 2030?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Helge82

Skiltgjenkjenning kommer i FSD etterhvert, men er høyst sannsynlig utviklet internt hos Tesla. Skiltgjenkjenningen burde vært standard med vanlig AP synes jeg, mange biler har dette allerede.

ryback

Jeg kjørte i operatunnelen i går. Bilen mente det var 100-sone der så det er nok ikke gammel info som er problemet. Kanskje Tesla spår FRP-flertallsregjering i fremtiden.

patron

Sitat fra: Helge82 på onsdag 12. juni 2019, klokken 23:06
Skiltgjenkjenning kommer i FSD etterhvert, men er høyst sannsynlig utviklet internt hos Tesla. Skiltgjenkjenningen burde vært standard med vanlig AP synes jeg, mange biler har dette allerede.
Ja, helt latterlig at dette kun skal være i FSD og ikke standard i AP.

Rsk1

Sitat fra: patron på torsdag 13. juni 2019, klokken 09:40
Sitat fra: Helge82 på onsdag 12. juni 2019, klokken 23:06
Skiltgjenkjenning kommer i FSD etterhvert, men er høyst sannsynlig utviklet internt hos Tesla. Skiltgjenkjenningen burde vært standard med vanlig AP synes jeg, mange biler har dette allerede.
Ja, helt latterlig at dette kun skal være i FSD og ikke standard i AP.

Er det blitt sagt det? AP er jo ubrukelig på nyere veier da fartsgrensen ikke stemmer i det heletatt.
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

jpg

Sitat fra: RuneW på onsdag 12. juni 2019, klokken 22:38
Sitat fra: jpg på onsdag 12. juni 2019, klokken 22:07
Sitat fra: RuneW på onsdag 12. juni 2019, klokken 21:47
Sitat fra: jpg på onsdag 12. juni 2019, klokken 17:18
Er åpenbart patenten til Mobileye som er eneste hinder.

Hvis dette virkelig er tilfelle, er det da slik at samtlige andre bilmerker som har skiltgjenkjenning lisensierer/bruker teknologien fra Mobileye?

Korrekt

Hmm... ikke at jeg mistror deg, men det hadde vært fint om du hadde noen linker som slo dette fast med 100% sikkerhet.

Jeg kan nemlig ikke forstå hvordan Tesla skal kunne engang tenke på FSD uten skiltgjenkjenning, og jeg mistenker at broen til Mobileye er brent. Og patentet går ut i 2030?

Har dessverre ikke noe lenker, men patenten beskriver grundig hvordan det hele fungerer. Om en bil bruker kamera til skiltgjenkjenning, er det åpenbart at de må ha lisens fra Mobileye. Klarer ikke helt forstå hvordan en eventuelt skal klare å lese skilt uten kamera...
Tesla har heller ikke noe funnet opp noe ny teknologi for dette heller, de har bare kamera og radar, that's it.

Dersom bilen ikke bruker kamera, har den heller ikke skiltgjenkjenning, etter min mening. Alternativet er da en database med informasjon innhentet på andre måter, f.eks. basert på informasjon fra vegvesenet, folk som rapporterer inn manuelt osv. En slik database blir fort utdatert, og det er en slik Tesla bruker (ref kartdata versjon 2018.xx.xx)

Jeg kan heller ikke forstå hvordan Tesla skal klare dette med FSD uten lisens på pattenten... Hva gjør de ved vegarbeider for eksempel? Fortsetter i 80km/t som om ingenting har skjedd?
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

Lynkjapp

Sitat fra: jpg på torsdag 13. juni 2019, klokken 16:38Har dessverre ikke noe lenker, men patenten beskriver grundig hvordan det hele fungerer. Om en bil bruker kamera til skiltgjenkjenning, er det åpenbart at de må ha lisens fra Mobileye.

Det der skjønner jeg ikke. Det finnes tusenvis av programmer som klarer bildegjenkjenning. Så hva er det Mobileye har patent på? De kan umulig ha patent på skiltgjenkjenning, da det er noe jeg har sett andre bruke som eksempel på hva deres programmer klarer. Og det er sannsynligvis ikke mulig å patentere en spesifikk bruk og si at man har patent på å bruke skiltgjenkjenning i bil. Det høres ut som at det vil være for allmenngyldig til å kunne patenteres.

Så da gjenstår at de har patent på sin måte å drive skiltgjenkjenning på, og da er det åpent for konkurranse fra andre som har lyst å prøve å få det til raskere og med enda bedre treffsikkerhet. Som Tesla f eks.

espenfjo

Sitat fra: Lynkjapp på torsdag 13. juni 2019, klokken 18:47
Sitat fra: jpg på torsdag 13. juni 2019, klokken 16:38Har dessverre ikke noe lenker, men patenten beskriver grundig hvordan det hele fungerer. Om en bil bruker kamera til skiltgjenkjenning, er det åpenbart at de må ha lisens fra Mobileye.

Det der skjønner jeg ikke. Det finnes tusenvis av programmer som klarer bildegjenkjenning. Så hva er det Mobileye har patent på? De kan umulig ha patent på skiltgjenkjenning, da det er noe jeg har sett andre bruke som eksempel på hva deres programmer klarer. Og det er sannsynligvis ikke mulig å patentere en spesifikk bruk og si at man har patent på å bruke skiltgjenkjenning i bil. Det høres ut som at det vil være for allmenngyldig til å kunne patenteres.

Så da gjenstår at de har patent på sin måte å drive skiltgjenkjenning på, og da er det åpent for konkurranse fra andre som har lyst å prøve å få det til raskere og med enda bedre treffsikkerhet. Som Tesla f eks.

Tjah, patentet deres er ekstremt generisk: https://patents.google.com/patent/US8064643B2/e
Forenklet er det kamera montert på et kjøretøy i bevegelse. Kameraet tar en rekke bilder som prosesseres for å gjenkjenne om det er trafikkskilt. Er det trafikkskilt kan dataene brukes til førerassistanse-systemer.

100 % generisk og egentlig ingen annen måte å gjøre dette på, men sånn funker dessverre software-patenter i USA. Ekstremt banalt.

jpg

Nå har jo Google Maps begynt å vise fartsgrenser også.
Vet ikke hvor de får informasjonen fra, men antar de prøver å hente ut denne informasjonen fra myndighetene hvor enn mulig. Google bruker jo kommunale flyfoto allerede, så skulle ikke forundre meg om Statens Vegvesen kan bidra med noe også.

Kanskje Tesla har fått på plass enda en avtale med Google nå? Bare tidsspørsmål før fartsgrensene vises riktig?
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

Rævedilter

Sitat fra: espenfjo på torsdag 13. juni 2019, klokken 19:29
Tjah, patentet deres er ekstremt generisk: https://patents.google.com/patent/US8064643B2/e
Forenklet er det kamera montert på et kjøretøy i bevegelse. Kameraet tar en rekke bilder som prosesseres for å gjenkjenne om det er trafikkskilt. Er det trafikkskilt kan dataene brukes til førerassistanse-systemer.

100 % generisk og egentlig ingen annen måte å gjøre dette på, men sånn funker dessverre software-patenter i USA. Ekstremt banalt.

Softwarepatenter gjelder ikkje i Norge; så me burde fått det ASAP.

Men også i resten av verden er slike patenter på vei ut; så eg antar denne patenten blir forsøkt for retten snart.
Når er vel ikkje Mobileeye er patenttroll,  men resultat er det same.

Om ikkje Tesla leverer ei løysing som ikkje patentet dekker da (netural net vs. image processing)

Mons

Burde være mulig å omgå en slik patent. For eksempel kan man sende skiltdata fra bilene til en database, som fører til kartoppdateringer, som igjen lastes ned til bilene kontinuerlig basert på lokalisasjon. Da får kanskje ikke første bil nytte av skiltgjenkjenning, men med kort responstid vil der kunne være bare minutter til neste bil har glede av oppdateringen.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Jalla

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 13. juni 2019, klokken 20:34
Softwarepatenter gjelder ikkje i Norge; så me burde fått det ASAP.
Kan du forklare hva du mener med at softwarepatenter ikke gjelder i Norge, og kom gjerne med linker som dokumenterer dette.

Fra patentstyret:
Et dataprogram i seg selv kan oppnå beskyttelse etter «Lov om opphavsrett til åndsverk m.v» (lenke til Lovdata).
https://www.patentstyret.no/tjenester/patent/programvare-og-apper/

RuneW

Sitat fra: espenfjo
Tjah, patentet deres er ekstremt generisk:
url="https://patents.google.com/patent/US8064643B2/e"]https://patents.google.com/patent/US8064643B2/e[/url]
Forenklet er det kamera montert på et kjøretøy i bevegelse. Kameraet tar en rekke bilder som prosesseres for å gjenkjenne om det er trafikkskilt. Er det trafikkskilt kan dataene brukes til førerassistanse-systemer.


Jeg kan heller nesten ikke forstå at det går an å få patent på noe slik (etter meget rask gjennomgang av patentet), men dessverre er systemet slik at man kan få patent på de mest opplagte og generiske ting. Det er til å bli sprø av.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

turfsurf

#28
Sitat fra: Jalla på torsdag 13. juni 2019, klokken 21:34

Kan du forklare hva du mener med at softwarepatenter ikke gjelder i Norge, og kom gjerne med linker som dokumenterer dette.

I Norge kan man ikke patentere prinsipp, men implementasjonen. Dvs man kan ikke patentere ideen om en handlekurv ved ehandel, eller som her å gjenkjenne skilt ved bildegjenkjenning.

Men man kan patentere spesifikke implementasjoner (kildekode) av det og algoritmene som brukes.

Kildekoden er forsåvidt opphavsrett beskyttet, men spesifikke algoritmer vil være det som er mest interessant å beskytte. Men det finnes allerede mange gode bildegjenkjenningsalgoritmer åpent tilgjengelig som Tesla kan benytte.

Jeg tror som andre at somlingen til Tesla ene og alene skyldes den amerikanske patentsituasjonen. Hadde vært fint om de løftet nesa litt og lot resten av verden få noe som amerikanerne ikke fikk for en gangs skyld, det er nok av eksempler på det motsatte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

Sitat fra: Jalla på torsdag 13. juni 2019, klokken 21:34
Sitat fra: Rævedilter på torsdag 13. juni 2019, klokken 20:34
Softwarepatenter gjelder ikkje i Norge; så me burde fått det ASAP.
Kan du forklare hva du mener med at softwarepatenter ikke gjelder i Norge, og kom gjerne med linker som dokumenterer dette.

Fra patentstyret:
Et dataprogram i seg selv kan oppnå beskyttelse etter «Lov om opphavsrett til åndsverk m.v» (lenke til Lovdata).
https://www.patentstyret.no/tjenester/patent/programvare-og-apper/
Opphavsrett er noko heilt anna enn patenter.

Lov om patenter (patentloven)

Sitat§ 1. Innenfor ethvert teknisk område har den som har gjort en oppfinnelse som kan utnyttes industrielt, eller den som oppfinnerens rett er gått over til, i overensstemmelse med denne lov rett til etter søknad å få patent på oppfinnelsen og derved oppnå enerett til å utnytte den i nærings- eller driftsøyemed.
Som oppfinnelser anses ikke noe som bare utgjør

1.   oppdagelser, vitenskapelige teorier og matematiske metoder,
2.   kunstneriske frembringelser,
3.   planer, regler eller metoder for utøvelse av intellektuell virksomhet, for spill eller forretningsvirksomhet, eller programmer for datamaskiner,
4.   fremleggelse av informasjon.


Dvs. det er den tekniske implementasjonen ein kan søke patent for, ikkje programvaren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA