Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny type Fortum-ladere? 2 x 75 kW til kr. 2.50/min

Startet av Cougar, lørdag 08. juni 2019, klokken 21:21

« forrige - neste »

Cougar

Så denne laderen under montering idag på YX-stasjonen ved Spydeberg:
2 x 75 kW (CCS + CHAdeMO, begge kan lade samtidig med 75 kW)
Har ikke sett denne før. Prisen er 2.50 /min
Passer perfekt for meg med Ioniq, da får jeg full ladehastiget til samme pris som 50 kW-laderne  :D
Skal teste så snart den er ferdig montert.
2019 Ioniq El + mange andre biler

Counterpointer

150 kW er jo riktig merking(totalt sett), men blir jo skuffende for de som kan ta over 75......

Orbit

#2
Men litt merkelig merking: «Ved lading av en bil, Max 75kW». Skal det tolkes som at en får mindre dersom to lader samtidig??

«Max 75kW per kabel» eller lignende har vært mer forståelig (for meg).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Desti

Looks like the thinner, non-cooled cables, so maximum of 200 A. But the short cables will start a parking war.  :police:

Ellemelle

Sitat fra: Orbit på lørdag 08. juni 2019, klokken 22:52
Men litt merkelig merking: «Ved lading av en bil, Max 75kW». Skal det tolkes som at en får mindre dersom to lader samtidig??

«Max 75kW per kabel» eller lignende har vært mer forståelig (for meg).
Det står på toppen av laderen at det er 150 kW, så det er 75 pr kabel.
De skriver trolig "Max 75 kW" for at folk ikke skal tro de får 150 hvis de er alene.

turfsurf

Er det kun en CHAdeMO og en CCS? Det er i så fall idiotisk, og dårlig utnyttelse av kapasitet. Liker bedre de 150kW laderne som kan gi 150kW på en CCS, men som og har ekstra CCS og CHAdeMO for 75kW når to biler lader samtidig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Cougar

Fikk en oppdatering fra Fortum: Det er 150kW når én bil lader, 75kW pr. bil om to biler lader samtidig.
(merkingen på laderen er feil)
2019 Ioniq El + mange andre biler

Marzo

Sitat fra: Cougar på onsdag 12. juni 2019, klokken 00:06
Fikk en oppdatering fra Fortum: Det er 150kW når én bil lader, 75kW pr. bil om to biler lader samtidig.
(merkingen på laderen er feil)

Men begge betaler 2,5 pr minutt?
Billigere å vente til førstemann er ferdig å lade da..

Zimon

Burde ikke den være merket med "1*150kW / 2*75kW" eller noe lignende for å indikere lettere at 2 kan lade samtidig?
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

turfsurf

Sitat fra: Zimon på onsdag 12. juni 2019, klokken 08:33
Burde ikke den være merket med "1*150kW / 2*75kW" eller noe lignende for å indikere lettere at 2 kan lade samtidig?
Jepp, her kommer det til å bli mye rot. Noen som står og venter unødvendig, noen som prøver å sperre for å få maks effekt / billige lading.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Marzo på onsdag 12. juni 2019, klokken 08:10

Men begge betaler 2,5 pr minutt?
Billigere å vente til førstemann er ferdig å lade da..
Mener det er 3,50/minutt for 150kW. Fremdeles billigere da, så man har insentiv for å lade alene, og ikke slippe andre til. Ikke så lurt kanskje...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Biltesteren.no

Hvor står denne laderen?
CHAdeMO har fortsatt begrensning til 62,5 kW
Elbilblogger og fulltime YouTuber

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Disse er sikkert mye billigere å anskaffe enn 150 kW ladere. I tillegg er det 50% opp fra 50kW som er en betydelig forbedring. Kanskje et OK sweetspot som entry hurtiglader.

turfsurf

Sitat fra: Tellus på lørdag 15. juni 2019, klokken 11:18
Disse er sikkert mye billigere å anskaffe enn 150 kW ladere. I tillegg er det 50% opp fra 50kW som er en betydelig forbedring. Kanskje et OK sweetspot som entry hurtiglader.
Mm, det er jo en 150kW lader med mulighet for 2x75kW, tviler på at den er billigere enn en enkel 150kW lader...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA