Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

klargjøring av bil ved utlevering

Startet av Vikan88, lørdag 08. juni 2019, klokken 18:20

« forrige - neste »

Vikan88

til dere som har hentet ut ny model 3, hva er gjort med lakken på bilen? er den polert? lagt voks på den?
takk for svar :)

Kartelaven

Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

bno

Regn med at de har brukt ei skitten polermoffe som de har brukt på 10 biler før din. Kanskje du får som det er rapportert flere ganger en lakk full av såkalte "kjøregater" eller swirls etter maskinen. Vil kreve at de ikke foretar annet en vasking utvendig og leverer selv til detailer.

birkeland

#3
Jeg skal ha bilen rett til foliering etter utlevering, og min detailer bad meg kommunisere til Tesla at de ikke skal klargjøre bilen utvendig fordi det gjorde mer ugagn enn godt. Da jeg snakket med Tesla om det, måtte de ta det opp med en høyt i systemet, for bilen skal leveres etter Tesla sin standard. Ved å ikke la de gjøre noe utvendig så ville jeg i tilfelle godta lakken som den var og kunne ikke komme tilbake og klage i ettertid. Når det er sagt, så gjorde det jobben verre for grunnlaget før foliering, for min detailer må vaske og polere bilen før foliering, og han hadde erfart at det kanskje gikk litt fort i svingene hos Tesla pga stort trykk med biler som skal utleveres. Så det var ofte poleringsrester hist og pist og små swirls i lakken. Jeg fikk også streng beskjed fra min detailer om ikke å vaske bilen.

Klykken

Klargjøring er mer enn vask og gnukk. Det er en inspeksjon og evt korrigering eller opplakkering ved transportskade.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

trykkertor

Sitat fra: Klykken på lørdag 08. juni 2019, klokken 20:32
Klargjøring er mer enn vask og gnukk. Det er en inspeksjon og evt korrigering eller opplakkering ved transportskade.
Og for en bil som ikke har transportskade, forverre Tesla-klagjøringen lakken. Som nevnt over, så jeg "folka i kjeledress" gå med kluter og spruteflasker rundt i lokalet.
Mengden overskytende polish i kriker og kroker på min bil var absurd.
En annen bil jeg så, hadde de glemt sikkelig Wipe-down på etter polering, så en kunne skrive navnet sitt i poleringsoljer som lå igjen.

Å be om å få bilen ikke klargjort, og levere til en detailer kan kun bli bedre.

Tiger123

Sitat fra: trykkertor på lørdag 08. juni 2019, klokken 21:00
Sitat fra: Klykken på lørdag 08. juni 2019, klokken 20:32
Klargjøring er mer enn vask og gnukk. Det er en inspeksjon og evt korrigering eller opplakkering ved transportskade.
Og for en bil som ikke har transportskade, forverre Tesla-klagjøringen lakken. Som nevnt over, så jeg "folka i kjeledress" gå med kluter og spruteflasker rundt i lokalet.
Mengden overskytende polish i kriker og kroker på min bil var absurd.
En annen bil jeg så, hadde de glemt sikkelig Wipe-down på etter polering, så en kunne skrive navnet sitt i poleringsoljer som lå igjen.

Å be om å få bilen ikke klargjort, og levere til en detailer kan kun bli bedre.

Tror vi ikke at de gjør det bedre nå i juni, som jo er andre gang de gjør dette?

bno


trykkertor

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 08. juni 2019, klokken 21:24
Tror vi ikke at de gjør det bedre nå i juni, som jo er andre gang de gjør dette?

Som bno skriver, "nei". Dette har jeg sett ved flere anledninger i rolige perioder før Model 3 var lansert i Norge. Vært innom Tesla Showroom, sett klargjorte biler som venter på kunder, og sett hastverksarbeid.
Ene gangen spurte jeg faktisk om de hadde tenkt å levere ut den grå Model S slik den stod nå.
Jeg var borte med en selger for å se på lakkfarger, og ville se en grå.
Da han spurte hva jeg mente, viste jeg han at stort sett hele bilen hadde poleringsolje igjen over seg.
Han sa han så det, men det var slik de pleide å bli levert.
Mens min Model 3 var inne til reparasjon av lakkskade som den hadde ved levering, satt jeg i 45 minutter og så hvordan de gikk med spruteflasker og kluter mellom bilene i påvente av uleveringsøkt på neste hele time.

Det kan se ut til at de legger opp til et leveringsrush nå resten av juni, så tviler på de har noe bedre tid denne gang i forhold til mars.

Enlace

Jeg leverte bilen til Ditec for ceramic ultra som skal holde i 6 år. De renset lakken på bilen som jeg kjørte rett til Drammen. De sa lakken var uten skader, silver night metallic.

Fikk den tilbake og lakken er utmerket. Foliering av støtfanger bak i tillegg da det fort blir riper.

Klykken

Sitat fra: trykkertor på lørdag 08. juni 2019, klokken 21:00
Å be om å få bilen ikke klargjort, og levere til en detailer kan kun bli bedre.
Så godtar du også enhver transportskade og defekt som kanskje krever opplakkering på det viset. JEG ville ikke gjort det. Bedre at de ordner bilen så "godt som de kan", og lakkerer opp det som evt må lakkeres, så får detaileren fikse det på sitt vis. Det gjelder alle biler og merker.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

trykkertor

Sitat fra: Klykken på onsdag 12. juni 2019, klokken 12:01
Så godtar du også enhver transportskade og defekt som kanskje krever opplakkering på det viset. JEG ville ikke gjort det. Bedre at de ordner bilen så "godt som de kan", og lakkerer opp det som evt må lakkeres, så får detaileren fikse det på sitt vis. Det gjelder alle biler og merker.
Dette burde være mulig for spesielt interesserte. Men skjønner at Tesla ikke ønsker å hive seg i gang med noe slikt.
Ellers har jeg hørt om et lokalt detailerfirma som sa de ved flere anledninger har rettet opp kunders lakkfeil, etter avtale med Tesla.

https://www.youtube.com/watch?v=g6b8LMrITXk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA