Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt

Startet av eivhelle, onsdag 26. juni 2019, klokken 22:05

« forrige - neste »

TorC

Sitat fra: Porsgrunn på søndag 21. juli 2019, klokken 19:47
Grønn kontakt sin begrunnelse var jo at de trengte en modell som virket både for eldre biler og de nye som kan utnytte lynladerne de setter opp.

Det blir da merkelig å lage et system som oppfordrer til å lade sakete og mer enn du trenger, det er ikke bra for verken fortjenesten eller kundemassen generelt.

[...]

Grønn Kontakt har jo frem til nå vært en seriøs aktør som har vært opptatt av at prismodellen også skal sørge for god utnyttelse av infrastrukturen. De må ikke glemme det å gi "gavepakker" for å lage unødig ladekø, derfor håper jeg de revurderer den nye prismodellen.

Her taler du jo mot deg selv. Først skrev du at GK tilrettelegger for lading av gamle biler uten kritikk, for deretter å kritisere nettopp dette.

Denne nye prismodellen gjør jo nettopp at gamle biler slipper å betale veldig mye mer per km enn nyere biler som kan slurpe mer kW.

Den nye prismodellen "oppfordrer" ikke til å lade saktere, heller tvert imot. Dess raskere du lader dess mindre betaler du. Men hvis du ikke kan lade raskt så blir du i mindre grad straffet for dette enn tidligere.
Hvis du kan lade på 50 kW er det fortsatt billigere per kWh enn å lade på 25 kW. (MEN det blir dyrere sammenliknet med gammel modell).

Helt sett bort fra selve prisen (noe som jeg synes er veldig høy) så er denne modellen helt klart den mest rettferdige. Det er dog ikke den mest optimale for inntjening. Operatør betaler samme effekttariff uavhengig av om bilen lades på 25 eller 50 kW.For mest inntjening er høy minuttprising og lav kWh prising det åpenbart mest fornuftige.

GK har valgt seg en modell som helt åpenbart er den mest "rettferdige" for elbilister, men de har lagt seg på et prisnivå som i realiteten øker prisen betydelig for moderne elbiler. Det er dårlig nytt for meg med en Kona, men ikke nødvendigvis dårlig nytt for min bil nr 2 som er LEAF vinterstid.


2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA