Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Originale eller uoriginale felger på vinterhjul

Startet av hovering, fredag 07. juni 2019, klokken 11:05

« forrige - neste »

hovering

Jeg har nylig bestilt meg en inventory X75D, og trenger råd ang vinterhjul.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe "Tesla godkjente" uoriginale felger i 19" eller 20" da man fort kan spare flere tusen fra prisene til Tesla.
Men så sier selger til meg at da kan mye av garantien rundt forstilling/drivverk forsvinne, samt at Tesla ikke vil ta på seg ansvar ved feil på hjulstilling.
Han rådet meg sterkt til å kjøpe vinterhjul hos Tesla.

Hvilke opplevelser har dere?
Kan det lett bli problemer med Tesla hvis jeg kjører på uoriginale felger?
Hva råder dere meg til?

Lynet

Skremselspropaganda.
Hvis felgen har samme innpress, bredde og diameter som den originale er det samme belastninger på forstilling.
Det som kan gjøre forskjell er om dekktrykksensor virker.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

geear

Vekt på felgen utgjør også en signifikant forskjell (uavfjæret vekt), siden du går i detalj, men uansett om alt er likt, så kan det skape problemer under reklamasjon hos mange merker, når forhandleren skal sende inn bilder av bilen til fabrikken. Du vil nok alltids vinne gjennom via forbrukerkjøpsloven, men det er en ekstra kamp å ta.

Joachim@sancon.no

Eller du kan levere bilen på sommerdekk og felg om du har problemer med ting som kan være relatert til hjul. Har du lekk takluke eller dørhåndtak som ikke funker, tviler jeg på de henger seg opp i hvilke felger du har.

Selv hadde jeg uoriginale vinterfelger som var annerledes en alle andre. Sparte 10.000 og veldig fornøyd.

Øyvind.h

Aldri hatt problemer med dette hos Tesla. Jeg leverte hadde inntil nylig kun uoriginal hjul både sommer og vinter. Allikevel byttet de deler i understellet gratis uten et knyst.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA