Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde angst

Startet av lifern, fredag 01. januar 2016, klokken 21:10

« forrige - neste »

lifern

I dag fikk jeg virkelig kjenne på angsten.
Prosenten raste fra 16% til 7% bare på noen hundre meter. Da hadde jeg ca 5 km igjen før jeg var hjemme. Siste 5 km er stort sett nedoverbakke. Etter noen km var det oppe i 10% igjen. Parkerte i garasjen med 6 %.
Stod med bilen på en liten stund, så forsvant all %.
Er dette normalt når det er lite strøm?
Kjørte med varme på til % fall.Da slo jeg av varme.
Kan legge til at low bat kom da det var 17% igjen.
Fikk ikke varsel om very low bat,eller skilpadde.
SVART EUROLEAF 2013

Lyse Tanker

Det at reststrømmen forsvinner veldig fort har jeg ikke erfart med min 2011 Leaf, men enten så kjørte du veldig fort eller med veldig bratt bakke, da forsvinner strømmen fort. Denne prosent angivelsen er hele tiden basert på hvordan du kjører og vil derfor forandre seg hele tiden, hvis du har en varierende kjørestil eller typografi. Det er meg bekjent normalt at etter 6% så får man ikke lenger oppgitt hvor mye som er igjen. Min low bat. varsling kommer på mellom 13 og 11%. :-)

kjbu

Sitat fra: Lyse Tanker på søndag 03. januar 2016, klokken 02:01
Denne prosent angivelsen er hele tiden basert på hvordan du kjører og vil derfor forandre seg hele tiden, hvis du har en varierende kjørestil eller typografi.
HELT feil. % er %. Rest kjørelengde er noe annet, den varierer med kjørestil men er alltid mer optimistisk enn realiteten etter min erfaring.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

leafnor

Hei.

For den som ikke har LeafSpy kan det være greit å vite at LBW (Low Battery Warning) kommer når batteriet står igjen 3,5 kWt (49 Gids). De siste 5 Gids (0,4kWt) er ikke tilgjengelig for fremdrift, så det er altså 3,1 kWt å kjøre på/varme med. For vinteren er det kanskje greit å regne 2kWt/mil, slik at det er strøm for 16 km når LBW kommer.

Når du fikk LBW på 17% så kan man regne tilbake på hva 100% skulle være:

     3,5kWt / 0,17=20,7 kWt, et rimelig tall å forvente.

VLBW, Very Low Battery Warning kommer når det er 24 GIDS, dvs 19 tilgjengelig for fremdrift. Det er 1,5 kWt. Med forbruk på 2kWt/mil, betyr det 7,5 km, eller en mil på sommer uten nedbør.

Grensene for LBW og VLBW er lik for alle, uansett hvor mye kapasitet batteriet har mistet over tid.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Lyse Tanker

Sitat fra: kjbu på søndag 03. januar 2016, klokken 13:50
Sitat fra: Lyse Tanker på søndag 03. januar 2016, klokken 02:01
Denne prosent angivelsen er hele tiden basert på hvordan du kjører og vil derfor forandre seg hele tiden, hvis du har en varierende kjørestil eller typografi.
HELT feil. % er %. Rest kjørelengde er noe annet, den varierer med kjørestil men er alltid mer optimistisk enn realiteten etter min erfaring.

Helt korrekt :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA