Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Formannskapet om prisen på M-sjokolade og Tesla

Startet av Motorwatt, torsdag 06. juni 2019, klokken 10:21

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: xyzzy på torsdag 27. juni 2019, klokken 13:21
Sitat fra: automat på torsdag 27. juni 2019, klokken 11:54


Fordelen for p-plasseier med å ta ågerpris, er at det aldri blir fullt på ladeplassene. Man kan klare seg med et fåtall ladeplasser, og slipper å utvide. Uansett hvor mange elbiler som kommer på veiene. Kall det gjerne et smutthull i regelverket.

Det er ikke bare fordel for p-plasseier, det er ønskelig at det aldri er fullt slik at noen kan ta plassen om de virkelig trenger den. Man ønsker sirkulasjon - boligstrøk unntatt.

Det ønskelige er vel å utvide ladekapasiteten når det begynner å bli fullt. Ikke skru opp prisen så mye at ingen vil lade der (med mindre man absolutt må).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Elbil fundamentalist

El lade p-plass bruker ikke mer strøm enn en lyktestolpe. Skal vi ta brukerbetaling av sykkelister og fotgjengere som går langs gatene?
Dette er bare ett resultat av grunnleggende uvilje til å legge tilrette for p-plasser i utgangspunktet. Trengsel på ladeplasser blir da gjenstand for brukerbetaling, på lik linje med alt annet de ikke ønsker, les bompenger. Man får det man stemmer på...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

TorC

Hele denne saken er er komisk. Ikke bare dette med sjokolade og Tesla, men hele saksgangen er absurd. Først er man for, så mot, så litt av begge deler. Så ingen av delene....

Det er faktisk så mye att og fram at det er vanskelig å forstå hva som har skjedd.  For de som ønsker å lese sakesgangen kan laste den ned her: https://innsyn.sandefjord.kommune.no/politisk/wfdocument.ashx?journalpostid=2019059902&dokid=1833655&versjon=8&variant=A&

Det som imidlertid er svært svært gledelig for oss som bor i Sandefjord er at gratis parkering og lading fortsetter.

Parkeringsetaten har imidlertid helt rett i at elbilene i byen begynner å bli et problem, men dette er et problem de delvis har skapt selv. Problemet ligger i "arbeidsparkering". Folk som jobber i sentrum og tar opp plassene i kommunens parkeringshus. I sentrum er det bare parkeringshusene som ikke har tidsbegrensing på parkering. Dermed er det nå smekk fullt av i vanlig arbeidstid, og nesten tomt kveld/natt. Og det er 70-80% elbiler. Tidligere parkerte folk i Bjerggata, men der er det innført tidsbegrensing så nå er det helt tomt.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Burger

Ikke første bysentrum som klør seg i huet over hvor kundene er når all parkering er opptatt av jobbparkering :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

xyzzy

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 28. juni 2019, klokken 12:56
El lade p-plass bruker ikke mer strøm enn en lyktestolpe. Skal vi ta brukerbetaling av sykkelister og fotgjengere som går langs gatene?
Dette er bare ett resultat av grunnleggende uvilje til å legge tilrette for p-plasser i utgangspunktet. Trengsel på ladeplasser blir da gjenstand for brukerbetaling, på lik linje med alt annet de ikke ønsker, les bompenger. Man får det man stemmer på...

En lyktestolpe bruker vel 30-40 W, 0.5-1% av en parkeringsplass med lading. I tillegg står den ikke på hele tiden.

Elbil fundamentalist

#20
Tradisjonelle gassutlsdningspærer bruker mellom 500-700w. El elbil lader ikke mye på slutten og ladeplasser er ikke opptatt hele tiden dersom de er mange nok. Om det er en marginal forskjell kan man se på dem som billige luftrensere, da lade p-plasser er neste store utfordring for å få med seg folk som bor i leiligheter med gateparkering. Men MPG ser ikke forskjell på folkets eiendom og sin rolle som forvalter. «Hvorfor skal kommunen låne ut p plasser gratis?» grunnleggende misforståelse fordi det er folket som eier kommunen.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Amoss

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 28. juni 2019, klokken 15:07
Men MPG ser ikke forskjell på folkets eiendom og sin rolle som forvalter. «Hvorfor skal kommunen låne ut p plasser gratis?» grunnleggende misforståelse fordi det er folket som eier kommunen.

Akkurat DET virker det som om er ett generelt politikerproblem.... :p
... med ett mulig unntak når de befinner seg i "valgkampmodus".
Model S 85D

arthur

Ser heller ingen grunn til at kommunen skal låne bort parkeringsplasser gratis til de som kjører bil. Langt bedre å ta seg rimelig betalt og la denne inntekten komme fellesskapet til gode og ikke bare noen få egoister.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Elbil fundamentalist

Sitat fra: arthur på lørdag 29. juni 2019, klokken 00:20
Ser heller ingen grunn til at kommunen skal låne bort parkeringsplasser gratis til de som kjører bil. Langt bedre å ta seg rimelig betalt og la denne inntekten komme fellesskapet til gode og ikke bare noen få egoister.
Jeg forsvarer de som bor i sentrumsleiligheter og har mistet gateparkering hvor bilen kunne stå alle de dagene de _ikke_ brukte bilen, samt den utilstrekkelige utbyggingen av lade p plasser i forhold til den hurtige utbredelsen av elbiler i Oslo. 2 nye p plasser i hele 2018 er _svært_ utilstrekkelig og ett hån for de som har satset på miljøvennlig transport.
Egoister er vel de som flyttet ut av byen for å få frisk luft og gress under tærne, for deretter pendle i fossilbil inn til byen og forurense andres bomiljø som bor i byen (som har vært trenden i mange år). Skal man pendle inn til byen får man ta kollektivt eller i det minste kjøre elbil. Og igjen kommer da manko p-ladeplasser i fokus. Blir mye mer trengsel i byen av at folk kjører rundt i nabolaget i 40minutter for å finne en ledig P-plass, for deretter å flytte bilen hver andre time. Jeg mener dette er trakassering av de som er prisgitt gateparkering og trenger (EL)bil, og dermed trakassering av barnefamilier. Følgelig flytter barnefamilier ut av byen, og dermed flytter solide skattebetalere ut av byen også, og reder grunnen for enda mer gjennomtrekk i Oslo.  Hvor er logikken?? Dette er hurra radikale tiltak som gir mange negative konsekvenser over tid. Dette driter MPG politikere i, da de omtrent ikke har noen politikere som er født og oppvokst i Oslo. Den bunnløst ekstreme bilfientlige politikken berører derfor ikke dem selv, hverken før eller ette den korte tiden de bor i byen... stemmekveget er unge mennesker som typisk er gjennomtrekksinnbyggere og følgelig vil har partysentrum uten biler i de få årene de bor i Oslo (uten bil).
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

arthur

Løsningen er kollektiv, ikke å skaffe byboere gratis parkeringsplasser når de (allikevel) ikke bruker bilen.
Politikken er ikke bilfiendtlig, men bilen som er miljøfiendtlig hvilket ganske mange etter hvert har innsett, heldigvis!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Burger

Elbil fundementalist: Hvem er MPG? Mener du MDG? Jeg er forvirra, siden dersom du mener MDG så klarer du å dra inn MDG og Oslo i noe som startet med FRP og Høyre politikere i Sandefjord.

Det du har rett i ranten din er at sånne som meg som bor 38 km unna byen og nyter naturen og utsikten til en fornuftig penge er noen egoister. Vi vil ha billige hus, billig transport, 14 felts motorvei til jobb og kunne fortsette med godt betalt jobb i byen.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Elbil fundamentalist

Sitat fra: arthur på lørdag 29. juni 2019, klokken 09:20
Løsningen er kollektiv, ikke å skaffe byboere gratis parkeringsplasser når de (allikevel) ikke bruker bilen.
Politikken er ikke bilfiendtlig, men bilen som er miljøfiendtlig hvilket ganske mange etter hvert har innsett, heldigvis!
Du bor utenfor byen, og har sikkert egen garasje og strøm til elbil/MC og 4 hjuling, og vil følgelig ikke at veien i Oslo tilrettelegges for byens beboere, men at all kapasitet skal tilrettelegges pendlere... Nå er det slik at man som beboer i Oslo, kan være flink (eller tvunget) til å bruke kollektivt i ukedagene, men trenger bil hvis man skal på storhandel eller en tur på fjellet eller besøke familie/venner i helgene.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

arthur

Hørt om Nabobil og andre ordninger for de som kun trenger en bil en gang i blant? Igjen, ser ingen grunn til at det offentlige skal legge til rette for OG bekoste bilplass for alle som måtte bo i en by og kun trenger en bil sporadisk.

Skal jeg til byen, Oslo, så tar jeg like gjerne buss eller tog som å kjøre bil.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Elbil fundamentalist

#28
Sitat fra: Burger på lørdag 29. juni 2019, klokken 09:43
Elbil fundementalist: Hvem er MPG? Mener du MDG? Jeg er forvirra, siden dersom du mener MDG så klarer du å dra inn MDG og Oslo i noe som startet med FRP og Høyre politikere i Sandefjord.

Det du har rett i ranten din er at sånne som meg som bor 38 km unna byen og nyter naturen og utsikten til en fornuftig penge er noen egoister. Vi vil ha billige hus, billig transport, 14 felts motorvei til jobb og kunne fortsette med godt betalt jobb i byen.
He-he, du har helt rett. Jeg forstår folk at gjør det, men man må prioritere byens innbyggere i trafikken. At MDG (riktig nå?) gjør alt man kan for å få byens innbyggerne vekk fra veiene, og la utenbys folk med god råd betale seg frem på våre lokalveier er provoserende. Blir som Hegnar sier: «bompenger er helt topp for sånne rikinger som meg»  Uansett hvor dyrt det blir er det peanuts og jeg slipper raskere frem...

De som nyter best av denne politikken er boligutbyggere som slipper å ta ansvar for infrastruktur de egentlig er pliktig å bidra med. Når man legger opp til dobling av Oslos befolkning uten å gjøre kapasitetsøkning på veier, så har ikke den bilfientlige politikken egentlig noe med miljø å gjøre. Dette er politisk unnasluntring og svik mot befolkningen. MDG er bare nyttige idioter som stormer frem nå, men vil være syndebukken alle skylder på når alle innser at veisystemet er blitt neglisjert, bevvist underinvestert og blitt kraftig overbelastet.
Fløteskummerne i  Boligbyggernes landsforbund med Per Jæger i spissen sitter vel å ler seg ihjel akkurat nå. Fler indrefilet tomter de kan bygge på, null ansvar for infrastruktur og vi kan pisse på Plan og Bygg så ofte vi vil slik at de ikke har oppbakking til å gjøre jobben de er satt til, eller at noen politikere vil forvare PBE og innbyggernes rettigheter... Akkurat nå er de vel utolmodige på å få revet noen av byens beste enebolig områder på Stabekk og Storo for å sette opp enda fler dårlige høyboligblokker med elendige utearealer, trangbodde småleiligheter for å stue opp enda fler gjennomtrekksinbyggere som tapper distriktene for ungdommer. Får de revet Stabekk og Stor står fler av byens (forhold til leil) få eneboliger for tur til å rives.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Burger

Personelig så synes jeg det er fint at man får vekk biler i fra bysentrum. Så en ted talk for ett par dager som jeg syntes var inne på temaet veldig bra :

4 ways to make a city more walkable | Jeff Speck


https://www.youtube.com/watch?v=6cL5Nud8d7w
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA