Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Formannskapet om prisen på M-sjokolade og Tesla

Startet av Motorwatt, torsdag 06. juni 2019, klokken 10:21

« forrige - neste »

Motorwatt

Formannskapet når det diskuteres halv eller ingen avgift på parkering og gratis lading (fra virkeligheten 4. juni 2019):

– Jeg tror de fleste er opptatt av miljøbiten, det bør de være. Men hvis Tesla-eiere ikke har råd til å betale for strømmen, får de selge bilen, sa Cathrine Andersens (Frp).

– Kiloprisen for M på kino er høyere enn kiloprisen for en Tesla. Det er totalpakka du tjener på med en elbil. Jeg gliser fra øre til øre når jeg kjører til byen. Om jeg betaler noen kroner for parkering og strøm i byen spiller ingen rolle, sa Jan Tore Rui-Haugerød (H).

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

HCO

Ganske godt gjort å få uttrykt så mye elbil-hat og Tesla-misunnelse i to korte setninger som det Cathrine Andersen klarer her.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

hELgenen

Sitat fra: HCO på torsdag 06. juni 2019, klokken 15:07
Ganske godt gjort å få uttrykt så mye elbil-hat og Tesla-misunnelse i to korte setninger som det Cathrine Andersen klarer her.

Jeg leste sikkert samme setning som deg, men klarer ikke se hvor elbil hatet ligger.
Jeg forstår jo at noen er mer hårsåre enn andre - men hele samfunnet er jo blitt fullstendig gale der hver og
en må veie sine ord for å ikke såre noen. Det hun sier er jo ikke noe annet enn at eiere av elbil (her Tesla) må betale for strømmen de bruker........Hvor ligger elbil hat og Tesla misunnelse her?
Forøvrig stemmer jeg ikke FRP - bare så det er sagt!

cra

Å betale for strømmen på offentlig plass er helt innafor - uansett hva slags elbil man kjører. Halv pris på parkering er også på sin plass for å gjøre det attreaktivt å kjøpe elbil - igjen uansett merke, enten det er en Tesla til havannen million eller en eUP til et par hundre tusen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HCO

Sitat fra: hELgenen på fredag 07. juni 2019, klokken 14:20
Sitat fra: HCO på torsdag 06. juni 2019, klokken 15:07
Ganske godt gjort å få uttrykt så mye elbil-hat og Tesla-misunnelse i to korte setninger som det Cathrine Andersen klarer her.

Jeg leste sikkert samme setning som deg, men klarer ikke se hvor elbil hatet ligger.
Jeg forstår jo at noen er mer hårsåre enn andre - men hele samfunnet er jo blitt fullstendig gale der hver og
en må veie sine ord for å ikke såre noen. Det hun sier er jo ikke noe annet enn at eiere av elbil (her Tesla) må betale for strømmen de bruker........Hvor ligger elbil hat og Tesla misunnelse her?
Forøvrig stemmer jeg ikke FRP - bare så det er sagt!

Jeg er ikke lettkrenket, og jeg tror du bør ta et kurs i retorikk om du ikke klarer å lese mellom linjene på dette sitatet fra Andersens innlegg.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

hELgenen

Sitat fra: HCO på fredag 07. juni 2019, klokken 16:24
Sitat fra: hELgenen på fredag 07. juni 2019, klokken 14:20
Sitat fra: HCO på torsdag 06. juni 2019, klokken 15:07
Ganske godt gjort å få uttrykt så mye elbil-hat og Tesla-misunnelse i to korte setninger som det Cathrine Andersen klarer her.

Jeg leste sikkert samme setning som deg, men klarer ikke se hvor elbil hatet ligger.
Jeg forstår jo at noen er mer hårsåre enn andre - men hele samfunnet er jo blitt fullstendig gale der hver og
en må veie sine ord for å ikke såre noen. Det hun sier er jo ikke noe annet enn at eiere av elbil (her Tesla) må betale for strømmen de bruker........Hvor ligger elbil hat og Tesla misunnelse her?
Forøvrig stemmer jeg ikke FRP - bare så det er sagt!

Jeg er ikke lettkrenket, og jeg tror du bør ta et kurs i retorikk om du ikke klarer å lese mellom linjene på dette sitatet fra Andersens innlegg.

Tror nettopp det at noen bare vil lese mellom linjene som er problemet her.

Om det er slik at vi er kommet dit at vi må gjette på mening og aktivt lete mellom linjene så har vi et stort problem. Husk at når en kommuniserer offentlig så er det ikke til en liten klikk,men til alle. At noen velger å tolke noen ord i en krenkende retning betyr ikke at det er fasiten. De færreste mennesker ønsker å krenke noen,og følgelig velger jeg å anta at dette ikke var ment krenkende her.

Eirikvestfold

For å fortsette denne litt, stemte formannskapet nylig i Sandefjord kommune ja til å fortsette med gratis parkering og lading til elbiler. Man kan stå i 3 timer og lade gratis på 16a type 2. Ellers i sentrum er det 2 timer gratis parkering for alle kjøretøy, så det er ikke store differansen.

"Med klart flertall (41-15) sier de folkevalgte ja til fortsatt gratis parkering. Enda større var flertallet (49-7) da de sa ja også til fortsatt gratis strømlading."

Det er FrP og Høyre som ville fjerne fordelene, men de ble heldigvis stemt ned. Det er ikke spesielt mange elbiler i kommunen, sikkert fordi vi ikke har bom eller kollektivfelt som kan brukes. Det er vel bare gratis lading når man er i sentrum som er fordelen.

Cathrine Andersen i FrP er vel like uspiselig som Carl I Hagen når det kommer til elbil og miljøpolitikk.

xyzzy

Sitat fra: Eirikvestfold på onsdag 26. juni 2019, klokken 17:13
For å fortsette denne litt, stemte formannskapet nylig i Sandefjord kommune ja til å fortsette med gratis parkering og lading til elbiler. Man kan stå i 3 timer og lade gratis på 16a type 2. Ellers i sentrum er det 2 timer gratis parkering for alle kjøretøy, så det er ikke store differansen.

"Med klart flertall (41-15) sier de folkevalgte ja til fortsatt gratis parkering. Enda større var flertallet (49-7) da de sa ja også til fortsatt gratis strømlading."

Det er FrP og Høyre som ville fjerne fordelene, men de ble heldigvis stemt ned. Det er ikke spesielt mange elbiler i kommunen, sikkert fordi vi ikke har bom eller kollektivfelt som kan brukes. Det er vel bare gratis lading når man er i sentrum som er fordelen.

Cathrine Andersen i FrP er vel like uspiselig som Carl I Hagen når det kommer til elbil og miljøpolitikk.

Nå kjenner ikke jeg forholdene i Sandefjord - og ville nok heller aldri stemt Frp -  men å betale for strømmen selv er innenfor. Her i Oslo er det solid støtte for det, blant annet fordi en da unngår at folk parkerer nærmest permanent slik at ingen andre får ladet.

Kollektivfelt er stort sett borte allerede - ihvertfall på tidene det hadde vært nyttig. Naturlig nok, gitt antallet elbiler.

Den viktigste fordelen - om man ser bort fra selve fordelene med bilene - er vel uansett de nasjonale kjøpsfordelene. Null avgifter, null moms. De må også bort snart - det må naturligvis kombineres med økning på fossilbiler, slik at konkurranseforholdet ikke forringes (man kanskje heller økes i elbilens retning). Men inntil videre: Absolutt viktigst.

arthur

Gratis lading for elbiler er ikke gratis, men gratis for bruker. Kostnaden ved å opprette og drifte slike ladere er ganske betydelig og regningen må betales, av noen. Denne "noen" er da kommunen og pengene må tas fra potten for "frie midler". Det aller meste av kommunens inntekter er bundet og andelen frie midler er svært begrenset. Man skal da konkurere om disse pengene med alle frivillige og/eller ønskete oppgaver som en kommune skal kunne tilby sine innbyggere.
For egen del synes jeg ikke gratis lading for elbiler, og det uavhengig av om elbilen koster 100.000 eller 1.000.000, er riktig bruk av fellesskapets midler.
At noen gidder å reagere på hennes kommentar som om det er en kommentar fa en Teslahater sier litt om hvor hårsåre en del eiere av dette merket er.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: arthur på torsdag 27. juni 2019, klokken 06:40
Gratis lading for elbiler er ikke gratis, men gratis for bruker. Kostnaden ved å opprette og drifte slike ladere er ganske betydelig og regningen må betales, av noen. Denne "noen" er da kommunen og pengene må tas fra potten for "frie midler". Det aller meste av kommunens inntekter er bundet og andelen frie midler er svært begrenset. Man skal da konkurere om disse pengene med alle frivillige og/eller ønskete oppgaver som en kommune skal kunne tilby sine innbyggere.
For egen del synes jeg ikke gratis lading for elbiler, og det uavhengig av om elbilen koster 100.000 eller 1.000.000, er riktig bruk av fellesskapets midler.
At noen gidder å reagere på hennes kommentar som om det er en kommentar fa en Teslahater sier litt om hvor hårsåre en del eiere av dette merket er.

Problemet kommer når man prøver å hente inn både driftskostnader og investeringskostnader på strømprisen. Da blir ladingen så dyr at ingen bruker ladestasjonene, og så er man like langt. Fredrikstad prøvde seg på nettopp det. De installerte 20 ladestasjoner i byens største parkeringshus og satte prisen til 50,- pr. time. For 3,7kW... Jeg parkerte ofte ved siden av ladestasjonene og så aldri en eneste bil som brukte de.

Ladeplasser er påbudt nå, så investeringskostnaden er en del av kostnaden ved å opprette parkeringsplasser. Det bør derfor være aksept for å ikke hente inn denne kostnaden på ladetrømmen. Hvis man gjør det blir plassene så lite brukt at man ikke bare ikke får avkastning på installasjonen av ladestasjon, men heller ikke på selve parkeringsplassen. Ladekostnaden bør også være under kostnaden av diesel/bensin for hybrideiere slik at også disse har nytte av stasjonene. Vi ønsker jo at de ladbare hybridene skal kjøre på strøm inn og ut av byen?

En kWh-pris på rundt 1,50 er fornuftig etter min mening. Da har man et lite påslag som dekker drift og vedlikehold, og bruke blir forhåpentligvis såpass stor at effektavgiften blir spredt utover så mange kWh at den ikke påvirker strømkostnaden merkbart.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

Kan du utdype litt dette med at ladeplasser er påbudt? SPør av nysjerrighet og kjenner ikke regelverket for dette. Gjelder det kun nye plasser, alle plasser, private og/eller offentlige, betalingsplasser eller gratisplasser osv...?

Nå er det jo også en mellomting mellom gratis og å få dekket alle utgifter til både investering og drift. Spiller vel også en rolle om dette er på et handlesenter eller parkering for båtplasser osv
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Orbit

Alle som driver med parkering for allmenn bruk (kommunale og private) er pålagt å tilby lading. Dette gjelder både gamle og nye anlegg. Det gjelder også gratisplasser, så lenge det er en form for regulering (f.eks. maksimal parkeringstid). Men SVV (som er tilsynsmyndighet) har vært veldig bakpå med oppfølging.

Sitat fra: Orbit på mandag 18. mars 2019, klokken 22:57
Er det beboerparering eller annen regulering av kommunal parkering i området? Så få fall har kommunen plikt etter parkeringsforskriften til å bygge ut med ladeplasser.

Sitat fra: https://lovdata.no/forskrift/2016-03-18-260/§35§ 35.Lademulighet

På parkeringsområdet skal det tilbys lademulighet for ladbar motorvogn på et tilstrekkelig antall parkeringsplasser, det vil si at det i alminnelighet til enhver tid er en ledig plass med lademulighet. Virksomheten har likevel ikke plikt til å tilby lademulighet på mer enn seks prosent av det totale antallet plasser.

Statens vegvesen kan gjøre unntak fra kravet i første ledd dersom investerings- eller driftskostnadene blir urimelig høye.

Unntak for høye kostander i siste setning praktiseres per d.d. av Statens Vegvesen (som er de som forvalter forskriften) som etableringskostnader over 100.000 kr per plass.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

automat

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 27. juni 2019, klokken 09:10


Problemet kommer når man prøver å hente inn både driftskostnader og investeringskostnader på strømprisen. Da blir ladingen så dyr at ingen bruker ladestasjonene, og så er man like langt. Fredrikstad prøvde seg på nettopp det. De installerte 20 ladestasjoner i byens største parkeringshus og satte prisen til 50,- pr. time. For 3,7kW... Jeg parkerte ofte ved siden av ladestasjonene og så aldri en eneste bil som brukte de.

Ladeplasser er påbudt nå, så investeringskostnaden er en del av kostnaden ved å opprette parkeringsplasser. Det bør derfor være aksept for å ikke hente inn denne kostnaden på ladetrømmen. Hvis man gjør det blir plassene så lite brukt at man ikke bare ikke får avkastning på installasjonen av ladestasjon, men heller ikke på selve parkeringsplassen. Ladekostnaden bør også være under kostnaden av diesel/bensin for hybrideiere slik at også disse har nytte av stasjonene. Vi ønsker jo at de ladbare hybridene skal kjøre på strøm inn og ut av byen?

En kWh-pris på rundt 1,50 er fornuftig etter min mening. Da har man et lite påslag som dekker drift og vedlikehold, og bruke blir forhåpentligvis såpass stor at effektavgiften blir spredt utover så mange kWh at den ikke påvirker strømkostnaden merkbart.

Fordelen for p-plasseier med å ta ågerpris, er at det aldri blir fullt på ladeplassene. Man kan klare seg med et fåtall ladeplasser, og slipper å utvide. Uansett hvor mange elbiler som kommer på veiene. Kall det gjerne et smutthull i regelverket.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Eirikvestfold

Jeg er litt usikker på hvor mange gratisplasser Sandefjord kommune drifter, men det er 12 i sentrum. Årlig kostnad for å tilby gratis lading (16a) er rett over 100.000,-. Det er også tidsbegrenset parkering så ingen som står parkert på plassene over lang tid som var tilfelle i Oslo tidligere.

Synes gratis lading og parkering (3t) er helt innenfor om kommunen ønsker flere elbiler / besøkende i sentrum. Det betyr at besøkende bruker pengene i de lokale butikkene og får dekket strøm tur / retur.

Ganske sikker på at pengene som legges igjen i handel i løpet av et år overstiger prisen for å tilby gratis lading.

xyzzy

Sitat fra: automat på torsdag 27. juni 2019, klokken 11:54
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 27. juni 2019, klokken 09:10


Problemet kommer når man prøver å hente inn både driftskostnader og investeringskostnader på strømprisen. Da blir ladingen så dyr at ingen bruker ladestasjonene, og så er man like langt. Fredrikstad prøvde seg på nettopp det. De installerte 20 ladestasjoner i byens største parkeringshus og satte prisen til 50,- pr. time. For 3,7kW... Jeg parkerte ofte ved siden av ladestasjonene og så aldri en eneste bil som brukte de.

Ladeplasser er påbudt nå, så investeringskostnaden er en del av kostnaden ved å opprette parkeringsplasser. Det bør derfor være aksept for å ikke hente inn denne kostnaden på ladetrømmen. Hvis man gjør det blir plassene så lite brukt at man ikke bare ikke får avkastning på installasjonen av ladestasjon, men heller ikke på selve parkeringsplassen. Ladekostnaden bør også være under kostnaden av diesel/bensin for hybrideiere slik at også disse har nytte av stasjonene. Vi ønsker jo at de ladbare hybridene skal kjøre på strøm inn og ut av byen?

En kWh-pris på rundt 1,50 er fornuftig etter min mening. Da har man et lite påslag som dekker drift og vedlikehold, og bruke blir forhåpentligvis såpass stor at effektavgiften blir spredt utover så mange kWh at den ikke påvirker strømkostnaden merkbart.

Fordelen for p-plasseier med å ta ågerpris, er at det aldri blir fullt på ladeplassene. Man kan klare seg med et fåtall ladeplasser, og slipper å utvide. Uansett hvor mange elbiler som kommer på veiene. Kall det gjerne et smutthull i regelverket.

Det er ikke bare fordel for p-plasseier, det er ønskelig at det aldri er fullt slik at noen kan ta plassen om de virkelig trenger den. Man ønsker sirkulasjon - boligstrøk unntatt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA