Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.20

Startet av OhmPaPa, torsdag 06. juni 2019, klokken 10:20

« forrige - neste »

emmern



Ekstra surt at vi ikke fikk Early Access som de lovte da...
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

ganton

Noen som har forstått tankegangen bak Teslas SW versjonsnummerering ? hopper til 2019.20 men ifølge release notes er det bare endringer i "dog mode". ??
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

OhmPaPa

Hvor fant du Release Notes, Ganton?

Thomas Parsli

#18
Sitat fra: ganton på fredag 07. juni 2019, klokken 13:17
Noen som har forstått tankegangen bak Teslas SW versjonsnummerering ? hopper til 2019.20 men ifølge release notes er det bare endringer i "dog mode". ??

De følger nok helt vanlig praksis for versjoner:

* 2019.20 har funksjonalitet som ikke fantes i 2019.16.x
* Funksjonaliteten kan skrus på i en senere versjon av 2019.20 (f.eks 2019.20.2.x)

[fjernet tull om major/minor-versjoner]

Internt har de en roadmap og planlegger versjoner lang tid fremover.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

geear

2019 er årstall og 20 er ukenummer, så følger minor-versjoner bak...

ganton

BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Thomas Parsli

#21
Sitat fra: gr på fredag 07. juni 2019, klokken 13:32
2019 er årstall og 20 er ukenummer, så følger minor-versjoner bak...

Du har selvfølgelig rett (rettet posten min).

Det rare er at Tesla opererer med både 2019.20.0.1 og 2019.20
Dvs at 2019.20 egentlig er 2019.20.0.0 -og at 2019.20.0.1 har majorversion 0 og minorversion 1
Jeg synes de gjør det vanskelig for seg selv...
(alternativt er dette bare løpenummer)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

geear

 :+1:

Syns ikke det er så rart med 2019.20 som første utgave og så over til 2019.0.1 når man gjør en liten bugfiks, men hva som trigger første eller andre tallet er uvisst for meg. Ny funksjonalitet vs bugfiks kanskje?

Jeronan

Sitat fra: Kim- på torsdag 06. juni 2019, klokken 11:21
Kult med summon, men tvilsomt at EU får dette da i de nye kravene er det begrensninger på antall meter man kan være fra bilen og at den må være tilkoblet bluetooth, men vi får se :D

Which in other words...we won't get this. Since right now you have to stand practically no more than a meter away from your car to make summon work and half the time it fails.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

OhmPaPa

Regelverket i EU er vel slik at land kan ha lokale bestemmelser i tillegg til EU sine.

F.eks. tillater svenskene at man kjører tung bobil på vanlig førerkort.

Så hvis samferdselsministeren vil kan vi sikkert bestemme at Summon og mere til er lovlig i Norge. Er det noen i regjeringen som kjører Tesla tro?

Vhagar

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 07. juni 2019, klokken 16:29
Er det noen i regjeringen som kjører Tesla tro?

Abid (i Venstre) kjører vel en S privat? Eller?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

emmern

Det har vært artikler om at vegvesenet har sittet og ventet på søknader om autonom kjøring. Og de var overrasket over at det ikke var flere søkere. Så veien er åpen bokstavelig talt. Det er tesla som må få ut fingeren.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Motorwatt

#27
Kan Norge overstyre EU/UN-regler om typegodkjenning? Typegodkjennes biler for Norge i Norge, eller i et annet europeisk land for hele EU?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kim-

I versjon 2019.16.3.2 fjernet de hvertfall at telefonen må være tilkoblet Bluetooth for å bruke summon.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Vhagar

Sitat fra: Motorwatt på fredag 07. juni 2019, klokken 18:42
Kan Norge kan overstyre EU/UN-regler om typegodkjenning? Typegodkjennes biler for Norge i Norge, eller i et annet europeisk land for hele EU?

Det vil være en ulempe om Tesla skulle ta jobben å typegodkjenne i hvert enklet land, så regner med at de har valtg å få den godkjent for hele EU i samme slengen og da også for EØS landene.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/import/Kommersiell+import+av+kjoretoy/EF+typegodkjenning
og
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/import/Kommersiell+import+av+kjoretoy/Nasjonal+typegodkjenning

Hvorvidt dette betyr at Norge kan overkjøre typegodkjenning for Tesla i EU skal jeg ikke uttale meg så sterkt om. Et viktigere spørsmål er om en Norsk typegodkjent Tesla vil være lovlig å bruke i EU, noe som da ville vært et stort hinder for Tesla. Jeg vet ikke. Men å godkjenne funksjoner pr. land er ugunstig da biler omsettes i noen tilfeller på tvers av landegrenser og folk drar på ferie (vet ikke om dette siste kan være problematisk eller ei). Så godkjenning er nok enkelest å ta pr. region (EU inkl. EØS i dette tilfelle).
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA