Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helt plutselig ekstremt bra forbruk

Startet av Seigmann, torsdag 06. juni 2019, klokken 09:25

« forrige - neste »

Seigmann

I dag kjørte jeg samme rute som jeg vanligvis kjører til jobb da noe rart skjedde. Jeg bruker vanligvis 180-210 i forbruk på denne strekningen. (Har kjørt den daglig i flere år)

Idag brukte bilen plutselig 118 Wh/km over disse 21 km. Høyst rart. Jeg har koblet til Scan My Tesla og det stemmer der med forbruk sett opp mot batteri prosent som forsvinner. Med et slikt forbruk kan bilen gå mellom 55 og 60 mil. Det er en S75D. Har software 16.3.2.

Fartsgrensene er forøvrig 80 og 90 og jeg ligger litt over.

Merkelig, men i grunn hyggelig

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Tesla91

Har merket meg et bedre forbruk i det siste jeg og.. Men det er nok temperaturene ute som har mye av æren for det. I forrige uke var jeg på langtur i lånebilen jeg har via Tesla (en S85 2014 modell uten AP, med ca 180.000km på telleren...)

Turen startet i Bergen med 95% og endte på SUC Lier med 6%. Det er et stykke på 460km. Imponerende i en så gammal S85! Hadde 2 stopp på veien uten å lade.

cra

Hva sier lufttrykket da? Merker at det er stor forskjell på trykket i dekka nå som det er varmere i været (og det er jo derfor man skal sjekke lufttrykk ofte og på kalde dekk). Mer trykk i dekka medfører ofte lavere forbruk, og er et velkjent "jungeltriks" for å øke rekkevidde på elbiler. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ToWalkOrDrive

Hvis det er like varmt der du bor som mange andre plasser i dag så trenger ikke batteri og coupe å varmes opp de første kilometrene. Kjørte du i tillegg bak en trailer eller hadde medvind betyr det og mye. 118 virket jo ekstremt, så kan jo være feil.
Tesla Model Y                         2021-

Hodetelefoner

Sitat fra: Seigmann på torsdag 06. juni 2019, klokken 09:25
I dag kjørte jeg samme rute som jeg vanligvis kjører til jobb da noe rart skjedde. Jeg bruker vanligvis 180-210 i forbruk på denne strekningen. (Har kjørt den daglig i flere år)

Idag brukte bilen plutselig 118 Wh/km over disse 21 km. Høyst rart. Jeg har koblet til Scan My Tesla og det stemmer der med forbruk sett opp mot batteri prosent som forsvinner. Med et slikt forbruk kan bilen gå mellom 55 og 60 mil. Det er en S75D. Har software 16.3.2.

Fartsgrensene er forøvrig 80 og 90 og jeg ligger litt over.

Merkelig, men i grunn hyggelig

Seigmann

Jeg tror rett og slett det må ha vært en bug. Opplevde senest for 2 uker siden at bilen noen timer brukte 195 Wh/km som utgangspunkt for typical. Etter noen timer og en ladestopp gikk den tilbake til 177 Wh/km.

Lufttrykk er det samme som jeg alltid har. (Sjekker ganske ofte..)

Ellers er det litt mas nå som bilen etterspør hender på rattet hvert 15 sekund. Før oppdateringen var det vel 52 sekunder mellom hver gang bilen maste. Jeg holder en hånd på rattet, men på strekninger rett fram er det ofte at bilen spør, da jeg ikke sitter å drar lett i rattet.

Takk for tips ang å sjekke ut styringen.

Motorwatt

Du trenger da ikke dra i rattet. Nok med å la en hånd hvile på en av eikene. Greit når man alltid skal ha en hånd på rattet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear


Sense

Jeg hadde også en rar opplevelse ang. forbruk denne uken. Kjørte min kones model 3 til fjells og fikk 126 wh/km !  På vei opp altså... Vanligvis i min model S bruker jeg 190-200 på samme strekning, under samme temperatur, trafikk, føre og kjørestil.
Nå har jeg ikke kalkulert model 3`s typical ennå, men jeg må ha ligget under, for antall km angitt på rekkevidden, forsvant ikke så mye som antall km kjørt. Det betyr vel at vi er i en sesongendring, der ingen varmeapparat lenger benyttes, eller oppvarming av batteri, som sikkert typical er basert på.

Har aldri kjørt model 3`n til fjells før, men 126 wh/km høres ikke riktig ut med mine forbikjøringer.

Vigor

Har kun haft min 75D 2018 mod i noen uker så jeg vet ikke hva som er normalt, men her kjører jeg rundt i i Rogaland, mye e39 og har som regel snittforbruk på 149wh/km og da kjører eg helt normalt uten å tenke på å spare noe.
En dag kjørte eg fra Ålgård -> Sandnes på 127wh/km. Er 70-80km/h den strekkningen.
2018 Tesla Model S

Sense

Det høres ganske normalt ut for 75D på denne årstiden, uten varmeapparat  o.l.
75D er vel den model S`n med aller lavest forbruk til nå.
Men jeg vet at model 3 er enda ett hakk bedre, og noe av den teknologien skal visstnok være i bruk på de nye model S`ene.

Jeg kan poste forbruket her på forumet når jeg får min, så blir det spennende å se om den matcher 75D med 100 kw batteripakke.

noto

Sitat fra: Sense på fredag 07. juni 2019, klokken 23:06
Jeg hadde også en rar opplevelse ang. forbruk denne uken. Kjørte min kones model 3 til fjells og fikk 126 wh/km !  På vei opp altså... Vanligvis i min model S bruker jeg 190-200 på samme strekning, under samme temperatur, trafikk, føre og kjørestil.
Nå har jeg ikke kalkulert model 3`s typical ennå, men jeg må ha ligget under, for antall km angitt på rekkevidden, forsvant ikke så mye som antall km kjørt. Det betyr vel at vi er i en sesongendring, der ingen varmeapparat lenger benyttes, eller oppvarming av batteri, som sikkert typical er basert på.

Har aldri kjørt model 3`n til fjells før, men 126 wh/km høres ikke riktig ut med mine forbikjøringer.

Høres ikke urimelig ut med varmt vær og R3 på hjulene.

DagfinnN

Kjørte Molde - Oslo via Åndalsnes, Dombås, Gjøvik og Minnesund i går. Temp ca 17 grader og 80% på tørr asfalt, distanse 531 km. Startet med fulladet batteri, som viste 505 km. Tidsforbruk helt vanlig, 7:35 inkludert ett  frivillig stopp (Øyer)  + 2 x 5 min pga veiarbeid.
Kaffe og dopause på Øyer. Ladet samtidig bilen knappe 20 minutter, fikk 145 km. Når jeg kom fram, hadde jeg 186 km igjen på batteriet, følgelig ville jeg ha hatt ca 40 igjen om jeg ikke hadde ladet, noe som ville gitt en rekkevidde på 570 km. Snitt forbruk 158 wh/km. Kjørte helt normalt, AC på 22.5 grader,  fartsgrense +8. Motorveifart fra Minnesund. Hadde vel ca 15 forbikjøringer utenom motorvei. Er vel ikke ekstremt lavt forbruk.

Autopilot fungerer veldig bra nå synes jeg. Kjørte selvsagt minst med den, men brukte den når veien var egnet for det. NOA fra Minnesund og feltskifte fungerte helt grei. Kjørt så klart mest med TACC. 4 fantombremsinger - 3 av de svake, 1 var merkbar.

Holde i rattet har blitt mindre strevsom enn før. Sitter med hendene i fanget og når rattet rører på seg blir det automatisk litt motstand fra hånda. Veldig få meldinger om å ta rattet. I tidligere versjoner (har 2019.20.1) synes jeg det krevde mer fast grep i rattet. Feilaktige fartsgrenser er mest plagsomt -  medfører at jeg må justere ACC farta manuelt - jammen har vi det ille i Norge :) :)

Neppe vanskelig å komme opp i 600 km rekkevidde med litt forsiktigere kjøring og tørre veier.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

coskars

 
Jeg merket plutselig noe i andre skalaen i dag. Lader stort sett alltid opp til 80%, og rekkevidde har ligget stabilt på ca 340km(typical) over lang lang tid. Så over natten er 80 % blitt til 35km lavere. (Det er en liten stund siden sist update også). Testet å full lade nå, fortsatt samme differanse der. Også restartet lille og storeskjerm.

Noen andre som har vært med på det? Nå har ikke jeg fått sett på forbruk, og om det er blitt bedre.
Hadde det vært rett etter en oppdatering hadde jeg tenkt de har endret litt på forbruk\rekkevidde etter WLTP std eller noe.. Tips mottas:)
Sølvgrå P85, november 2013.
Fredrikstad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA