Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Balansere hjulene

Startet av Carl Anton Stenling, lørdag 22. juni 2019, klokken 21:58

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

I påsken observerte vi litt vibrasjon i høy hastighet (rundt 200 km/t) på autobahn med vår Model 3 LR. Bilen har 18 tommer aerofelger med vanlige fabrikkdekk (Michelin Pilot Sport 4).
Nå er hjulene balansert og det var noe høydekast/ubalanse som måtte justeres.
Har mistanke om at balanseringen av hjulene ikke var helt optimal fra fabrikken.

Er det noen andre som har balansert hjulene så tidlig som etter 9000 km?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Motorwatt

200 km/t.? For moro skyld eller dårlig tid? På fart-ubegrensede strekninger i Tyskland gjelder en rådgivende fartgrense (Richtgeschwindigkeit) 130 kilometer i timen. Å kjøre fortere er ikke ulovlig som sådan hvis det ikker er fartsbegrensning, men kan føre til økt ansvar hvis det påfører andre bilister skader, eller død ved en ulykke. Utenlandske bilister er også overrepresentert når det gjelder BAB-ulykker i forhold til tyske.

Balanseringen er sikkert OK for "normal" kjøring.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Carl Anton Stenling

#2
Jeg kjører ikke i 200 km/t over lange strekninger. Så høy hastighet betinger lite trafikk og oversiktlige rette strekninger med tre felt.

Har imidlertid lyst til å teste toppfarten i sommer, men i påsken turde jeg rett og slett ikke pga. for mye vibrasjoner i høy hastighet.

På autobahn kjører jeg gjerne inntil 160 km/t i strekningene med fri fart, men her har man et stort ansvar for å vurdere forholdene fortløpende. Myndighetenes anbefaling om 130 km/t er selvfølgelig helt trygt og tilsvarer hastigheten i midtfeltet ved tre felt.

Dekkbutikken mente forøvrig at høydekastet var såpass stort at det kunne gitt skader i understellet hvis det ikke hadde blitt korrigert.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

sjokomelk

Mest sannsynlig er dekkene bare lagt på felgene helt vilkårlig. Det er overraskende mange dekkmontører som ikke vet hva den gule og røde prikken på dekksiden betyr og hvor mye enklere jobben deres hadde vært hvis de visste det. Og jeg mistenker at de som monterer dekk på felg på bilfabrikker bryr seg ganske lite.

https://www.topgear.com.ph/features/tip-sheet/do-you-know-what-those-colored-dots-on-the-sides-of-new-tires-are-for-a2600-20181008
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA