Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Registrerte bompasseringer i Oslo fra 1/6?

Startet av Svein_H, onsdag 05. juni 2019, klokken 19:31

« forrige - neste »

Svein_H

Min siste registrerte passering hos Fjellinjen/Autopass er 31/5, men jeg har da vitterlig kjørt både til og fra jobb hver dag denne uka. Har henvendt meg til kundeservice men får ikke noe svar, er det flere som opplever det samme?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

z4rd

Samme hos meg også... siste passering 31/5, og jeg har definitivt passert bomstasjoner etter det.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Rollep

Må nok bare smøre dere med tålmodighet. Etter den nye bompengegalskapen startet her på Nord-Jæren tar det 10-15 dager før passeringene vises. Dette på grunn av at systemet er så ræva at hver passering må sjekkes manuelt for å unngå at folk blir feilaktig belastet med rushtids-pris.

Hvor mye dette koster vites ikke, men det er jo en kjent sak at bompenger er den kanskje mest idiotiske og ineffektive måten å drive inn skatt på.

2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Ketill Jacobsen

Kanskje bombrikkepasseringer gjøres om til skiltpassering (skiltgjenkjenning) fra bommene slik at systemet i andre enden (prosessering) bare har en type registreringen å håndtere? Det ville jo ellers være veldig dyrt å håndtere to parallelle registreringssystemer. I prinsippet er det som sendes over i begge tilfeller bilens identitet, bommens identitet og tidspunkt. Tidligere fikk de bombrikker grønt signal ved passering (eller gult). Dette har nylig falt bort og krevde kommunikasjon med et sentralt register (grønt dersom gyldig brikke eller penger på brikkekonto). Nå kan en klare seg med enveis kommunikasjon.

Counterpointer

Lurer på om en nå MÅ ha brikke som registreres, det holder ikke at brikken er knyttet til regnummer.

Den ovenstående posten tyder på at det holder med aktiv avtale.

Bombus

Kjører med brikke, ingen registreringer her heller enda.
2018 Nissan Leaf

TB

Sitathttps://www.fjellinjen.no/min-side-passeringer/
Obs, i forbindelse med nye bomstasjoner i Oslo og Akershus, vil ikke bompasseringer som du har hatt i perioden 1.juni til 5.juni være synlige på Min side før 5.juni. Lurer du på hva reisen din har kostet, kan du i mellomtiden sjekke bompengekalkulatoren vår.

Sjekket nå, men ingen passeringer etter 31.5 vises så langt, men de kommer nok.
Jeg kjører med brikke, har alltid gjort det.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

sylwester

Jeg tror jeg jar defekt autopassbrikke, men siden ikke det vises så antar jeg de gjør som før å heller ser på om man har avtale for å sjekke rabatt. Noen noen som fossilbil med noe utslag?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

cra

Det er for meg ubegripelig at det ikke forlengst har kommet en offisiell app hvor det sier pling i det du passerer en bom. Nå som fergene er over på "Autopass for ferge" og det ikke engang står hvor mye du har betalt på lappen du får (alt foregår akkurat som før, men det er nytt kort og ingen prisinfo på det som kalles "salgskvittering") har vi tatt et langt steg tilbake; det er veldig lite synlig hvor mye man betaler.

En app (helst felles for ferge og bommer) ville gjort det veldig tydelig hva man betaler og når. For det første får man beskjed om trekk i det man passerer en bom, og man burde kunne sette på "logg tur" som enkelt la sammen hvor mye man har blitt belastet på den turen og laste ned kvittering. Perfekt for reiseregninger bl.a.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

stefse

 :+1:
Staten bør i det hele bli bedre på apper. Apper for transport og taxi kunne erstattet både løyveordningen og taksametere f.eks.
"Uber Stat" hvor moms, kjøretildeling og all innrapportering går automatisk.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Cougar

Sitat fra: sylwester på torsdag 06. juni 2019, klokken 00:33
Jeg tror jeg jar defekt autopassbrikke, men siden ikke det vises så antar jeg de gjør som før å heller ser på om man har avtale for å sjekke rabatt. Noen noen som fossilbil med noe utslag?
Jeg var i Oslo på mandag (3. juni) med bensinbilen, ingenting registrert der. Bommene i østfold på samme tur er registrert som vanlig.
2019 Ioniq El + mange andre biler

Counterpointer


Snakket med Fjellinjen i dag. De har drøyd litt med registreringer etter 01.06 for at de skal være sikker på at alle får riktig pris og da sjekker de regnummer opp mot avtale/brikke.
De regner med å være ferdig i løpet av uka senest mandag.

Det som er viktig er at en har avtale registrert på bilnummer. Forskjellen på registrering av brikke eller kun skilt er at det tar litt lengre tid med skiltregistrering.

Min konklusjon er at det høres smidig ut, og jeg vet ikke helt om jeg nå trenger å feste brikke synlig. Det er ikke noe problem at registrering går litt saktere og det hørtes ikke ut som om det medførte mer manuell jobb, kun at det går gjennom to systemer.

Amoss

Sitat fra: cra på torsdag 06. juni 2019, klokken 09:41
En app (helst felles for ferge og bommer) ville gjort det veldig tydelig hva man betaler og når. For det første får man beskjed om trekk i det man passerer en bom, og man burde kunne sette på "logg tur" som enkelt la sammen hvor mye man har blitt belastet på den turen og laste ned kvittering. Perfekt for reiseregninger bl.a.

Jeg er lagt på vei enig i dette, men ta deg en liten tur i Oslo nå, eller bare igjennom. Det ville si "pling pling pling" i ett sett. Meget distraherende.... Hadde nok slettet den appen kjapt om jeg var en hyppig gjest i den byen :p

Men uten lyd - eller i det minste valgfri med eller uten lyd - høres det ut som en god ide :)
Model S 85D

TB

Fjelllinjen har alt en app:
https://www.fjellinjen.no/privat/kundeservice/app/

Ikke noe pling i den, og det tar tid før passeringer registreres, men det er en start.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Counterpointer

Sitat fra: TB på torsdag 06. juni 2019, klokken 23:26
Fjelllinjen har alt en app:
https://www.fjellinjen.no/privat/kundeservice/app/

Ikke noe pling i den, og det tar tid før passeringer registreres, men det er en start.
De anbefaler ikke sin egen app enda men henviser til Autopass min side.
App har ikke full funksjon.

Dette er fra kundeservice hos Fjellinjen i går.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA