Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål etter kjøp av elbil

Startet av Eb1, onsdag 05. juni 2019, klokken 18:41

« forrige - neste »

Eb1

Hei. Overtok for 2 dager siden en e-up jeg kjøpte - 2015 modell.
Dette er min første bil, og det gikk nok litt fort i svingene fra jeg var og så på bilen til jeg kjøpte den.

Jeg fikk bilen for 95 000, bilen er kjørt 23 000. EU godkjent november 2018.  Siden bilen var såpass lite gått tenkte jeg det var et et trygt kjøp, siden det fortsatt er noen måneder igjen av nybil garantien og relativt nylig EU godkjent. Etter å ha hatt bilen i 2 dager ser jeg imidlertid at det er en del rust på bremseklossene, ser også det er tegn til rust ved hjulbuen.

Om jeg tar en krapp venstresving merker jeg at det knirker litt fra venstre side.

Som uerfaren bilkjøper merker jeg at jeg er litt engstelig for om jeg har kjøpt katta i sekken. Hva tenker dere basert på det jeg har nevnt her? Vedlagt er noen bilder.

Takk for svar!

cra

Det eneste problematiske jeg ser på det bildet er at det kan se ut som du har vinterdekk på langt ute i juni. ;)

Rust på navet er uproblematisk; det ser bare ikke pent ut. Mange biler kjører rundt med mye mer enn det der, (også en del Teslaer, selv om Tesla pyntet det for mange brukere). Rusten på caliperen ser heller ikke ut som det skulle være noe stort problem, men du kan jo ta en NAF-test på bilen, så får du en endelig dom fra noen som kan se det skikkelig.

Litt usikker på hva de to "ytterste" bildene skal vise; de med dekk og hjulbue? La ikke merke til at det var noe særlig rust der?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Eb1

Hei og takk for betryggende svar :)

Hehe, ja dekkene ble omsider byttet i dag. Da jeg byttet dekkene fikk jeg anledning til å se litt nærmere på bremsene. For meg som ikke har peiling synes jeg det ser ut som det er mye rust. Men det er kanskje ikke så gale?

Ja, jeg sender nok bilen på en NAF-test for sikkerhetsskyld.  :)


elektrolux

Du har gjort et kupp. Rusten du ser er normalt og uproblematisk.

Ville ikke kastet penger på NAF, eller service på bilen for den saks skyld. Vent til EU kontrollen gir anmerkning og fiks etter behov.

Vi har nå kjørt vår e-Up 60 000 km siden 2013 og ikke brukt et øre på service. EU kontrollen påpekte rust på skivene, men det slipte vi bare vekk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Det er rust på slitebanen på bremseskivene som man måler og som hadde vært problematisk, hvis overflata hadde blitt sporete. Jeg trur det tillattes rust opptil 25% av overflata.
Litt overflaterust på slitebanen er derimot ganske vanlig når bilen ikke er i bruk, og det blir borte ved første oppbremsing. Hvis bilen står ubrukt for lenge, så trur jeg rusta kan bli et problem. Antakelig er det fordelaktig å bruke friksjonsbremsene av og til. Jeg lurer på om det kan være greit å bruke dem før man parkerer i vått vær, så bremsene blir litt varme og tørre.

Rosstopher

Overflaterust på bremseskiver får man på alle biler uavhengig av drivlinje. Dette fjernes ved å ta en eller to harde oppbremsinger. Pass på å bremse såpass hardt at også bremsene bak får kjørt seg litt.

Jeg har hatt fossilbiler som begynte å ruste på skivene etter å ha stått bare en dag eller to. Altså såpass mye rust at man hørte det når man bremset forsiktig. Helt ufarlig. Bare brems så er det borte.

Det jeg bruker å gjøre er at jeg kjører 110 på motorveien, og når jeg skal kjøre av, sjekker jeg at det ikke kommer noen bak meg før jeg bremser hardt i avkjøringsfeltet. Av og til blir det såpass hardt at nødblinken slår seg på, men det er nok ikke nødvending. Jeg gjør dette minst en gang i uka året rundt, og gjerne oftere om vinteren.

Hvis den er nylig EU-godkjent så er nok de bremsene bra. Bare husk å bremse en gang i blant, så varer de nok fint til neste EU-kontroll. Dersom det kommer ulyder fra bremsene som ikke forsvinner av harde oppbremsninger så drar du på verksted.

Knirking fra en side når du svinger kan være så mangt, og det er vanskelig å stille diagnose over internett. Dersom det er knirking og ikke skraping/rumling så tenker jeg det er forstillingsdeler det er snakk om. Da du skriver det er litt igjen av nybilgarantien, ville jeg uansett tatt en garantiutløpstest hos NAF eller et annet sted: https://www.naf.no/tjenester/garantiutlopstest/?gclid=Cj0KCQjwgLLoBRDyARIsACRAZe6Z2olq94zwxuBMpvF0Q-R06RvNOEdyvDkWmcEH_3-NfyxCTBVqmUEaAu_aEALw_wcB
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Trekkoppbil

Jeg veit ikke helt åssen folkevogna fungerer.
Det ser ut som at Leafen regenerer opptil 30kw, så hvis du bremser mer enn det, så får du brukt friksjonsbremsene. Det ser også ut som at friksjonsbremsene brukes hvis du hugger inn pedalen plutselig, for da er det ikke så mye regenerering. Fullt eller kaldt batteri regenerer heller ikke så mye.  Ellers kan man bremse i Nøytral for å bruke friksjonsbremsene.

Elmo

eUp har "autoseiling". Dvs at den ikke regenererer med mindre du bytter til en modus (gear) med regen selv.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

srolvag

Rusten på bilde 1 er bare metallpartikler fra bremser etc, delen som ser rusten ut er plastikk. Kan fjernes med for eksempel iron-x.
Hyundai Ioniq 5 2023
VW E-Up! 2017
Tesla Model 3 LR RWD - Mandagsbil - Solgt 2020
VW E-Up! 2015 - Solgt 2019

elektrolux

Sitat fra: Elmo på søndag 23. juni 2019, klokken 19:45
eUp har "autoseiling". Dvs at den ikke regenererer med mindre du bytter til en modus (gear) med regen selv.

Folkevogn har et usedvanlig sofistikert bremsesystem der all bremsing, også i autoseilemodus, først og fremst tas elektrisk. Derfor ingen grunn til å ikke bruke D som førstevalg.

Skal en aktivere mekanisk brems må bilen enten være 100% oppladet, eller en må bremse ekstra hardt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA