Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TWC, regn og snø

Startet av mack_, onsdag 05. juni 2019, klokken 13:46

« forrige - neste »

mack_

Planlegger å sette opp en TWC på hytta. Den må stå ved parkeringsplassen ca 25meter fra hytta, så den kan ikke monteres på vegg. Er det en dum ide å gjøre dette? Tenker å sette opp et stativ med et lite tak og vende den bort fra den verste vindretningen. Blir stående oppe på en forhøyning for å unngå den verste snøen, men i verste fall vil den bli dekket med snø (skrur av sikring når jeg forlater hytta). Noen som har tips?

Øggen

Hei.

På jobb fikk ej elektrikker til å kjøpe et skap lignende vedlagt link. Finne sikkert billigere varianter, men dette e med lås, plass til å snurre heile kabelen inni når den ikkje e i bruk og det e vanntett. Fant ut det va beste løsning for meg både for å beskytte mot vær og vind, samt litt mot tjuveri.

https://www.efa.no/produkt/36742130/polysafe-hxbxd-500x500x320
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Vhagar

Min henger utsatt til både for hærverk, tyveri, nordavind med piskende regn og ellers frost/snø eller stekende sol året rundt og har ikke vist tegn til å ta skade av det enn så lenge (ca 1 år nå vel). Jeg vurderte et lite tak over den i starten, men det har bare blitt med tanken enn så lenge.

Så lenge det ikke er fare for at den drukner så går det nok veldig greit, særlig når den er i bruk. Men jeg ville sørget for at den ikke snødde nede. Så det stativet burde nok ta høyde for slikt etter mitt skjønn.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Øggen, i følge manualen skal den IKKE monteres i en lukket boks.

Wibla

Den er vel neppe lukket helt igjen når den er i bruk, så det er nok ikke noe problem.
2018 Tesla Model S 75D

Øggen

Sitat fra: gr på onsdag 05. juni 2019, klokken 21:04
Øggen, i følge manualen skal den IKKE monteres i en lukket boks.

Pssssshh, lese aldri "manualen" da..... :D
Men funka fint like vel..
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

cra

Tipper det bare er for at der skal være ventilasjon når den er i bruk. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Handyman

Sitat fra: mack_ på onsdag 05. juni 2019, klokken 13:46
Planlegger å sette opp en TWC på hytta. Den må stå ved parkeringsplassen ca 25meter fra hytta, så den kan ikke monteres på vegg. Er det en dum ide å gjøre dette? Tenker å sette opp et stativ med et lite tak og vende den bort fra den verste vindretningen. Blir stående oppe på en forhøyning for å unngå den verste snøen, men i verste fall vil den bli dekket med snø (skrur av sikring når jeg forlater hytta). Noen som har tips?
Å slå av sikringen er jeg ikke sikker på om er så lurt. Elektriske anlegg ute har som oftest bedre av stå med spenning på. Det hindrer typisk kondens, da det "alltid" generer litt varme.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: Handyman på torsdag 06. juni 2019, klokken 19:31
Sitat fra: mack_ på onsdag 05. juni 2019, klokken 13:46
Planlegger å sette opp en TWC på hytta. Den må stå ved parkeringsplassen ca 25meter fra hytta, så den kan ikke monteres på vegg. Er det en dum ide å gjøre dette? Tenker å sette opp et stativ med et lite tak og vende den bort fra den verste vindretningen. Blir stående oppe på en forhøyning for å unngå den verste snøen, men i verste fall vil den bli dekket med snø (skrur av sikring når jeg forlater hytta). Noen som har tips?
Å slå av sikringen er jeg ikke sikker på om er så lurt. Elektriske anlegg ute har som oftest bedre av stå med spenning på. Det hindrer typisk kondens, da det "alltid" generer litt varme.

Min TWC står på veggen på hytta og strømmen er avslått når vi ikke er der. Noe annet er umulig å få til vinterstid da hytta ikke har innlagt strøm og vi må derfor spare på strømmen på vinteren når det er lite lading fra solcellepanelene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA