Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser

Startet av hma, torsdag 12. januar 2012, klokken 16:07

« forrige - neste »

Amatøren

#45
Systemspenning på 72 V?

Hva er driftstid på den med 20-30 cm sne?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øivind

#46
Ja, det er 72V 30ah
Bruker 72V på hovedmotor, 24V på framdrift og 12V på utkast, lys og varme i håndtak.
Bruker ca 40 minutter på gårdsplassen, (300m²) da er det ca halvt batteri igjen.
Men tar ikke sjansen på å tappe helt ned...
Men ca 1 time drift, blybatteri er ikke det mest optimale, men pris...
Lader med 3 12V ladere og lader opp på 2x2 timer
2019 e-NV200
2022 Kia EV6
2020 Kia e-Niro (solgt)
2014 Leaf (solgt)
2015 e-NV200 (solgt)
10.335kWp solceller fra Otovo på taket
Ombygget batterielektrisk snøfreser
https://youtu.be/943zitdv_xM

Hansi

Jeg er også på utkikk etter en litt kraftig elektrisk snøfreser, kjøpte en brukt AL-KO SnowLine 46 E som det kan se ut til at har tatt kvelden, det lukter bare svidd når jeg prøver å starte den.
Ser Snow Joe har en ny 80V totrinns https://www.snowjoe.com/products/snow-joe-ion8024-xrp-cordless-two-stage-snow-blower-24-inch-80-volt-2-x-6-ah-batteries-4-speed-headlights , men det er ingen i Norge som forhandler Snow Joe så vidt jeg kan se, tør ikke å risikere å importere selv fra USA, kjedelig hvis den skulle ryke....

Synd det ikke er å oppdrive 16 ampere snøfreser med CEE-kontakt..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

jkirkebo

Sitat fra: Hansi på lørdag 16. mars 2019, klokken 16:59
Jeg er også på utkikk etter en litt kraftig elektrisk snøfreser, kjøpte en brukt AL-KO SnowLine 46 E som det kan se ut til at har tatt kvelden, det lukter bare svidd når jeg prøver å starte den.
Ser Snow Joe har en ny 80V totrinns https://www.snowjoe.com/products/snow-joe-ion8024-xrp-cordless-two-stage-snow-blower-24-inch-80-volt-2-x-6-ah-batteries-4-speed-headlights , men det er ingen i Norge som forhandler Snow Joe så vidt jeg kan se, tør ikke å risikere å importere selv fra USA, kjedelig hvis den skulle ryke....

Synd det ikke er å oppdrive 16 ampere snøfreser med CEE-kontakt..

Kan det være noe "fres" i den der da? 12Ah*80V er jo under en kilowattime, sikkert en god del under også siden batteriene ikke kan tappes helt ned. Når jeg freser på hytta leverer fresen drøye 6kW, et slikt batteri ville da holdt til kanskje 7 minutters fresing. Jeg får ikke gjort all verdens på den tiden, burde ihvertfall hatt 4 ganger så stort batteri. 22 Leaf-moduler i serie ville nok gjort jobben bra. 82,5V nominelt og omkring 60Ah. Si 50Ah utnyttbart. Vekt på 84kg er også håndterbart.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hansi

Skulle sikkert vært litt mer "fres" (morsomt ordvalg :)), ifølge denne videoen er det 2500 watt motor https://youtu.be/csM2iWQBDHU

Jeg krysser fingrene for at innen neste år vil det ha kommet 3600 watt med ledning så man slipper tenke på vedlikeholdslading (men har ikke veldig troen på det)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Øivind

Sitat fra: Hansi på lørdag 16. mars 2019, klokken 16:59
Jeg er også på utkikk etter en litt kraftig elektrisk snøfreser, kjøpte en brukt AL-KO SnowLine 46 E som det kan se ut til at har tatt kvelden, det lukter bare svidd når jeg prøver å starte den.
Ser Snow Joe har en ny 80V totrinns https://www.snowjoe.com/products/snow-joe-ion8024-xrp-cordless-two-stage-snow-blower-24-inch-80-volt-2-x-6-ah-batteries-4-speed-headlights , men det er ingen i Norge som forhandler Snow Joe så vidt jeg kan se, tør ikke å risikere å importere selv fra USA, kjedelig hvis den skulle ryke....

Synd det ikke er å oppdrive 16 ampere snøfreser med CEE-kontakt..

Var i kontakt med Snow Joe før jeg begynte å bygge om fresen.
De leverte kun til USA og Canada...  :(
2019 e-NV200
2022 Kia EV6
2020 Kia e-Niro (solgt)
2014 Leaf (solgt)
2015 e-NV200 (solgt)
10.335kWp solceller fra Otovo på taket
Ombygget batterielektrisk snøfreser
https://youtu.be/943zitdv_xM

Electrix

Sitat fra: Øivind på mandag 18. mars 2019, klokken 13:37
Sitat fra: Hansi på lørdag 16. mars 2019, klokken 16:59
Jeg er også på utkikk etter en litt kraftig elektrisk snøfreser, kjøpte en brukt AL-KO SnowLine 46 E som det kan se ut til at har tatt kvelden, det lukter bare svidd når jeg prøver å starte den.
Ser Snow Joe har en ny 80V totrinns https://www.snowjoe.com/products/snow-joe-ion8024-xrp-cordless-two-stage-snow-blower-24-inch-80-volt-2-x-6-ah-batteries-4-speed-headlights , men det er ingen i Norge som forhandler Snow Joe så vidt jeg kan se, tør ikke å risikere å importere selv fra USA, kjedelig hvis den skulle ryke....

Synd det ikke er å oppdrive 16 ampere snøfreser med CEE-kontakt..

Var i kontakt med Snow Joe før jeg begynte å bygge om fresen.
De leverte kun til USA og Canada...  :(
Da kan du registrere deg hos JetCarrier.com og få en amerikansk adresse du kan bestille til, og så sender de varene videre til deg. Du kan logge inn og velge for hver forsendelse om de skal sendes med fly eller båt, sistnevnte er en del billigere, spesielt for tyngre ting som en snøfres.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Amatøren

Med slik freser begynner man å snakke.  :+1:

Jeg vil vurdere det nå det kommer en større, 90 cm bredde og med belter.

Har rundt 300 m2 gruset gårdsplass og innkjøring.

Hadde fres med to hjul tidligere og det var et herk før sålen fikk satt seg. De knøttsmå støttene/skiene foran gravde seg bare ned i grusen så den freste vel så mye grus.

Med belter stiller jeg inn så fresen lar det ligge igjen litt sne.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

cra

Kunne kopiert innlegget ditt, Amatøren. Er i akkurat samme situasjon selv. Men konverteringen var jo ikke dum; kanskje en kunne dristet seg til å prøve noe lignende på en billig freser med defekt rakleverk en gang? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hma

#54
En liten oppdatering på min Ariens AMP 24 ST.
Etter 7 år med drift via AGM bly-batterier, ønsket jeg meg lengre driftstid og bedre ladefart.

Bestemte meg før jul for å bygge en "tesla-pakke" basert på litium 18650-celler, og nå er prosjektet fullført.
Så godt som alt av deler er kjøpt på AliExpress og Ebay, med unntak av battericellene som jeg kjøpe fra en selger i England.

Her er noen ord om prosjektet.

Originalt AGM bly-batteri består av to parallellkoblede 48V pakker på tilsammen ca 26Ah @48V. Hver av pakkene måler 100x150x400mm.
Mitt mål var å bygge et erstatningsbatteri som kunne plugges rett inn i maskinens originale kontakter (fordi jeg har sans for "original" ombygging).

Valg av battericeller falt på 18650 LG MJ1. Den har en nominell kapasitet på 3500mAh, max charge current på 1C, max discharge current på 10C, nominell spenning på 3,635V og end discharge voltage på 2,5V.
Selger: https://18650.uk

Datablad: https://www.nkon.nl/sk/k/Specification%20INR18650MJ1%2022.08.2014.pdf

Motoren i snøfreseren er påstemplet 3kW@3500rpm og original hovedsikring på 60A. Jeg måtte således sørge for å dimensjonere batteriet for å kunne levere ca 50A kontinuerlig @48V.
Oppsettet ble da 13S15P. Altså 15 celler i parallell i hver "bank" (52,5Ah) og 13 banker seriekoblet (48V).
Batteriets nominelle spesifikasjoner er da 52,5Ah@48V, dvs ca 2,5kWh. Dette skulle garanert holde til ca 60-90 minutters full drift av snøfreseren.

Det gikk med 195 celler (15x13) og av plasshensyn måtte jeg fordele disse i en stor pakke og en mindre pakke. Den store pakken inneholder cellebank 1-12, mens den lille er cellebank 13.
Den nye batteripakken måler 100x140x400mm (inklusiv BMS) + 100x70x70mm (lille pakken)

Battericellene kan utlades i ned til -20 grader C, men de skal ikke lades i kaldere temperatur enn 0 grader C.
Jeg bestilte derfor 2 stk varmefolier fra Keenovo på 90W + 15W. Disse er selvregulerende innenfor ca 5-15 grader (setpunkt er 10 grader C).

For å oppnå mer nøyaktig regulering av batteritemperatur, ved bruk av sensor i selve batteriet, seriekoblet jeg en PID temperaturkontroller og sette denne til 2 grader C.
Hele varmesløyfa kan slåes av/på med egen bryter. Erfaring ved bruk viser at det tar ca 10-15minutter å varme batteriet fra +1 til +6.
Temperaturkontroller: https://a.aliexpress.com/_d8i91XV

For å beskytte battericellene, og ha kontroll på lading, utlading og temperatur, valgte jeg en smart BMS fra "www.lithiumbatterypcb.com".
Produsent selger på AliExpress her:
https://a.aliexpress.com/_d8jf9Hh.
Jeg kjøpte en 100A versjon, som er godt nok dimensjonert til å håndtere 50-60A. Enheten har også blåtann og man finner programvare for Windows, og app for både Android og iOS.

Appen er basert på åpen kode på Github og heter "Xiaoxiang BMS".
Link til Github her: https://github.com/smagicld/xiaoxiangBMS

18650-cellene pusles enkelt sammen i "Lego-aktige" plastholdere. Her kan man velge formfaktor etter behov. Jeg brukte holdere på 5x3 celler.

Lader til pakken ble en AliExpress-løsning, en ombygget ZTE 48V likeretter med justerbar spenning og strøm. Den leverer opp til 60V og kan forsyne opp til 50A. Den har også ladekarakteristikk for litiumceller  (constant current - constant voltage).
Her er laderen: https://a.aliexpress.com/_dU0UIIX

For å skape kontakt mellom cellene brukte jeg sveising med "spot welder". Kjøpte en "Sunkko 709AD" som fungerte helt utmerket. Den har i tillegg en helt OK loddestasjon. I forbindelsene mellom cellene brukte jeg nikkelstriper (kjøpt på rull), 10mm bred og 0,3mm tykk. Sveisingen var enkel, men det tar litt tid å bli kjent med hva som er beste innstilling på Sunkko'n.
Sunkko spot welder: https://a.aliexpress.com/_dZWYDmF

Brukte 2 x 10AWG (6mm^2) smidig kabel med silikon-isolasjon for uttak av strøm, dvs, forbindelse til BMS, kobling mellom de to pakkene og mot tilkoblingsplugg. Brukte tynnere kabel (12AWG) til strømstilførsel mot varmesystemet og 14AWG for styringsstrøm til temperaturkontrolleren.

Sørget for god isolasjon, både elektrisk og termisk ved bruk av Kapton tape (eller Koptan, som Kina-utgaven heter). I tillegg har jeg brukt selvklebrende papirisolasjon. Hele pakken er pakket i krympeplast (lillepakken ble grønn fordi leverandør gikk tom for svart ...).

Varmefolien i den store pakken er kledd med to tynne stålplater (0,3mm tykkelse) på hver side, for bedre varmespredning og for sikringstiltak i tilfelle de skulle brenne av. Folien under den lille pakken har tilsvarende stålplate på siden som vender mot batteriet. Stålplatene er godt isolert med både Kapton-tape og papirisolasjon.

Utførte lodding av 10AWG på BMS og på nikkelstriper med en 200W loddebolt (Jula).

Blåtannstyring med mulighet for å sette parametere er et must. Her kan jeg sette en rekke sikkerhetsverdier, både for temperatur, max spenning og utlading. Appen er veldig lett å bruke.

For å følge med batteristatus (og utetemperatur) har jeg montert en liten vanntett batterimonitor (AliExpress) på en kontakt som passer i ladeporten (ved håndtakene).
Batterimonitor: https://a.aliexpress.com/_dUkq94J

Har testet lading med 40A, men da ble de originale ledningene  fra ladeporten raskt varm. 25A fungerer greit, men ser at 10A lading holder i massevis.

Ved bruk er batteriet helt suverent. Kjørte to gode økter med snøfresing, ca 20 minutter hver, og batteristatus gikk ned fra 100% til 83% (cellespenning ned på 3,9V). Alt dette uten å lade. Med det gamle batteriet ville jeg vært nødt for å lade i mellom øktene.

Tenker dette er et "proof of concept" på at man ikke trenger bensinmotor i en snøfreser.
Ariens amp er en relativt enkel ombygget bensinfres, hvor man har plassert en elektromotor der hvor bensinmotoren stod. Så benyttes eksisterende reimdrift og koblinger til mekanisk kraftoverføring.

Bygget man om fresen slik som "Øyvind", med egen motor for framdrift og skovler/vifte, kunne man sikkert fått en mer effektiv løsning med mindre strømforbruk.

Min motor drar ca 170W på "tomgang". Med skovlene innkoblet (uten snøbelastning) ca 550W. Med framdrift og skovler med snøbelastning innkoblet har det vært opp i 2,6kW (peak ved knallhard tung snø).

PS! Ikke spør om hvorfor bildene er snudd slik de er. De er korrekt orientert på PC'n og mobilen min ...
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

cra

Et imponerende stykke arbeid, hma! Både ombyggingen og dokumentasjonen!  :+1: :+1: :+1:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA