Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser

Startet av hma, torsdag 12. januar 2012, klokken 16:07

« forrige - neste »

Duzzy

Blåser litt liv i denne gamle tråden..
Dro frem snøfreseren i går, en gammel stiga. Hadde glemt hvor irriterende det er med fossilt..
Måtte kjøre for å kjøpe bensin. klarte å søle bensin på hendene, og fingerene luktet bensin i flere timer, selv om jeg vasket hendene aldri så godt.
Starter opp etter å ha peilet og fylt litt olje. Det bråker, rister og lukter. For noe herk..

Men til spørsmålet. Noen som vet om det er kommet noen nyvinninger på dette området i det siste?
Googlet litt men fant ikke noe som jeg tror jeg kan få brukt
Har ganske stor gårsplass, så det må være noe litt kraftig.
Burde vel komme flere alternativer til fossilt snart?
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

bosonic

Har du vurdert å konvertere Stiga'en til elektrisk drift?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Wehrmut

Hei!
Er det noe nytt i sikt denne vinteren? Ser fremdeles bare de to små med batteri fra Ryobi og Stiga.
e-NV200 7-seter

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Taffelman

#34
Den der så litt pinglete ut, og for lite batteri.

Må da gå ann å bygge noe slikt, trenger ikke motorstyring engang. 3-5kW motor med ca 3-4000 rpm burde vel fungere, og nok strøm til en times kjøring på halv last. Desto tyngre frelseren freseren er jo bedre, så blybatterier holder.

Edit: verdens hersens stavekontroll
X75D
TM3 LR AWD

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

AppleKnocker

Sitat fra: tomrh på fredag 26. desember 2014, klokken 18:33
Ser at det er endel elektriske snøfresere med ledning til salgs, fra 1100 til 1800 W. Siden jeg typisk aldri får start på fossilfreseren når det virkelig trengs, vurderer jeg sterkt å kjøpe en elektrisk. Ser jo faktisk brukanes ut: https://www.youtube.com/watch?v=WTJTYi0p6DY
Hva tror dere?
Har en tilsvarende. Stiga. For vanlig husholdningsbruk er den helt topp. Jeg har bare en kort oppkjørsel som må tas, og det er ikke spesielt snørikt her.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

CastorFiber

Jeg har Clas Ohlsons versjon. Har hatt den i mange år. Den fungerer forbausende bra, men jeg vet at man kan ødelegge den på kort tid hvis man ikke tenker seg om. Naboen kverket sin på under ti minutter.
Jeg har måket terrassen med min i mange år. Den er ikke glad i snøfall på noe særlig over ti cm, ved 20 cm kram snø begynner den fort å lukte varm elmotor.
Bruker man hodet og ikke tror det er en vanlig freser som man kan bruke på en stor gårdsplass med singel, er det vel verdt pengene. Tips- kjøp en god gummikabel. Billige plastskjøteledninger blir stive i kulda, og er enda mer plagsomt enn det gummikabelen er.

Måkemannen

Fant tråden via google.

Søker som fanden selv etter en totrinnsmaskin med ledning, men finner bare ett-trinnsmaskiner, og denne Snow Joe batterimaskinen. Til mitt bruk rundt hytta hadde det holdt med en basert på ledning, men den må være kraftig nok. Kommer mye snø der oppe.

Er det noget nytt på feltet siden sist?


SUNPWRD

Vekker denne tråden igjen. Kan det ha skjedd noe nytt her?
Ser at både Ariens AMP 24 og SnoJoe er "discontiniued"...
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

Øivind

2019 e-NV200
2022 Kia EV6
2020 Kia e-Niro (solgt)
2014 Leaf (solgt)
2015 e-NV200 (solgt)
10.335kWp solceller fra Otovo på taket
Ombygget batterielektrisk snøfreser
https://youtu.be/943zitdv_xM

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Roy Aasen

Sånn skal det gjøres! Bare å klappe i hendene her  :+1: :+1:

Øivind

Takker for det  :)
Foreløpig fungerer prototypen bra, blir litt ombygging i løpet av sommeren
2019 e-NV200
2022 Kia EV6
2020 Kia e-Niro (solgt)
2014 Leaf (solgt)
2015 e-NV200 (solgt)
10.335kWp solceller fra Otovo på taket
Ombygget batterielektrisk snøfreser
https://youtu.be/943zitdv_xM

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA