Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Akustisk bilvarselsystem (AVAS)

Startet av Egil Fonn, tirsdag 04. juni 2019, klokken 18:31

« forrige - neste »

Egil Fonn

Noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan deaktivere denne ulyden som er aktivert når bilen kjører saktere en 20km/t?
Eide en MB B-Electric, der var det enkelt å ta ut en sikring som var dedikert AVAS. Har sett igjennom sikringsboks skjema som er listet opp i førerhåndbok uten å finne noe om AVAS.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

jwkay

Kan dessverre ikke hjelpe deg, men har en kollega som er blind. Lurer derfor hvorfor du vil deaktivere lyden, noe som er svært viktig for han i hverdagen sin?

Tellus

Hører du den innenfra bilen ?

Har aldri lagt merke til noen lyd  ::)

Egil Fonn

jwkay: Som fører av støyende fosilbil eller stillegående elbil må jeg alltid ta høyde for at fotgjenger kanskje ikke er oppmerksom på kjøretøyet mitt.  Har ikke opplevd farlige situasjoner med stille elbiler til nå, men en hurtigknapp med svak lyd aktivert ved spesielle behov kunne hvert fint.

Tellus: Nei, du hører den ikke særlig mye inne når vinduene er igjen. Den er godt hørbar på utsiden. En slags romskip lyd. Når bilen står i revers blir den ispedd pipelyd.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

daktari

Min 2019 har dette kun i revers. Hvilke software har du?

Trodde det skulle være en knapp nede til venstre i knehøyde. Mener AVAS er påbudt på nye biler i EU fra en viss dato. Litt som mannen med flagg fra 1800-tallet, Locomotive act. https://images.app.goo.gl/3Ep3aYofAS9KrmZH7
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

4Matic Fanatic

Sitat fra: daktari på onsdag 05. juni 2019, klokken 07:42
Min 2019 har dette kun i revers. Hvilke software har du?
Alle I-Pace fra første bil er levert med AVAS, dette har vært omtalt i all dokumentasjon og jeg har også sett det 'bekreftet' av forum-personer som virker å ha nære bånd inn mot JLR i UK.  Du hører det godt om du kjører med vinduene nede i et stille parkeringshus f.eks, men lyden i forover er såpass lav at du ikke hører noe inni bilen om vinduene er stengt. I revers er den for høy etter min oppfatning, men det er/kommer lovkrav om dette så jeg tror ikke det er helt enkelt å slå av.
Forsøkte meg hos forhandler om de kunne deaktivere den ryggelyden, men det var nok ikke mulig...   ;)

daktari

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 05. juni 2019, klokken 08:00
Sitat fra: daktari på onsdag 05. juni 2019, klokken 07:42
Min 2019 har dette kun i revers. Hvilke software har du?
Alle I-Pace fra første bil er levert med AVAS, dette har vært omtalt i all dokumentasjon og jeg har også sett det 'bekreftet' av forum-personer som virker å ha nære bånd inn mot JLR i UK.  Du hører det godt om du kjører med vinduene nede i et stille parkeringshus f.eks, men lyden i forover er såpass lav at du ikke hører noe inni bilen om vinduene er stengt. I revers er den for høy etter min oppfatning, men det er/kommer lovkrav om dette så jeg tror ikke det er helt enkelt å slå av.
Forsøkte meg hos forhandler om de kunne deaktivere den ryggelyden, men det var nok ikke mulig...   ;)
det er ikke AVAS i drive på min. Kun ordinær lyd av en vilkårlig elbil som ruller sakte, dvs null og niks.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

fantonsen

Sitat fra: daktari på onsdag 05. juni 2019, klokken 07:42
Min 2019 har dette kun i revers. Hvilke software har du?

Jeg også hører dette kun i revers.
Hører ikke noe forskjell utenfor bilen i P, N eller D
Men med en gang den går i R, så kommer ufolyden. (I tillegg til pipingen)
Er veldig glad for at dette ikke er på også i D.

Jeg er enig i at det beste hadde vært en enkel mulighet for å slå dette av og på selv, i de få tilfellene det er behov for det. Normalt sett er det  jo stillere jo bedre!
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

JorgenM

Fra en artikkel på Independent:
- The company then developed a new sound, which is emitted from a speaker located behind the front grille. The alert can be heard in every direction, and cannot be switched off.

Må da være mulig å lokalisere den høyttaleren og koble den fra, eventuelt ødelegge den?
Har ikke fått bilen selv enda, men dette er noe jeg virkelig ikke vil ha :-[
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

xref

Alle I-Pace'r har det. Hvis du ikke legger merke til den tror jeg enten du må rulle ned vinduet eller høre litt bedre etter. Det er ikke snakk om pipelyden som kommer i revers men en slags konstant ulelyd som høres litt som en ufo.

AVAS eller tilsvarende blir påbudt på alle elbiler fremover og kan derfor ikke skrus av så vidt meg bekjent. Audi E-Tron har det samme
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Jaro

Sitat fra: xref på onsdag 05. juni 2019, klokken 19:18
Alle I-Pace'r har det. Hvis du ikke legger merke til den tror jeg enten du må rulle ned vinduet eller høre litt bedre etter. Det er ikke snakk om pipelyden som kommer i revers men en slags konstant ulelyd som høres litt som en ufo.

AVAS eller tilsvarende blir påbudt på alle elbiler fremover og kan derfor ikke skrus av så vidt meg bekjent. Audi E-Tron har det samme
Jeg prøvde å lytte etter lyden med vinduene nede, men hørte ikke noen ting fremover.  Bakover, derimot....
VW e-Golf 2014 - Solgt
Tesla S P85 2014 - Solgt
Tesla X75 2017 - Solgt
BMW i3s 2019 - Solgt
BMW i3 2017
Jaguar I-Pace
--  Sandnes, Rogaland --

Egil Fonn

Sitat fra: JorgenM på onsdag 05. juni 2019, klokken 09:00
Fra en artikkel på Independent:
- The company then developed a new sound, which is emitted from a speaker located behind the front grille. The alert can be heard in every direction, and cannot be switched off.

Må da være mulig å lokalisere den høyttaleren og koble den fra, eventuelt ødelegge den?
Har ikke fått bilen selv enda, men dette er noe jeg virkelig ikke vil ha :-[

Helt enig. Er vant med null kunstig lyd fra mine tidligere elbiler så ulyden skal bort!
Kobles de fysisk fra eller ødelegges blir det vel feilmelding i bilens display.  Prøve å lokalisere støykilden og pakke det inn i noe støyisolerende? Finnes vel tegninger av opplegget et eller annet sted som kan lette lokalisering?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

daktari

Jeg har nå aldri hørt AVAS på noen ipacer som har passert meg, så den romskiplyden må være ekstremt svak sammenlignet med i revers. (Snakker ikke om ryggepipingen)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

Ikke jeg heller, ingen grunn til bekymring tror jeg :)

4Matic Fanatic

Sitat fra: daktari på onsdag 05. juni 2019, klokken 22:08
Jeg har nå aldri hørt AVAS på noen ipacer som har passert meg, så den romskiplyden må være ekstremt svak sammenlignet med i revers. (Snakker ikke om ryggepipingen)
Den er mye svakere enn ryggealarmen, og slår bare inn når bilene kjører under 20ish km/h, så vanligvis vil du ikke høre det annet enn rundt parkering/oppstart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA