Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCX adapter/fix bestilt

Startet av np, tirsdag 04. juni 2019, klokken 18:25

« forrige - neste »

np

Ringte Tesla for å sjekke status på CCS adapter og mot normalt fikk jeg svar på service linjen. Fikk bestilt oppgradering (inkl. adapter) til slutten av juni. Ble smått imponert. Rapporterer når jeg har fått den på plass.
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

CaZpaH

Sitat fra: np på tirsdag 04. juni 2019, klokken 18:25
Ringte Tesla for å sjekke status på CCS adapter og mot normalt fikk jeg svar på service linjen. Fikk bestilt oppgradering (inkl. adapter) til slutten av juni. Ble smått imponert. Rapporterer når jeg har fått den på plass.

Jeg fikk ikke før i september. Service-senter i Trondheim.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Kim-

Sitat fra: np på tirsdag 04. juni 2019, klokken 18:25
Ringte Tesla for å sjekke status på CCS adapter og mot normalt fikk jeg svar på service linjen. Fikk bestilt oppgradering (inkl. adapter) til slutten av juni. Ble smått imponert. Rapporterer når jeg har fått den på plass.
Hvor? Vil så gjerne ha før ferietur i Europa! men her er det slutten av september.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

np

#3
Jeg ba han se bort fra geografi og finne den første ledige timen. Som tilfeldigvis ble i Bærum. (Bor på Skedsmo, så ikke så ille. Tenkte først på Brummundal, men der var det lengre ventetid, sa han.) Nord-Norge tour i juli, for min del.
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

kodax

Spørsmål: Jeg skjønner at dette gir mer fleksibilitet enn å ta hensyn til hvor det er superladere og det ser jo temmelig tynt ut med superladere i Øst-Europa og Nord-Skandinavia, men vil man trenge det på biltur i Vest-Europa?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Kim-

Fikk svar nå om at deler ikke er ankommet enda og ingen timebestillinger blir gjort før delene er kommet på plass.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

THE

Sitat fra: Kim- på onsdag 05. juni 2019, klokken 11:07
.... og ingen timebestillinger blir gjort før delene er kommet på plass.

Når begynte Tesla med den praksisen? Har jo inntrykk av at alle verkstedtimer blir satt opp flere måneder fram i tid, bilen kommer så inn på verksted og står der noen uker før de ser på den, og så bestiller de deler...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Sitat fra: THE på onsdag 05. juni 2019, klokken 13:11
Sitat fra: Kim- på onsdag 05. juni 2019, klokken 11:07
.... og ingen timebestillinger blir gjort før delene er kommet på plass.

Når begynte Tesla med den praksisen? Har jo inntrykk av at alle verkstedtimer blir satt opp flere måneder fram i tid, bilen kommer så inn på verksted og står der noen uker før de ser på den, og så bestiller de deler...
Egenerfaring eller ryktebørs? Eller så må det være helt sinnsvake forskjeller fra servicesenter til servicesenter. Jeg har aldri opplevd verken å få time flere måneder frem, eller at bilen har stått der verken uker før eller under reparasjonen, de har alltid begynt på den som avtalt og lengste jeg har kjørt lånebil tror jeg må ha vært under en uke. Siste timebestilling for ikke-kritisk rep var 14 dagers ventetid.

THE

Sitat fra: gr på onsdag 05. juni 2019, klokken 13:15
Sitat fra: THE på onsdag 05. juni 2019, klokken 13:11
Sitat fra: Kim- på onsdag 05. juni 2019, klokken 11:07
.... og ingen timebestillinger blir gjort før delene er kommet på plass.

Når begynte Tesla med den praksisen? Har jo inntrykk av at alle verkstedtimer blir satt opp flere måneder fram i tid, bilen kommer så inn på verksted og står der noen uker før de ser på den, og så bestiller de deler...
Egenerfaring eller ryktebørs? Eller så må det være helt sinnsvake forskjeller fra servicesenter til servicesenter. Jeg har aldri opplevd verken å få time flere måneder frem, eller at bilen har stått der verken uker før eller under reparasjonen, de har alltid begynt på den som avtalt og lengste jeg har kjørt lånebil tror jeg må ha vært under en uke. Siste timebestilling for ikke-kritisk rep var 14 dagers ventetid.

Det er dels inntrykket jeg får av å lese om verkstederfaringer her på forumet, og dels egne erfaringer. Kokstad skal visstnok være en versting, men siden høsten 2018 har jeg ikke hatt slike opplevelser der selv. Har hatt lånebil to ganger, og bare noen få dager hver gang. Sist jeg hadde lånebil skulle bilen egentlig være ferdig i løpet av en dag, men de oppdaget noe de ville fikse som ikke var kjent fra før da de fikk bilen inn. Siden de ikke hadde deler på lager, men fikk de dagen etter, så fikk jeg lånebil et par dager. Skal ha bilen inn på Kokstad neste onsdag på en time som Tesla selv har kalt meg inn til pga. en mangel de fant da bilen var inne i høst. Jeg fikk informasjon om time i mars, og fikk også beskjed om at jeg får lånebil sammen med informasjon om tildelt verkstedtime.

Det var noe helt annet det første året jeg eide bilen. Meldte inn feil for garantireparasjon i starten av november. hadde uendelig antall forsøk på å komme i kontakt med Tesla Kokstad pr e-post og telefon, og først i januar klarte jeg å få kontakt med noen som kunne sette opp time. Fikk time for garantiarbeid + 20000 km service i april. Timen ble utsatt på ubestemt tid av Tesla dagen før. Først i slutten av august, etter en god del masing, ble det satt opp ny time midt i september, 20000 km service ble da 40000 km i stedet, og halvparten av garantiarbeidet ble ikke utført fordi de ikke hadde deler (hadde jo bare 9 måneder på å bestille dem og få dem inn på lager fra første gang jeg ble tildelt time). Selvsagt hadde listen med garantifix blir en god del lengre på de månedene, så alle deler hadde de ikke så god tid til å skaffe.

Fra september 2018 og til nå så er både bilen og Tesla-service Kokstad blitt mye bedre etter min egen erfaring. Veldig lite nye feil og problemer med bilen, og Tesla Kokstad har etterhvert klart å rydde opp i sitt eget rot også.

Har ikke bestilt CCS-oppgradering ennå, og siden Europabilturen ble utsatt til neste år så haster det ikke for min del ennå. Tenkte uansett jeg skulle prøve å bestille time når jeg er hos Tesla neste uke. For min del gjør det ingenting om den timen blir satt opp flere måneder fram i tid.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Kim-

Vil ikke si det er knirkefritt nå heller på Kokstad, har hatt bilen inne flere ganger og stort sett blir bare 2/3 av jobben utført, dvs, det man har sendt på mail om punkter så er ikke alt tatt med inn på verkstedet.

Kontaktet forresten Bærum og om de kunne ta dette, de har heller ikke mottatt noe ombyggingskit for CCS adapter og har heller ingen dato for hvor tid det kommer. Fikk ikke booke time der.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

Sitat fra: kodax på onsdag 05. juni 2019, klokken 10:19
Spørsmål: Jeg skjønner at dette gir mer fleksibilitet enn å ta hensyn til hvor det er superladere og det ser jo temmelig tynt ut med superladere i Øst-Europa og Nord-Skandinavia, men vil man trenge det på biltur i Vest-Europa?
I utgangspunktet vil jeg påstå at det er problemfritt å kjøre kun på Tesla superchargere, men det finnes unntak både i rutevalg, situasjoner og ekvipasje (f.eks campingvogn) som gjør at det kan være praktisk å få ladet på andre ladere. Vanlige 50kW-ladere får du derimot ingen fordel av å ha CCS-adapter kontra de eksisterende chademo-adapterne, så for å få fordel over chademo-adapter (som du ofte kan leie/låne rundt, eller kjøpe allerede i dag), så må du ha tilgang på raskere ladere enn 50kW. Jeg har chademo-adapter, og syns det er veldig kjekt å ha mulighet til å bruke vanlige ladere selv om det bare har skjedd omtrent fem ganger på 1,5 år, så jeg gidder nok ikke oppgradere til CCS-adapter før Fortum oppgraderer ladestasjonen ved hytta. På alle andre turer kjører vi på superchargere.

Vhagar

Sitat fra: Kim- på tirsdag 04. juni 2019, klokken 23:31Vil så gjerne ha før ferietur i Europa!

Hvorfor? Helt ærlig spørsmål, for jeg vil vite om jeg har oversett noe.

Har du chademoadapter så ser jeg ikke behovet enda, da det er svært lite utbredt med de nye ccs stasjonene som yter supercharging speed. Om du ikke har chademoadapteret så vil det så klart være bedre å gå for ccs når du først trenger den muligheten.

Skal selv nedover og har vurdert bytte til ccs som bortkastet denne sommeren, rett og slett pga manglende ladestasjoner. Og jeg har chademoadapteret, men som jeg så langt ikke ser ut til å få bruk for. Alt dekkes av supercharging, destinasjonalading og gratis type2 lading på kjøpesenter (særlig Spania).

Å stresse med å få tak i rfid kort til de andre ladestasjonene har jeg også droppet, noen app'er lar meg betale via app'en så der dekkes Nederland av Fastned og Mobive for Frankrike.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Kim-

Sitat fra: Vhagar på onsdag 05. juni 2019, klokken 17:35
Sitat fra: Kim- på tirsdag 04. juni 2019, klokken 23:31Vil så gjerne ha før ferietur i Europa!

Hvorfor? Helt ærlig spørsmål, for jeg vil vite om jeg har oversett noe.

Har du chademoadapter så ser jeg ikke behovet enda, da det er svært lite utbredt med de nye ccs stasjonene som yter supercharging speed. Om du ikke har chademoadapteret så vil det så klart være bedre å gå for ccs når du først trenger den muligheten.

Skal selv nedover og har vurdert bytte til ccs som bortkastet denne sommeren, rett og slett pga manglende ladestasjoner. Og jeg har chademoadapteret, men som jeg så langt ikke ser ut til å få bruk for. Alt dekkes av supercharging, destinasjonalading og gratis type2 lading på kjøpesenter (særlig Spania).

Å stresse med å få tak i rfid kort til de andre ladestasjonene har jeg også droppet, noen app'er lar meg betale via app'en så der dekkes Nederland av Fastned og Mobive for Frankrike.

Det er for at jeg ikke har chademo adapter og hadde ikke planer om å kjøpe det. Nå blir det tur med kun type2 og umc
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Vhagar

Da er det mer forståelig ja. Vet ikke hvor du skal, men undersøk gjerne hvilke muligheter du har for chademo lading og lån/leig et adapter om du skal på tur utover hvor det er supercharger og destinasjonslader dekning. For egen del så ender jeg opp uten behov ser det ut til og uansett så ville ikke ccs gitt meg en fordel over chademo da de raskere laderene kun finnes i nordeuropa denne sommeren. God tur.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

oto

Sitat fra: np på tirsdag 04. juni 2019, klokken 18:25
Ringte Tesla for å sjekke status på CCS adapter og mot normalt fikk jeg svar på service linjen. Fikk bestilt oppgradering (inkl. adapter) til slutten av juni. Ble smått imponert. Rapporterer når jeg har fått den på plass.

Mulig jeg misforstår noe her, men hva slags oppgradering som krever timebestilling tenker du på relatert til CCS-adapter? Adapteret er vel bare tilbehør man kan komme innom og hente? :-) Hvor mye vil CCS-adapteret koste i Norge, forresten?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA