Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har 32A fase 1 CEE outlet i garasjen, Model 3 kommer med 16A, hva gjør jeg?

Startet av Chill-mode, onsdag 20. februar 2019, klokken 13:08

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Chill-mode på mandag 25. februar 2019, klokken 17:22
Sitat fra: Handyman på mandag 25. februar 2019, klokken 16:21
Sitat fra: Orcuz på mandag 25. februar 2019, klokken 15:38
Sitat fra: Orcuz på mandag 25. februar 2019, klokken 15:38
Det tør jeg dessverre ikke å gjøre i tilfelle den skulle feile og sluke til seg hele 32A ved en feil, nå er jeg ikke sikker på hva dette vil medbringe av ulemper, men har en følelse av at noe kommer til å skje i hvertfall, jo mindre jeg skaffer en sånn trådløs reguleringsboks som mellomledd. Men det vil jo koste latterlig mye for å få tregere lading.
Tror du tenker litt bakvendt.
Du har et uttak med 32A, men det følger kun med 16A adapter til model 3, sant?
Om du da bruker en overgang fra 32A til 16A, så vil UMC automatisk trekke max 16A, fordi den merker at det er den pluggen du kobler til.
Du kan aldri trekke 32A igjennom 16A adapteren, det er det sperre for i UMC.
Du har nok rett, men tror han tenker på 32A adapteren som Tesla har lovet til UMC gen2. Da kan den trekke 32A enfas hvis man stiller det inn i bilen.

Takk for feedbacken, så umcen vil automatisk sette en grense på 16A? Det jeg hovedsakelig tenkte på er om adapteren fra 32a til 16a har en mulighet til å «feile», og trekke igjennom 32a istedenfor 16a og medføre «overlast», hvis jeg har satt bilen til 16A.

Men hvis umcen da vil hindre dette i å trekkes igjennom, hvis jeg har stilt bilen til 16A så er jo det supert. Om jeg ikke tar feil nå, og at en slik «feil» ikke kan oppstå i utgangspunktet. Men hvis det skulle oppstå, vil det forårsake en skade på umcen?
Skal prøve å forenkle:
UMC med 16A plugg vil bare trekke 16A. Sikringen på denne kursen er også 16A, og vil gå dersom det trekkes vesentlig mer.
UMC med 16A plugg men med "uorginal overgang til 32A vil fortsatt bare trekke 16A. Styres av laderen i bilen og UMCen i samarbeid. Slike overganger er ikke "lovlige" og kan forårsake varmgang dersom det blir feil i tilkoblet utstyr. Jeg vil ikke anbefale dette, siden det ikke er lov. Men det er liten riskio for feil om den kun brukes sammen med UMC.
Det du vil er å få tak i den originale 32A pluggen som Telsa har lovet skal komme en gang, eller kjøpe en UMC gen 1 på finn med 32A adapter.
Eller sikre kursen med 16A, og bruke uoriginal overgang, eller bytte 32A uttaket med et 16A uttak.

Husk: å ta i bruk et uttak til elbillading innebærer mest sansynlig bruksendring og vil utløse krav om jordfeilvern Type B.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: SteinarSun på mandag 25. februar 2019, klokken 18:09
Hvordan blir dette i forhold til NEK400 og punkt om fast ladeplass ?
Må man inn med B-vern på kursen når den skal benyttes som fast lading ?
Går ut i fra at det ligger vern i UMC, men er dette godt nok i forhold til regelverket ?
Ny fast ladeplass skal ha Jordfeilvern Type B.
Det er ikke jordfeilvern i UMC.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

NegativeElectrode

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 20. februar 2019, klokken 13:13
Du må kjøpe 32A blått adapter. Man får dette på nyeste UMC også - det er bare ikke standard.

https://www.tesla.com/no_NO/support/charging-connectors

mener det var en rubrikk under UMC/Tesla Mobile Connector som listet opp 32A CEE som et tilvalg. Er denne fjernet?
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

mthoring

Jammen ser det ut som info om blå 32A til gen2 umc har blitt fjernet fra siden.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Handyman

Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 14. april 2019, klokken 11:18
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 20. februar 2019, klokken 13:13
Du må kjøpe 32A blått adapter. Man får dette på nyeste UMC også - det er bare ikke standard.
https://www.tesla.com/no_NO/support/charging-connectors
mener det var en rubrikk under UMC/Tesla Mobile Connector som listet opp 32A CEE som et tilvalg. Er denne fjernet?
Jeg fikk vite i en epost fra Technical Charging Specialist i Tilburg at et 32A adapter til UMC gen 2 ville komme som ekstrautstyr.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

NegativeElectrode

Gen2 32A adapter fra Tesla. Bestilt og utlevert på SC Brumunddal.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Kiuhek


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA