Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

OCPP + smarthus = ?

Startet av mkaut, tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:07

« forrige - neste »

mkaut

Jeg er ute etter en ladeboks hjem, som jeg kunne styre fra smarthus-løsningen min (openHAB).
Jeg ser at noen ladebokser har OCPP, som i utgangspunktet høres ut som det jeg trenger: en åpen ladeprotokoll. Men jeg har ikke funnet noe info om hvordan man faktisk kan styre en ladestasjon via OCPP og da lurer jeg på om jeg har misforstått hva den kan brukes til.

Mao. lurer jeg på om OCPP betyr at jeg kan styre ladeboksen, direkte, uten en sky-løsning mellom?
Og hva betyr når for eks. easee sier at de har "OCPP via API"?
Merk at med "styre" mener jeg automatisk/programmert styring fra smarthus-boksen min (openHAB på Raspberry Pi).
VW e-Golf 2017

fredag

OCPP er den åpne leverandør-uavhengige protokollen som "skyen" vanligvis bruker til å styre ladebokser og hurtigladere av forskjellig fabrikat.

Det bør kunne gå an å bruke dette til smarthus, men da må du implementere OCPP på raspberry pi serveren din, eller finne programvare som gjør dette.

Og så må du ha en ladeboks der du faktisk kan programmere inn URL/IP-adresse til din OCPP server.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Erik Ola Ulvestad

OCPP via api betyr antakeligvis at easee og zaptec aldeles ikkje har ocpp protokoll direkte i sine ladeboksar men må gå via sin skyløsning. Det kan passe for å koble eit større ladeanlegg mot ein ekstern OCPP backend, men blir omveg for privatbolig. Dog, sikkert gjennomførbart.
OCPP i boksen kostar nok eit premium, men du får det feks med ein KEBA P30 X-series.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA