Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

På tide med en hjemmeladeboks 230V IT, 63A

Startet av ihansen, tirsdag 11. juni 2019, klokken 08:33

« forrige - neste »

ihansen

Heisann!

Vi har vært elbilister i mange åri borettslag tidligere, og flyttet inn i nytt hus for et par år siden. Vi vurderer nå å oppgradere ladingen i garasjen vår og håper dere kan bistå med noen gode råd.

Huset har 230V IT-nett, med en 63A hovedsikring. Forrige eier hadde lagt ut en 25A 3-fase kurs til garasjen (med en urgammel 3-fase-kontakt som nå ikke er fjernet), som pt er delt opp i 3 X 10A kurser i garasjen. En for lys og div, og to som brukes til saktelading av en Leaf og en Tesla.

Spørsmålet er like enkelt som det er vanskelig;

Er det mulig å utnytte den eksisterende kabelen og 25A-kursen, og samtidig få mulighet til å lade begge elbilene samtidig med en form for lastbalansering - og ha en 10A-kurs til «diverse» i garasjen samtidig?

Trondheim

Stolt eier av Nissan Leaf i sølv siden 2012 og rød Tesla Model 3 LAWD. Tidligere eier av rød Tesla Model S 90D og hvit Tesla Model X 90D.

Rav4_EV

Her kan du dele opp i 3x15A eller 2x15A+1x10A om du vil.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: ihansen på tirsdag 11. juni 2019, klokken 08:33
Heisann!

Vi har vært elbilister i mange åri borettslag tidligere, og flyttet inn i nytt hus for et par år siden. Vi vurderer nå å oppgradere ladingen i garasjen vår og håper dere kan bistå med noen gode råd.

Huset har 230V IT-nett, med en 63A hovedsikring. Forrige eier hadde lagt ut en 25A 3-fase kurs til garasjen (med en urgammel 3-fase-kontakt som nå ikke er fjernet), som pt er delt opp i 3 X 10A kurser i garasjen. En for lys og div, og to som brukes til saktelading av en Leaf og en Tesla.

Spørsmålet er like enkelt som det er vanskelig;

Er det mulig å utnytte den eksisterende kabelen og 25A-kursen, og samtidig få mulighet til å lade begge elbilene samtidig med en form for lastbalansering - og ha en 10A-kurs til «diverse» i garasjen samtidig?

Ja, 25A 3-fase kan levere 14,45A per fase. Dvs. to ladestasjoner på 14A kan brukes samtidig som en forbrukskurs sikret med 13A.

Lastbalansering er nok ikke aktuelt i dette tilfellet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ihansen

Trondheim

Stolt eier av Nissan Leaf i sølv siden 2012 og rød Tesla Model 3 LAWD. Tidligere eier av rød Tesla Model S 90D og hvit Tesla Model X 90D.

TB

Viridian EcoLite kan styres eksternt med signal kabel og motstandsverdi?

En forrigling som da gir 14+14 eller 28 + 0 eller andre varianter vil da være mulig med enkle midler?

Eller er det ikke støttet lengre?

Om det er nødvendig må trådstarter vurdere... :-)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jkirkebo

Sitat fra: TB på tirsdag 11. juni 2019, klokken 23:18
Viridian EcoLite kan styres eksternt med signal kabel og motstandsverdi?

En forrigling som da gir 14+14 eller 28 + 0 eller andre varianter vil da være mulig med enkle midler?

Eller er det ikke støttet lengre?

Om det er nødvendig må trådstarter vurdere... :-)

Den kan styres eksternt som før ja. 28 + 0 blir dog vanskelig på en 3x25A kurs ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Helgetur

Dersom du sett opp to Tibber/Easee kan dei dela kapasiteten relativt trinnlaust seg i mellom. Der kan du oppgi sikringsstørrelse på kursen (via appen) slik at den tilpasser ladinga deretter. Til vanleg kan du stille ned straumtrekket til 13A om du vil, dette vil vera nok til lading over natta. Husk at Tesla 3 kan lada 3-FAS på 230 IT med denne ladaren.
Dersom behovet for 25A lading ein sjelden gong skulle melda seg er det berre å skrua opp i appen. Då kan du potensielt overbelasta sikringen med stort straumtrekk på «diverse»-kursen i garasjen. Dette vil jo bare føra til at sikringen går.

TB

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. juni 2019, klokken 07:58
Den kan styres eksternt som før ja. 28 + 0 blir dog vanskelig på en 3x25A kurs ;)
Sant nok...  :angel:

Hovedpoenget var at en viss grad av lastbalansering vil være mulig med to stk Viridian EcoLite, gjerne så enkelt som en bryter på veggen som kobler inn/ut riktige verdier.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA