Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blokkering av kollisjonssensor og deaktivering av ACC pga snø

Startet av Biff, tirsdag 04. juni 2019, klokken 10:46

« forrige - neste »

Biff

Av og til er det dårlig vær og da kan den automatiske cruise kontrollen skru seg av fordi sensor blir dekt med slaps.

Dette skjer ganske ofte til meg, med væromslag fra sol til snø til regn til.... Du skjønner. Ja, i mai.

Spørsmålet mitt blir da, hvor akkurat er disse sensorene? Fordi jeg stopper bilen av og til for å fjerne snøen men er usikker akkurat på hvor de aktuelle sensorene er

andy99

Litt merkelig å lese dette nå i juni med opp mot 20 og sol.
Men radar sitter i front, lett synlig stor firkant i luftinntak under skiltet, midt på bilen.
Jeg følte det hjalp å ha på teflonspray nå i vinter, slaps/is gled lettere av.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Håvar

Jeg opplever selv det samme med e-Golf. På den har radaren varmekabler, men i heftig sludd kan den bli deaktivert allikevel. Har stoppet og kontrollert når det skjer, men det ligger ikke snø på radaren så jeg tror det er det tette snødrevet i seg selv som skaper så mye scatter at retursignalet til radaren blir for svakt.

Vet du om radaren er oppvarmet på Kona?
Jeg tror selve sensoren er den trapesformede boksen like under skiltet:
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

andy99

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

tuono

Sitat fra: Håvar på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:08
Jeg opplever selv det samme med e-Golf. På den har radaren varmekabler, men i heftig sludd kan den bli deaktivert allikevel. Har stoppet og kontrollert når det skjer, men det ligger ikke snø på radaren så jeg tror det er det tette snødrevet i seg selv som skaper så mye scatter at retursignalet til radaren blir for svakt.


Samme erfaring både fra Hyundai og Volvo. Forventelig ligger det inne en sikkerhetsfunksjon som kobler ut radar (og følgelig ACC) når signalkvaliteten faller til et gitt nivå. Uansett årsak. Volvoen kobla ut når det var skikkelig floing (regn x 100). Har ennå ikke opplevd den typen regn imens jeg kjørte Ioniq eller Kona. Helt greit med en sånn sikkerhet spør du meg. Men Hyundai kunne godt kosta på seg oppvarma radar. Ladeluka er vel det beste beviset på at ikke alle ingeniørene er bosatt i den delen av Korea der de har skikkelig vinter.

Biff

Sitat fra: andy99 på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:07
Litt merkelig å lese dette nå i juni med opp mot 20 og sol.
Men radar sitter i front, lett synlig stor firkant i luftinntak under skiltet, midt på bilen.
Jeg følte det hjalp å ha på teflonspray nå i vinter, slaps/is gled lettere av.

I Oppdal begynte det å snø sist torsdag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA