Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny Model 3 eller brukt Model S

Startet av Arne1, mandag 03. juni 2019, klokken 22:46

« forrige - neste »

Arne1

Hei! Tenger hjelp.
Skal kjøpe oss Tesla, men sliter veldig med å bestemme oss.
Vi er en familie på to voksne og ett barn. Barnet er ett år, og vi har planer om ett barn til en gang i fremtiden.
Uansett hvilken av de vi velger kommer vi til å ha skiboks. Har maks 500 000 å bruke på bil.

Går vi for en brukt Model S 2015 model som har gått 50 til 70 000 km - eller går vi for en flunkende ny Model 3 Long Range? Hva ville dere gjort. Har en ganske liten barnevogn.

Jeg vet at Model S er større og mer praktisk som familiebil, men jeg føler vi må opp i 450 - 500 000 for å få en bra en brukt fra Tesla.
Da klarer jeg bare ikke å unngå å tenke tanken på en helt ny Model 3 i stedet. De fleste filmene jeg ser på YouTube sier Model 3 duger i massevis som familiebil.
Her inne på forumet anbefaler de fleste å gå for Model S.
Tenker litt på hva man får for det man betaler..

Gjerne kom med tanker og innspill, setter stor pris på det.

a1101

Gå for en model 3 med AWD og hengerfeste. Bedre rekkevidde. 5 års garanti. Bra nok bagasjeplass. Vi er 2 voksne og 2 barn med model 3. Går helt fint

Thomas Parsli

Jeg ville kjøpt en ny Model 3, uten tvil.

Nyere bil, lengre garanti, bedre rekkevidde, omtrent like god plass.
Hva tenker du er fordelen med en brukt Model S?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Arne1

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 03. juni 2019, klokken 23:09
Jeg ville kjøpt en ny Model 3, uten tvil.

Nyere bil, lengre garanti, bedre rekkevidde, omtrent like god plass.
Hva tenker du er fordelen med en brukt Model S?

At den har større plass, bredere baksete i forhold til barnesete, mye større luke i bagasjerommet i forhold til barnevogn osv. Ellers ser jeg ikke store forskjellen :)

creal

Har hatt både Model 3 og Model S. Det er en *liten* forskjell i størrelse på Model 3 og Model S, mest i bagasjerom, neppe særlig merkbart i baksete. Om denne lille forskjellen mot formodning er avgjørende, så går for Model S. En brukt firehjulstrekker fra Teslas eget bruktutsalg 2015-2016, evt helt ny inventory m kampanjerente, er da gode valg.

I motsatt fall - og for de fleste - så velg en helt ny Model 3. Den er bedre på så godt som alle andre parametre. Da har du også mulighet å legge på hengerfeste, hvilket antakelig er greit å gjøre uansett for verdi ved videresalg.

Thomas Parsli

Sitat fra: Arne1 på mandag 03. juni 2019, klokken 23:14
At den har større plass, bredere baksete i forhold til barnesete, mye større luke i bagasjerommet i forhold til barnevogn osv. Ellers ser jeg ikke store forskjellen :)

Plassen er ikke så mye større -og den er jammen god i Model 3. Trenger dere mer?

Bredden på baksetet er ikke viktig før dere skal sitter der sammen med to barneseter, da er det bedre å kjøpe litt smalere seter (det finnes smale modeller som gjør det bra i tester).

Bagasjerommet er nok mer tilgjengelig på Model S og hvis dere skal bruke bilen daglig med barnevogn er det et viktig argument.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hgs

Vi har gått fra S til 3. Savner egentlig bare plassen enkelte ganger, men ingen problem for oss å få med det du trenger i 3 heller, og blir det fullt er det bare å sette på skiboksen.2 voksne og 2 barn i familien. Jeg er i grunnen ganske imponert over hvor god plass det faktisk er i 3.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

1000kwh

#7
Sitat fra: creal på mandag 03. juni 2019, klokken 23:18
Har hatt både Model 3 og Model S. Det er en *liten* forskjell i størrelse på Model 3 og Model S, mest i bagasjerom, neppe særlig merkbart i baksete. Om denne lille forskjellen mot formodning er avgjørende, så går for Model S. En brukt firehjulstrekker fra Teslas eget bruktutsalg 2015-2016, evt helt ny inventory m kampanjerente, er da gode valg.

I motsatt fall - og for de fleste - så velg en helt ny Model 3. Den er bedre på så godt som alle andre parametre. Da har du også mulighet å legge på hengerfeste, hvilket antakelig er greit å gjøre uansett for verdi ved videresalg.
Man får jo omtrent hele Model 3en i bagasjenrommet til Model S ;)

Er man i småbarnafasen hadde jeg ikke gidde den lille luka på Model 3. Da hadde det blitt noe annet enn Tesla.

AreLib

Fordeler Tm3: bedre rekkevidde, lavere forbruk, kortere ladetid, hengerfeste, flere oppbevaringsmuligheter i kupeen, bedre kjøreegenskaper, bedre hardware, flett ny bil.
Fordeler tms: trenger ikke være europamester i Tetris for å pakke, plass til 3 voksne bak, mulighet for 7s, fri superlading på eldre brukte, mulighet for luftfjæring.
Ulemper tm3: eieren bør være flink i Tetris, må betale for superlading, må betale for internett tilkobling etter 1år.
Ulemper tms: lite garanti på eldre biler, ikke beste bilen på trange parkeringsplasser, eldre hardware.

Går selv snart fra tmx til tm3, har 3 unger.
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Kgf

Jeg har også tenkt på hva jeg skulle kjøpe. Bestilte en ny leaf e+ i januar, som jeg nettopp har avbestilt, den var bare 80 000,- billigere enn en model 3...Har også vurdert model S, Ipace, Polestar 2(kunne få den i mai 20)...
Jeg bestilte meg en blå model 3 LR, hengerfeste, 19" sommer og vinter, en veldig fin bil. Jeg er litt imponert over at denne bilen er så godt priset, i forhold til de andre bilmerkene...Gleder meg til å få den nå i juni:-)
2022 Mercedes EQC AMG
2019 Tesla model 3 LR(solgt)
2017 Nissan Leaf tekna(solgt)

Odd G.

Jeg har kjørt Tesla model S 85D med luft og full premium pakke siden 2015. Har Tesla LR med alt utstyr og påkostet lakk.
Flere av innleggene er fra nyfrelste TM3 eiere som synes best om eget valg. TM3 er annerledes å kjøre, mer sportslig enn TMS'en. Men kikker du til siden eller ser på konsollet, kan du også risikere å vingle fordi styringen er mer presis.
Etter en tur på 150 mil er jeg dessverre svært skuffet over mine nye TM3. Kjørte med TMS'en fra Stavanger til Kristiansand med "autocruise", med model 3 kan jeg ikke engang kjøre mellom Stavanger og Sandnes. Merkelig avstand og oppbremsing ute av kontroll. I nedoverbakke holder den rett avstand, men i oppoverbakke blir avstanden fort 75 til 100 meter. Ved merkelige nedbremsninger må jeg trykke på gasspedalen for å komme fort i gang - eller må jeg vente på en sein akselerasjon. Biler bak blir sjenert av bilens kjøring. Sikkert noe som kan rettes, men pr i dag helt ubrukelig.
Alle biler jeg møtte blinket irritert fordi autolys automatikken var for treg. Skjedde aldri med TMS'en. På TMS kunne jeg stille følsomheten på regnsensor. I mer en 50% av tilfellene må jeg selv sette i gang viskerne på TM3. En helt upålitelig funksjon på en topp teknisk bil. Displayet skifter ikke til nattmodus (selvsagt står den på auto) noe som er trafikkfarlig når en i sol kjører inn i tunneler. Sikkert en feil som kan rettes. Antikollisjons funksjoen virker ofte og for ofte slik at selv en "prestkrave" i veikanten utløser alarm, tar tak i ratt og bremser. Den utløses uten varsel på steder det ikke er noen farer. Dette skjer også i byer. Funksjonen er i dag svært trafikkfarlig og burde ikke vært tillatt. Har slått av alt dette for å kunne kjøre normalt.
Når jeg endelig kommer på ferge går alarmen på bilen - opp til flere ganger på samme tur. Forsøk på å slå av alarmen går greit, men den lever sitt eget liv og slår seg på igjen "automatisk". Ja, jeg vet at ferger rister - men det burde en enkelt kunne løse ved å koble bevegelsesutløseren med GPS og kart. TMS'en husket hvor jeg hevet bilen...

GPS'en i TM3 er helt ubrukelig og ledet meg fullstendig feil vei mellom SC'ene. Funksjonen med software som varmer batteriet før SC ladning er sikkert fin, men da må GPS'en fungere. Jeg "trosset" GPS'ens rutevalg fra en SC jeg nettopp hadde ladet ved. I over en time fortalte GPS'en at jeg måtte snu tilbake ti SC jeg hadde vært på og fylle mer strøm, selv om neste SC i ruten jeg kjørte, bare vare 4 mil unna. Helt sikkert mange som mener at jeg ikke kan nok om GPS eller gjør feil. GPS'en i TM3 er dessuten ikke særlig informativ og ligger langt bak infoen som gis i TMS'en
Min Mercedes CLS leste veiskilt i 2014, min TM3 leser ikke veiskilt og innstiller kjøring etter lagret informasjon i GPS'en. Selvkjøringsfunksjonen påvirkes av hastighets begrensinger som ofte er lagret feil. Siden TM3 ikke leser skilt er dette faktisk en ganske "farlig" funksjon. Du kan ikke se på konsollet for å få rett informasjon. Den burde vært tatt bort.
Det er helt sikkert forklaringer på alt dette, men ingenting av dette opplevde jeg i løpet av 3 år med TMS. For meg virker det som om TM3 har en rekke svakheter og mangler. Et uferdig produkt.
Min røde fine TM3 går på salg, vil ha tilbake en model S!
Odd G.

Tesla X 75D 2018
Tesla S 75D 2018 (Solgt)
Tesla S 75D 2017 (Solgt)
Tesla Model 3 Long Range (Solgt)
Tesla S 85D 2015 (Solgt)
Nissan Leaf 2013

rogersen

Odd: Jeg var også irritert over at alarmen slo seg på igjen stadig vekk. Tror jeg har funnet grunnen nå, når en slå på sentry mode slår alarmen seg også på, og slår seg ikke av igjen.. Veldig irriterende. Disse automatiske funksjonene er også ekstremt skvetne ja.

Ellers enig i mye av det du skriver over. Både AP og ACC er ubrukelig til daglig bruk mener jeg. Men jeg har akkurat hatt en Model S som lånebil, og var veldig fornøyd da jeg kom tilbake igjen til Model 3. Mye bedre utsikt framover, føles åpnere, tightere på rattet, føles kjappere, lettere å parkere osv. Får håpe de tar seg sammen med SW snart.. For når det gjelder selver HWen så velger jeg uten tvil 3.

Macobat

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Jeg har kjørt Tesla model S 85D med luft og full premium pakke siden 2015. Har Tesla LR med alt utstyr og påkostet lakk.
Flere av innleggene er fra nyfrelste TM3 eiere som synes best om eget valg. TM3 er annerledes å kjøre, mer sportslig enn TMS'en. Men kikker du til siden eller ser på konsollet, kan du også risikere å vingle fordi styringen er mer presis.
Etter en tur på 150 mil er jeg dessverre svært skuffet over mine nye TM3. Kjørte med TMS'en fra Stavanger til Kristiansand med "autocruise", med model 3 kan jeg ikke engang kjøre mellom Stavanger og Sandnes. Merkelig avstand og oppbremsing ute av kontroll. I nedoverbakke holder den rett avstand, men i oppoverbakke blir avstanden fort 75 til 100 meter. Ved merkelige nedbremsninger må jeg trykke på gasspedalen for å komme fort i gang - eller må jeg vente på en sein akselerasjon. Biler bak blir sjenert av bilens kjøring. Sikkert noe som kan rettes, men pr i dag helt ubrukelig.
Alle biler jeg møtte blinket irritert fordi autolys automatikken var for treg. Skjedde aldri med TMS'en. På TMS kunne jeg stille følsomheten på regnsensor. I mer en 50% av tilfellene må jeg selv sette i gang viskerne på TM3. En helt upålitelig funksjon på en topp teknisk bil. Displayet skifter ikke til nattmodus (selvsagt står den på auto) noe som er trafikkfarlig når en i sol kjører inn i tunneler. Sikkert en feil som kan rettes. Antikollisjons funksjoen virker ofte og for ofte slik at selv en "prestkrave" i veikanten utløser alarm, tar tak i ratt og bremser. Den utløses uten varsel på steder det ikke er noen farer. Dette skjer også i byer. Funksjonen er i dag svært trafikkfarlig og burde ikke vært tillatt. Har slått av alt dette for å kunne kjøre normalt.
Når jeg endelig kommer på ferge går alarmen på bilen - opp til flere ganger på samme tur. Forsøk på å slå av alarmen går greit, men den lever sitt eget liv og slår seg på igjen "automatisk". Ja, jeg vet at ferger rister - men det burde en enkelt kunne løse ved å koble bevegelsesutløseren med GPS og kart. TMS'en husket hvor jeg hevet bilen...

GPS'en i TM3 er helt ubrukelig og ledet meg fullstendig feil vei mellom SC'ene. Funksjonen med software som varmer batteriet før SC ladning er sikkert fin, men da må GPS'en fungere. Jeg "trosset" GPS'ens rutevalg fra en SC jeg nettopp hadde ladet ved. I over en time fortalte GPS'en at jeg måtte snu tilbake ti SC jeg hadde vært på og fylle mer strøm, selv om neste SC i ruten jeg kjørte, bare vare 4 mil unna. Helt sikkert mange som mener at jeg ikke kan nok om GPS eller gjør feil. GPS'en i TM3 er dessuten ikke særlig informativ og ligger langt bak infoen som gis i TMS'en
Min Mercedes CLS leste veiskilt i 2014, min TM3 leser ikke veiskilt og innstiller kjøring etter lagret informasjon i GPS'en. Selvkjøringsfunksjonen påvirkes av hastighets begrensinger som ofte er lagret feil. Siden TM3 ikke leser skilt er dette faktisk en ganske "farlig" funksjon. Du kan ikke se på konsollet for å få rett informasjon. Den burde vært tatt bort.
Det er helt sikkert forklaringer på alt dette, men ingenting av dette opplevde jeg i løpet av 3 år med TMS. For meg virker det som om TM3 har en rekke svakheter og mangler. Et uferdig produkt.
Min røde fine TM3 går på salg, vil ha tilbake en model S!

This has NOTHING to do with Model 3 vs Model S. What you write is just YOUR opinion about Autopilot 1 vs Autopilot 2 hardware. EVERYTHING you wrote would be the same experience in a 2017 or newer Model S or X.

And I should also add that I completely disagree with most of what you write. I would say much of this is your lack of understanding of how things work in combination with user error.

RBK

Hm, jeg har nå en S100D med HW2 og en Modell 3. Begge FSD (eller hva nå det heter). De oppfører seg veldig likt. I starten synes jeg Modell 3 hadde bedre selvkjøring men etter de siste oppdatering er S100D minst like bra. Og jeg må si at jeg ikke opplever så veldig mye nødbremisng etc.
Nå skal det sies at dette kan skje men da på veier som den ikke er ment for! Har kjørt ned til Italia med S100D og i påsken kjørte jeg ned litt sør i Tyskland med Modell 3. På motorveier er Autopilot konge men på Norske landeveier ikke fult så bra  :-\
Hvem er best? tja den er som baken, todelt  :)
Til dagelig er Modell 3 best for meg men på langturer så er S100D helt klart best og støyer minst. Da har jeg ikke tenkt på hva man får plass til.
PS! har kun hatt en feil på S100D (frunk lås) men har S100D på 40.000 km service (+ frunk lås) og den ble klar på noen timer (på avtalt dag) så noe har skjedd her til det posetive  :+1:
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Odd G.


This has NOTHING to do with Model 3 vs Model S. What you write is just YOUR opinion about Autopilot 1 vs Autopilot 2 hardware. EVERYTHING you wrote would be the same experience in a 2017 or newer Model S or X.

And I should also add that I completely disagree with most of what you write. I would say much of this is your lack of understanding of how things work in combination with user error.
[/quote]

Jeg forstår at for deg er Tesla en RELIGION, hvor andres erfaring er nonsens og de som uttaler seg er mindre begavet. Synes det er trist at forum for erfaringsdeling skal bli personangrep og bortforklaringer.

Jeg vet du har mange medlemmer i menigheten din som bare vil høre om det som bra med Tesla!
Odd G.

Tesla X 75D 2018
Tesla S 75D 2018 (Solgt)
Tesla S 75D 2017 (Solgt)
Tesla Model 3 Long Range (Solgt)
Tesla S 85D 2015 (Solgt)
Nissan Leaf 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA