Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladespenning rapportert i Tesla app avviker med 6-7 volt ?

Startet av hansrune, mandag 09. november 2020, klokken 18:57

« forrige - neste »

hansrune

Noen andre som har målt forskjell på rapportert spenning i Tesla app opp mot å måle i vegglader enden av kabelen med multimeter ?

Hos meg er det 6-7 volt forskjell på de to målingene

Trodde jeg hadde spenningstap som ikke er innafor, men har konkludert med at det ikke er reelt. Tesla vegglader og Model 3

Sammenligna spenning rapportert fra AMS og voltmeter opp mot det Tesla app rapporterer ved 32A lading, og fikk 13-14 volt forskjell. I meste  laget på 25m kabel. Målt med voltmeter er tapet 7 volt, som er mere innafor (ca 9W per meter og < 4% - åpen kabel).

Hadde en ide om å overvåke helsetilstand på ladeanlegget ende til ende ved bruk v.h.a å lese ut AMS data og Tesla API, men om målingene avviker så mye har det kanskje lite for seg.

olekvi

Har ikke målt, men får du til å måle under (maks) belastning?  For det er vel det som er interessant?
'19 TM3P

sjokomelk

Spenning bilen rapporterer behøver ikke være målt på samme måte som voltmeteret ditt. Det er vel flere måter man måler vekselspenning? RMS og "peak"? Hvis bilen bruker en metode og voltmeteret/strømmåleren en annen, så kan du ikke sammenligne tallene en-til-en.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hansrune

Sitat fra: olekvi på mandag 09. november 2020, klokken 19:24
Har ikke målt, men får du til å måle under (maks) belastning?  For det er vel det som er interessant?
Målt ved 32A (i følge bilen). De første sekundene av ladestart fra app samsvarer rapportert spenning godt med målt spenning i sikringsskap. Under last avviker de mere.

hansrune

Sitat fra: sjokomelk på mandag 09. november 2020, klokken 19:50
Spenning bilen rapporterer behøver ikke være målt på samme måte som voltmeteret ditt. Det er vel flere måter man måler vekselspenning? RMS og "peak"? Hvis bilen bruker en metode og voltmeteret/strømmåleren en annen, så kan du ikke sammenligne tallene en-til-en.
Det er sant, men rapportert/målt spenning samsvarer bra de første sekundene etter lading startes fra Tesla app. Kan jo være tregheter som lurer der og.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA