Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteribytte 85 -> 90/100?

Startet av Cato76, mandag 03. juni 2019, klokken 11:47

« forrige - neste »

Cato76

Mente at jeg leste på facebook før helgen om at noen hadde fått nytt batteri på en P85 (pga garanti) og fått dette byttet til 90kWh batteri. Er det flere som har gjort dette, og kanskje til og med fått 100kWh batteri?

Har dette byttet noen andre fordeler enn rekkevidde og nytt batteri?
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Muffinman

#1
Ser det er flere og flere som får 90-batteri på garanti når det gamle 85 svikter. Fordel: Nytt batteri, kjappere supercharging. Ulemper: raskere degradering på 90 enn 85 (som sikkert kompenseres greit med den økte kapasiteten), permanent effektbegrensning på supercharger etter en viss mengde DC-lading. I sum bør man være veldig fornøyd om man får et nytt 90-batteri på en gammel 85.

Hvis jeg skulle tippe går det ikke uten videre å sette inn 100-batteri pga vekt og dermed konflikt med typegodkjenning/registreringsdata, men det er bare basert på magefølelsen.

SilverArrow

Sitat fra: Cato76 på mandag 03. juni 2019, klokken 11:47
Mente at jeg leste på facebook før helgen om at noen hadde fått nytt batteri på en P85 (pga garanti) og fått dette byttet til 90kWh batteri. Er det flere som har gjort dette, og kanskje til og med fått 100kWh batteri?

Har dette byttet noen andre fordeler enn rekkevidde og nytt batteri?

Raskere bil ;)
2015 P85DL+ - Utlevert 03.03.15

Muffinman

Sikker på det? P85 ble jo ganske mye begrenset etter DU-problemene, og ble aldri helt seg selv igjen. Blir den raskere litt oppe i hastighetsregisteret muligens?

SilverArrow

P90DL skal være litt raskere enn P85DL dersom ein får rett batteri versjon;-)
Og med + understellet, så er da veldig kjekt;-)
2015 P85DL+ - Utlevert 03.03.15

Muffinman

Det vil vel i så fall kun gjelde P85DL og ikke P85 og 85. På rwd-bilene er det neppe batteriet som begrenser.

SilverArrow

Ja, da har du heilt rett i.
Gjelder kun P85D.
2015 P85DL+ - Utlevert 03.03.15

TeslaK

Sitat fra: SilverArrow på mandag 03. juni 2019, klokken 17:04
P90DL skal være litt raskere enn P85DL dersom ein får rett batteri versjon;-)
Og med + understellet, så er da veldig kjekt;-)

Med 1088792-00-A, så får du mer futt. Håpte  å få dette på min, men det ble 1088790-00-A. Antakelig andre ting som ikke er dimensjonert opp til å tåle 1600A. Gla jeg fikk V3.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Sense


Muffinman

Man valgte å øke energitettheten på bekostning av holdbarhet, sannsynligvis under en antagelse om at det ble "godt nok" til bruk i bil. Mener de blant annet anriket anoden med silisium for å oppnå dette. Mange av som kjøpte første versjonen så raskt at den ekstra kapasiteten i forhold til 85-batteriet forsvant, men senere versjoner er bedre. Det _kan_ se ut som nyere batterier taper seg vesentlig raskere i starten enn de gamle før det flater noenlunde ut.

Selv stiller jeg spørsmål ved å øke kapasiteten (energitettheten) på bekostning av holdbarhet; da ender man fort med å måtte overdimensjonere pakkene for å beholde nok restkapasitet gjennom livsløpet, og er dermed like langt annet enn i første del. Det gjøres nok ikke her, så i dette tilfellet blir det kunden som må ta "tapet". Ikke for det, det kan se ut som selv disse pakkene har lang levetid; det finnes jo biler som er kjørt flere 100k på samme pakke.

noto

Gis det ny garanti på byttebatteriet, og i så fall lengre enn den originale garantien (som pt er ca 2,5 år for de eldste bilene)?

Paul

må hovedbatteriet bli held dø for å få det byttet? hvlilke symptomer kommer det før den må byttes?

tenker å kjøpe brukt P85D gjennom tesla, da blir det ca 4 år til med garanti på batteri og DU.

men om  batteriet er "plug and play"? dvs hvis batteriet må byttes utenfor garanti, om det kan  kjøpes batteri fra vraket bil (90 eller 100) og så settes inn i en model S som hadde 85kWh batteri? skal det virke uten at tesla må blandes inn? 

Muffinman

#12
Ikke ny garanti på det nye batteriet, her er det gjenværende tid av de opprinnelige 8 år som gjelder. Men man kan kanskje hevde 5 års reklamasjonsrett på nye deler. Men foreldelsesfristen kan vel avbryte absolutt reklamasjonsfrist muligens. Usikker på hvordan dette virker i praksis.

De som har fått nytt batteri har enten hatt full svikt, eller diffuse symptomer hvorpå Tesla etter diagnose har bestemt bytte. Hvilke komponenter som faktisk svikter slik at batteriet ikke kan repareres vet jeg ikke.

Usikker på om det går an å bare plugge inn et hvilken som helst batteri uten at man må koble opp Toolbox og konfigurere et eller annet. Jeg tipper at man kanskje må det. Youtuberen Rich Rebuilds har gjort øvelsen, men det var muligens med bilens originale batteri.

100-batteri tror jeg ihverfall ikke er plug and play, det ryktes om at det ikke er kompatibelt rent fysisk. Men nå har vel Jason Hughes satt inn et i konas gamle 85 (som allerede var moddet til P85...), og lurt systemet til å tro at det var firehjulsdrevet. Og faktisk endt opp med en P100...

SilverArrow

På min bil fekk eg følgende melding i display når eg skulle på jobb:
Notification
An issue has been identified with your high voltage battery. Until the battery is replaced, Supercharging will not be available and your maximum range will be slightly reduced. The ability to drive and AC charge your vehicle are unaffected. Please use your Tesla Mobile App or your Tesla Account to schedule a service visit appointment soon.

Hadde ingen problemer med bilen. Bilen hadde 250-300km tilgjengelig på batteri og bil hadde ikkje vært lada på nokon dager. Har heller ikkje brukt superlader siden romjula.
Bil kjørt kun 35000km.
Bil vart levert inn samme dag til Tesla, så servicen var god;-)

2015 P85DL+ - Utlevert 03.03.15

staleand

#14
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. juni 2019, klokken 15:03
Ikke ny garanti på det nye batteriet, her er det gjenværende tid av de opprinnelige 8 år som gjelder. Men man kan kanskje hevde 5 års reklamasjonsrett på nye deler. Men foreldelsesfristen kan vel avbryte absolutt reklamasjonsfrist muligens. Usikker på hvordan dette virker i praksis.

Hvis det er reklamert i tide første gang er den absolutte reklamasjonsfristen avbrutt en gang for alle, og man står igjen med relativ reklamasjonsfrist (utslag av lojalitetsprisipp) for senere reklamasjoner. Dette følger av Høyesterettspraksis (Rt. 2013 s. 865). Foreldelsesfristen virker uavhengig av reklamasjonsreglene i forbrukerkjøpsloven.
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA