Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye betaler du for lading i fellesgarasje?

Startet av hpe, søndag 02. juni 2019, klokken 21:05

« forrige - neste »

hpe

Vi jobber med å sette priser for lading i sameiet, noe som viser seg å være hakket mer komplisert enn først antatt.

Jeg er derfor nysgjerrig på å høre hva andre betaler for lading, og evt. fast månedlig avgift, i fellesgarasje?

E_S

Vi tar betalt for de reelle kostnadene for strøm, ingen fastavgift og ingen kostnad til infrastrukturen.

For perioden november 2018 til og med mars 2019 resulterte dette i en gjennomsnittpris pr. kWh på 1,88,-, da vi var litt uheldige med effektavgift i starten før jeg justerte ned totaleffekt på anlegget slik at effektavgiften sank drastisk.
:)

GreenEyez

Jeg er eneste med elbillader i et garasjesameie med 8 sameiere. Betaler 250kr mnd som avregnes mot mitt bruk. Avregningen skal i å foretas sidte dag denne måneden samt årets siste dag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Vollis47

Hos oss leser vi av strømforbruket mot slutten av året, brukerne betaler etter forbrukt kWh, pris er prisen per 15/10 pluss 10 %. Alle beboere har betalt samme sum for infrastruktur og elbileier betaler for ladeboksen selv.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Lindberg

Vi installerte Zaptec tidligere i år i vår fellesgarasje. Av total 150 parkeringsplasser fordelt på to garasjebygg var det omtrent 40 stykk som valgte å bestille ladeboks nå.

Infrastrukturen ble satt opp slik at det er enkelt å koble opp flere bokser om flere skaffer elbil senere.

Vi som bestilte betalte 17.000 hver for installeringen av boks. For strømbruk trekkes vi fast 200 kr over husleien, og styret avregner forbruket en gang i året.

Pris pr kwh har styret satt til 2,- kr, noe jeg syns virket ganske høyt. 200 kr i måneden holder da til to gjennomsnittlige "over natten ladesesjoner" på min Tesla...

Kåre Knatten

Kr. 2,- pr kWh er ikke urimelig. Vår fellesstrøm med nettleie lå over det i vinter, selv om strømprisen er veldig lav for tiden, så jevner det seg ut i løpet av året.

Kårepåsporet

Sitat fra: Kåre Knatten på torsdag 20. juni 2019, klokken 17:43
Kr. 2,- pr kWh er ikke urimelig. Vår fellesstrøm med nettleie lå over det i vinter, selv om strømprisen er veldig lav for tiden, så jevner det seg ut i løpet av året.

2 kroner per kWt er urimelig i «egen» garasje.
Grønn kontakt tar ca 3 kroner per kWt på 22 kW stolper(for de som kan lade med 22 kW).

ladov

Artikkel om dette i tu i dag: https://www.tu.no/artikler/her-tilbyr-de-lading-til-alle-beboere-over-700-kan-lade-elbilen-i-grendelaget/467987

Ble litt overrasket da jeg så prisen, installasjon av ladepunkt vil ende på 25-26k om alle 700 beboere kjøper ladepunkt(100 har bestilt så langt). Synes det var dyrt, selv om dette nok er mer avanserte saker enn det Renault inkluderer med en ny Zoe for 15k..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Linka

Spørs jo hvor stort borettslag/sameiet er og hvor mange som har elbil. Men med litt over gjennomsnittet regnearkkunnskaper, import fra CSV, og tilgang til SSB sin prisstatistikk kan jeg anbefale avregning 2-4 ganger i året mot SSB sin gj.snittspris. Styret kan evt. kreve inn en liten prosent på toppen i "drift og vedlikehold".

https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elkraftpris

Vi bruker den prisen som heter "Husholdninger. Total pris for kraft, nettleie og avgifter". Avregning to ganger i året så tar vi gj.snittspris for kvartal 1+2, plusser dem sammen og deler på 2. Ganger deretter med forbruket til hver enkelt ladeplass. (Vi har faste plasser).

Skulle fakturaen til en seksjon være ganske lav, slår vi sammen to halvår. Men OBOS har endelig gjort det enklere å betale inn småbeløp, så da er det ikke en sak lenger når ikke det er 120 kroner per faktura (!!)

Lindberg

Og hva har prisen pr kwT ligget på med denne metodikken?

Trine2

Her betaler vi kr. 1 pr. kw/t. Da har vi 16a shuko og en liten måler hver for oss som leses av i ny og ne.

En venninne kan lade så mye hun vil for kr. 350 pr. mnd - felles ladestasjon i sameiet av uviss størrelse.
Siden hun nesten ikke kjører blir dette en dyr løsning for henne.


Kåre Knatten

Kr. 1,- pr kWh er en at for lav pris, her er det noen som har glemt nettleien. Shuko er heller ikke tillatt for lading, kun i nødstilfeller. Sannsynligvis har ikke uttakene riktig vern heller, så her er det noen som kan bli sittende med svarteper

arthur

I dag koster vel strømmen under en krone inklusive nettleie og alle avgifter.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Mippen

Jeg betaler 200 kroner i måneden også blir det avregnet på slutten av året. Vet ikke hvor mye jeg betaler totalt ennå, men jeg oppfattet det slik at jeg betaler vanlig strøm pris.
Fremtiden er elektrisk.

Kåre Knatten

Sitat fra: arthur på torsdag 11. juli 2019, klokken 21:05
I dag koster vel strømmen under en krone inklusive nettleie og alle avgifter.
Akkurat i dag stemmer det nok, da dagens pris er historisk lav, men jeg antar at ladeprisen ikke justeres daglig. I vinter kostet fellestrømmen til vårt sameiet ca kr. 2,50 pr kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA