Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uerfaren elbilist søker råd om kommunale ladepunkt.

Startet av andersbj, tirsdag 04. juni 2019, klokken 16:33

« forrige - neste »

andersbj

Hei.

Jeg sliter med å finne ut hva man faktisk kan forvente av de nye kommunale laderne med type 2-tilgang. Snakker her om Oslo for mitt tilfelle. Det er dette som er "fleksilading"?

Kan de gi over 3.6 Kw hvis man har en ombordlader til det, eller er dette maks uansett? Vil man feks med en Zoe kunne lade på 22 kw?

Og er man avhengig av type 2 for å bruke dem?

Tusen takk for hjelp :-)

Orbit

Jeg har ennå til gode å finne noen kommunale type-2 stolper i Oslo som gir mer enn 3.7kW. Du må selv ha med ladekabel (eller annet utstyr) med type-2 støpsel mot stolpen. MEN: (Nær) alle stolpene i Oslo er på IT-nett, så Zoe kan ikke lade der med type-2 kabel. Det finnes diverse tredjepartsløsninger for å lage galvanisk skille (til TN-nett som Zoe krever), men det tungt, relativt stort, og dyrt utstyr (10.000kr ++ for en løsning). Eksempel: http://www.nofuel.no/renault-zoe-lading
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

andersbj

Sitat fra: Orbit på tirsdag 04. juni 2019, klokken 19:27
Jeg har ennå til gode å finne noen kommunale type-2 stolper i Oslo som gir mer enn 3.7kW. Du må selv ha med ladekabel (eller annet utstyr) med type-2 støpsel mot stolpen. MEN: (Nær) alle stolpene i Oslo er på IT-nett, så Zoe kan ikke lade der med type-2 kabel. Det finnes diverse tredjepartsløsninger for å lage galvanisk skille (til TN-nett som Zoe krever), men det tungt, relativt stort, og dyrt utstyr (10.000kr ++ for en løsning). Eksempel: http://www.nofuel.no/renault-zoe-lading

Takk for informasjon! Betyr dette da at Zoe ikke kan lade på disse i det hele tatt (uten utstyr)? Eller betyr det at man kun får utnyttet 2.3 KW?

Lurte på Zoe, men da blir det nok fort Ioniq i stedet. Evt. i3, men litt bekymret for høyt forbruk.

Orbit

Sitat fra: andersbj på tirsdag 04. juni 2019, klokken 21:09
Betyr dette da at Zoe ikke kan lade på disse i det hele tatt (uten utstyr)?
Desverre, ja. Dersom du skal ha Zoe i Oslo uten mulighet for egen hjemmelader, er nok 22kW hos Fortum/Grønn kontakt å foretrekke. Det er uansett ikke så mye dyrere enn de kommunale stolpene nå som de også krever betaling.

Ett smutthull: Parkeringshuset på Vulkan gir gratis parkering+lading (Fortum) på kveld/natt, og gir 22kW til Zoe. Bor du i nærheten og ikke trenger lading hver dag, kan det være en mulighet (så lenge det tilbudet består).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA