Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.  (Lest 17716 ganger)

Sitcom

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 16
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #60 på: Onsdag 06. November 2019, klokken 16:01 »
Long Range RWD: (1,730 kg)
Long-Range Dual-Motor AWD (including Performance): (1,847 kg)
Så 117 kg mer. Dog enig i at vekt ikke har så mye å si. Lavere luftmotstand slår nok mer ut på forbruk.

Autowinder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1115
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #61 på: Mandag 11. November 2019, klokken 17:15 »
En ekstra motor, inverter og kabling til dette veier neppe mer en et par titals kilo.
Munroe & Associates listet Tesla model 3, BMW i3 og Ampera e sine motorvekter fra 47 til 52 kg, og kablene er jo grove så det kan bli totalt opp mot 60 kilo. Men jeg er enig i at vekt betyr lite i jevn fart. Det er jo å sette massen i bevegelse fra stillestående eller bremset fart som koster.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Hrklev

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 34
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #62 på: Mandag 11. November 2019, klokken 17:29 »
Ser ut som om mange her drar med seg logikk fra fosilverden inn i diskusjon angående rekkevidde.min påstand er som følgende;

-4wd betyr i utgangspunktet ingenting. Ikke noe ekstra drivverk som skal dras rundt.På TMS så man at forbruket gikk noe ned med dual motor da de to motorene kunne optimaliseres for forskjellig steder i turtallsregisteret. En ekstra motor, inverter og kabling til dette veier neppe mer en et par titals kilo.


Det er da fortsatt dobbelt opp med drivaksler, diff og reduksjonsgir som ikke er gratis å holde i gang. At man kan optimalisere motorene for forskjellig fart var genialt på Model S. På 3ern som bruker bakmotoren uansett fram til man trykker hardt på gassen så er jo oppgitt rekkevidde en del høyere på rwd vs awd.
« Siste redigering: Mandag 11. November 2019, klokken 17:33 av Hrklev »

Elelel

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #63 på: Tirsdag 12. November 2019, klokken 15:55 »
Her er vel en god indikasjon på hvordan interiøret blir:
https://www.dinside.no/motor/favoritten-blir-ny-og-ladbar/71808648

Ser ut som en neddempet produksjonsvariant av konseptet

Tafsern

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 70
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #64 på: Onsdag 13. November 2019, klokken 20:11 »
Nja, det kan være at de distanserer noe når det gjelder de "vanlige" bilene og Vision E.

tornaldo

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 327
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #65 på: Lørdag 16. November 2019, klokken 19:49 »
Mulig de distanser seg noe, men likevel er det mye likhet i hovedlinjene/design av interiør/dashbord på konseptutgaven av Vision iV og den nye Octavia. Jeg for min del håper de ikke går for noe alt for futuristisk, men forblir middels konservative. Egentlig ikke redd for det.

Sandvika

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 614
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #66 på: Lørdag 16. November 2019, klokken 20:51 »
Mulig de distanser seg noe, men likevel er det mye likhet i hovedlinjene/design av interiør/dashbord på konseptutgaven av Vision iV og den nye Octavia. Jeg for min del håper de ikke går for noe alt for futuristisk, men forblir middels konservative. Egentlig ikke redd for det.
Da kan du få kjøpe Audi e-tron,   ;)

Pingle

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2020
  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 391
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #67 på: Mandag 18. November 2019, klokken 10:02 »
Mulig de distanser seg noe, men likevel er det mye likhet i hovedlinjene/design av interiør/dashbord på konseptutgaven av Vision iV og den nye Octavia. Jeg for min del håper de ikke går for noe alt for futuristisk, men forblir middels konservative. Egentlig ikke redd for det.
Da kan du få kjøpe Audi e-tron,   ;)

Etter å ha sett bildene fra Ford, virker det som konseptbildene til Skoda passer rett inn i tidsbildet nå, og er ikke "futuristisk". Når det er sagt, kunne jeg levd godt med "konservativt" interiør, og eksteriøret fra vision-konseptet. Jeg er ikke sikker på at forsikringsselskapet mitt tar regningen om ungene "kommer borti" en stor skjerm slik at den løsner. 

EspenFe

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 22
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #68 på: Mandag 18. November 2019, klokken 15:42 »
Jeg håper virkelig Skoda kommer med noen ny informasjon nå.  Jeg mener jeg har ett ganske så høyt kønummer (23xx), og er redd for at jeg ikke skal få noen bil neste år. Håper de leverer flere biler enn 4000 neste år. Hva tror dere? Med tanke på at VW skal levere 5000 ID.3 neste år, får vi krysse fingrene.

batterimannen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 564
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #69 på: Mandag 18. November 2019, klokken 21:42 »
Jeg håper virkelig Skoda kommer med noen ny informasjon nå.  Jeg mener jeg har ett ganske så høyt kønummer (23xx), og er redd for at jeg ikke skal få noen bil neste år. Håper de leverer flere biler enn 4000 neste år. Hva tror dere? Med tanke på at VW skal levere 5000 ID.3 neste år, får vi krysse fingrene.

Kanskje de kommer med en ny spørreundersøkelse rundt juletider?  ;D
Hyundai Kona electric 2019

tromsø

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 252
  • Fremtiden er elektrisk
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #70 på: Tirsdag 19. November 2019, klokken 18:03 »
Jaha, etter at den seneste nye elbilen, Fords Mach E også viste seg være rimelig ubrukelig som familiebil i Norge så er nå trykket på Vision og ID 4 ennå større! Håper virkelig de leverer på bagasjevolum, taklast, tilhenger, skiluke etc!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron

Pingle

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2020
  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 391
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #71 på: Tirsdag 19. November 2019, klokken 18:51 »
Jaha, etter at den seneste nye elbilen, Fords Mach E også viste seg være rimelig ubrukelig som familiebil i Norge så er nå trykket på Vision og ID 4 ennå større! Håper virkelig de leverer på bagasjevolum, taklast, tilhenger, skiluke etc!

Ville sagt det motsatt: Om likheten mellom Tesla mod Y og Ford Mach-E er så store som det ser ut til, og Tesla som vanlig leverer med to av tre: bagasjerom, hengerfeste eller mulighet til taklast -
så skal Skoda lytte svært dårlig til sitt største elbilmarked for å kløne det til.

Det er minst et par hundre tusen fra Vision iv opp til (ipace og) etron, som er de eneste som har levert noenlunde på firepunktslisten din (og min).

Ledam

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 13
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #72 på: ſøndag 24. November 2019, klokken 22:49 »
Er det noen som har sett bilder av hvordan bilen kommer til å se ut? Synes at det er litt rart at tusenvis av mennesker har reservert bilen bare basert på bilder av en konseputgave, en prototype, som det i tillegg er uklart når den kommer. Hvorfor er det så vanskelig å informere om status på produksjonen?

Jeg synes at nye etron Sportback var fin. Hvis Skodaen lar vente på seg, er det fristende å bestille en etron.
 

Tafsern

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 70
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #73 på: Mandag 25. November 2019, klokken 10:58 »
Er det noen som har sett bilder av hvordan bilen kommer til å se ut? Synes at det er litt rart at tusenvis av mennesker har reservert bilen bare basert på bilder av en konseputgave, en prototype, som det i tillegg er uklart når den kommer. Hvorfor er det så vanskelig å informere om status på produksjonen?

Jeg synes at nye etron Sportback var fin. Hvis Skodaen lar vente på seg, er det fristende å bestille en etron.

Nei, fordi produksjonsutgaven ikke er vist frem.

Guleböj

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 42
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #74 på: Mandag 25. November 2019, klokken 13:31 »
Produksjonsversjonen vises fram 12. Januar i Norge - dog med kameraforbud da det er før verdenspremieren. Synd jeg er bortreist den dagen. Får satse på at noen her tar turen og avlegger skriftlig rapport. :)

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/lAm3PM/denne-bilen-far-norske-kunder-se-fr-verdenspremieren
« Siste redigering: Mandag 25. November 2019, klokken 13:38 av Guleböj »