Skrevet av Emne: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.  (Lest 10597 ganger)

Sitcom

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #60 på: onsdag 06. november 2019, klokken 16:01 »
Long Range RWD: (1,730 kg)
Long-Range Dual-Motor AWD (including Performance): (1,847 kg)
Så 117 kg mer. Dog enig i at vekt ikke har så mye å si. Lavere luftmotstand slår nok mer ut på forbruk.

Autowinder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1013
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #61 på: mandag 11. november 2019, klokken 17:15 »
En ekstra motor, inverter og kabling til dette veier neppe mer en et par titals kilo.
Munroe & Associates listet Tesla model 3, BMW i3 og Ampera e sine motorvekter fra 47 til 52 kg, og kablene er jo grove så det kan bli totalt opp mot 60 kilo. Men jeg er enig i at vekt betyr lite i jevn fart. Det er jo å sette massen i bevegelse fra stillestående eller bremset fart som koster.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Hrklev

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 34
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #62 på: mandag 11. november 2019, klokken 17:29 »
Ser ut som om mange her drar med seg logikk fra fosilverden inn i diskusjon angående rekkevidde.min påstand er som følgende;

-4wd betyr i utgangspunktet ingenting. Ikke noe ekstra drivverk som skal dras rundt.På TMS så man at forbruket gikk noe ned med dual motor da de to motorene kunne optimaliseres for forskjellig steder i turtallsregisteret. En ekstra motor, inverter og kabling til dette veier neppe mer en et par titals kilo.


Det er da fortsatt dobbelt opp med drivaksler, diff og reduksjonsgir som ikke er gratis å holde i gang. At man kan optimalisere motorene for forskjellig fart var genialt på Model S. På 3ern som bruker bakmotoren uansett fram til man trykker hardt på gassen så er jo oppgitt rekkevidde en del høyere på rwd vs awd.
« Siste redigering: mandag 11. november 2019, klokken 17:33 av Hrklev »

Elelel

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Her er vel en god indikasjon på hvordan interiøret blir:
https://www.dinside.no/motor/favoritten-blir-ny-og-ladbar/71808648

Ser ut som en neddempet produksjonsvariant av konseptet