Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bompenger på elbil i Oslo.

Startet av elektrolux, søndag 02. juni 2019, klokken 13:30

« forrige - neste »

02jan

Ja disse `omkjøringsveien` rundt Oslo er lite fristende for de fleste, slik veiene er idag. Men jeg er også en av de som bruker disse veien rv22, både øst -sør rundt oslo (lillestrøm og sørover), eller lier-roa vest rundt oslo. Bor i nabokommune til oslo og bruker 1 time ekstra kjøring for å slippe å kjøre inn gjennom rushen i oslo med dertil bompenger og dårlig stemning.


Hvorfor ikke jobbe for en skikkelig Ring 4 rundt oslo. Start Lier, gjerne tunell og ut på RV4 nord oslo, ring videre til E6 skedsmokorset, videre sørover , ut til E6 Vinterbro/Vestby.

Dette ville ha mere nytteverdi for større region en bare de ,som bor så nærme oslo, som asker/bærum som ønsker lokal utvidelse inn mot Oslo sentrum. Økt kapasitet mot sentrum oslo.
Mulig jeg tenker subjektivt, da inn til sentrumsoslo sykler jeg  eller tog/buss. kanskje jeg ikke forstår behovet for å ta med bil inn til sentrum.

I 'gamledager' var naturlig for meg å parkerte jeg på karl johan/ akersgaten, stortingsgaten, rådhusplassen, pir 3 ved rådhuskaia og tulinløkka, når jeg jobbet i sentrum, kan forstå at mange ønsker denne muligheten , men oslo er ikke lenger tilpasset 80 tallet.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Magnus Hansen

#61
Hvis alle legger inn en dag med hjemmekontor i uken, så er jo trafikkproblemene løst. Ingen ny E18 nødvendig.

Aftenposten har artikkel om dette i dag:

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/4qwQ5g/noen-ekstra-hjemmekontorister-kan-forandre-samfunnsplanleggingen-totalt-andreas-slettholm?




hgs

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 15. mai 2020, klokken 11:23
Hvis alle legger inn en dag med hjemmekontor i uken, så er jo trafikkproblemene løst. Ingen ny E18 nødvendig.

Aftenposten har artikkel om dette i dag:

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/4qwQ5g/noen-ekstra-hjemmekontorister-kan-forandre-samfunnsplanleggingen-totalt-andreas-slettholm?



Spot on! Bor selv godt utpå bygda og er på kontoret 2 ganger i uka. Nå når alle er hjemme er det fantastisk befriende å slippe reisinga, og de fleste kolleger er mer tilgjengelige via Teams enn ved å være på kontoret.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

RJK

Sitat fra: Burger på torsdag 14. mai 2020, klokken 23:36
Sitat fra: RJK på torsdag 14. mai 2020, klokken 21:29
Det er et mindretall som stemte MDG, men de har fått gjennomslag for dette mot å sikre makt for de rødgrønne.
Nå er jeg usikker på hvordan du teller, men MDG ble nr 3 av antall stemmer med en oppgang på nesten 100% i forhold til valget før ( https://www.nrk.no/valg/2019/resultat/nb/sted/0301 ). Så Osloborgerne er ikke uenige i politikken ser det ut som.

Av det jeg har sett i nyheter og uttalelser det siste året, så er ikke de andre partiene særlig uenige i den grønne politikken i Oslo. Men jeg leser ikke lokalnytt fra Oslo, så gjerne kom med lenker som sier at andre partier føler seg tvunget til å følge en MDG politikk.

Slår vi sammen de partiene jeg forbinder med bompengehysteri, FRP og FNB så ender de på 11.1% i Oslo og MDG har 15.3% alene. Har en følelse av at en del velgere til FRP stemmer det pga invandrerfrykt, så jeg tror ikke det er så mange som 11.1% som stemmer basert kun på bompenger, men ett sted mellom 5.8% (FNB) og 11.1% er det.

Så det vi kan si er at bompengemotstandere egentlig er i mindretall I Oslo :-)

Interessant måte du teller på. MDG hadde, ifølge din egen link, 15,3 % oppslutning. Det kaller jeg et mindretall. Og ifølge dine beregninger så er det altså opp mot 11,1 % motstandere, før du inkluderer alle de som stemmer andre partier.

Og her er altså tallene fullstendig uklare. Selv er jeg en av de som aldri kommer til å stemme på et parti som bare har en fanesak, og ikke er jeg Frp'er heller.

Den avstemningen som ble foretatt, er blitt forfortolket til å fremstå som støtte til å legge hele Ring 1 og 2, og etterhvert også Ring 3 som bilfri sone. De fleste vil jeg tippe kun så for seg mindre områder i indre sentrum, og innenfor Ring 1.

Tipper det hadde vært svært mange som hadde svart ja til at de føler seg lurt, missbrukt og overkjørt slik denne avstemningen er blitt fortolket i ettertid.

Men som sagt, dette kan man ikke si for sikkert før man får en god folkeavstemning eller i det
minste en god meningsmåling for å se hva folk flest mener, uavhengig av partitilhørighet og avstemning ved valget.

Men ja, jeg ser det er mange flere som har stemt MDG ved sist valg enn ved forrige. Ser man nærmere på tallene, så ser man dog at den største oppslutningen får man fra indre Oslo sentrum, og det blir fort tynnere utenfor.

Og det passer samtidig veldig godt overens med synet på at folk forstår og aksepterer, og til og med ønsker mindre biltrafikk i indre sentrum. Og tipper de fleste hadde stemt for en ring 4, som får vekk gjennomgangstrafikken.

Det er dog ikke det samme som at man ønsker det fullstendig bilfritt innenfor både Ring 2 og 3, før politikerne skaffer til veie et tilstrekkelig godt kollektivtilbud før man stenger ned. Og samtidig ønsker folk en mulighet til kjøre til og fra eiendommene for å komme seg til og fra byen, og når man trenger å frakte større gjenstander, eller større mengder.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA