Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bompenger på elbil i Oslo.

Startet av elektrolux, søndag 02. juni 2019, klokken 13:30

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: trikola på mandag 03. juni 2019, klokken 18:21
Den som forårsaker kostnadene skal betale - enkelt og greit. Hvor vedkommende får sine inntekter fra (f.e. 'miljøstøtte' fra ørten offentlige steder) er en helt annen diskusjon. Også et busselskap skal ha mulighet til å redusere sine kostnader ved å velge alternativer, ikke bare bilisten.

Interessant vinkling... Så du mener altså at kollektivtransporten (som bompengeringene er satt opp for å promotere) skal betale bompenger, som så bom-selskapet skal sende over til kommunen slik at kommunen skal sende pengene tilbake til busselskapet? Hva er følgende av en slik funksjon?  Jo, det blir noen flere byråkrater som skal håndtere dette, og derved forsvinner noe av pengene på veien, og alle andre må betale mer i bompenger for å betale for at kollektivtransporten også skal "betale" i bommen.

Selv har jeg aldri vært tilhenger av at det offentlige skal ta med en hånd og gi med den andre om det kan unngås.

Merk også at jeg her kun snakker om bomringer som har som hensikt å flytte transport fra personbil til kollektivtransport/begrense trafikken i pressområder. Rene infrastruktur/veifinansieringer er en statelig oppgave og skal og må betales over skattesedelen da vi ALLE! bruker veiene, enten direkte eller indirekte.
Model S 85D

bardkg

Jeg betaler da også indirekte når jeg bruker veien indirekte. Det prises vel inn i tjenestene/varene jeg kjøper.

turfsurf

Sitat fra: Amoss på tirsdag 04. juni 2019, klokken 09:03
Selv har jeg aldri vært tilhenger av at det offentlige skal ta med en hånd og gi med den andre om det kan unngås.
Enig. På samme vis som MVA for statlige / offentlige foretak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

trikola

Sitat fra: turfsurf på mandag 03. juni 2019, klokken 21:57
Sitat fra: trikola på mandag 03. juni 2019, klokken 18:21
Den som forårsaker kostnadene skal betale - enkelt og greit.
Hvor langt skal du dra det prinsippet da? Hvis du kjører ut, skal du betale for all behandling og opprydning og da? Betale for kreftbehandling hvis du får kreft og?
Hvorfor ikke? Gjennom forsikringer - trygdesystemet i Norge er en forsikringsordning hvor premien betales gjennom skatten.
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

turfsurf

Sitat fra: trikola på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:03
Sitat fra: turfsurf på mandag 03. juni 2019, klokken 21:57
Sitat fra: trikola på mandag 03. juni 2019, klokken 18:21
Den som forårsaker kostnadene skal betale - enkelt og greit.
Hvor langt skal du dra det prinsippet da? Hvis du kjører ut, skal du betale for all behandling og opprydning og da? Betale for kreftbehandling hvis du får kreft og?
Hvorfor ikke? Gjennom forsikringer - trygdesystemet i Norge er en forsikringsordning hvor premien betales gjennom skatten.
Forsikring / trgydeprinsippet er jo motsatt av det du forfekter. Det er jo ikke de som bruker som betaler, det er prinsippet om at alle potensielle brukere betaler litt hver, og de som får behovet bruker det som er nødvendig. Dvs det samme som om veier blir finansiert over skatteseddelen. Alle potensielle brukere betaler litt. I motsetning av bompenger hvor det kun er de aktuelle brukerne som betaler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sylwester

Jeg er ganske overraska  over hvor naive folk er. Her vet vi jo hva som har hendt. I 2007 skulle osloringen rives, men de fant ut at de ville bruke inntektene til byutvikling og lagde oslopakke 3. Nesten alle partier var for dette. Frp, Sv, Ap og Høyre. Rødt (da Rv) var imot som eneste parti.

Oslopakke 3 var nok alltid planlangt å være slik den er idag, selv om det er under 3 år siden de planla akkurat slik den er i dag. Men det har altså gått 2 år siden det ferdige forslaget var vedtatt i bystyret. Alle bortsett fra Frp var med denne gangen. Avisene har skrevet om høyre bomavgifter i en årrekke. Allikevel blir folk overraska ei måned før den går i drift.

Jeg regner med at vi uansett ikke vinner i det lange løp og at vi kommer til å måtte betale mer enn i dag uansett om bomringen fjernes eller justeres. Hvis politikerne ikke differensierer nullutslippbiler så er ikke fri moms alene nok til å gi elbilen nok fordeler. Des mindre forskjellsbehandling av elbil des mindre vil velge elbil. Hvis politikerne ikke tenker miljø så gjør ihvertfall ikke så veldig mange borgere det.

Vi har bare 200.000 elbiler. Det er 6 år til den planlagte forbudet. Hvordan skal myndighetene stimulere de 50% som fortsatt kjøper bensin- og dieseldyr? Jeg tviler på at det er høyere bomavgift eller delevis moms som skal til selv om de er imot fordelene. De jeg snakker med kommer med helt idiotiske krav. 1.000km på en lading og rask hurtiglading slik at de kan kjøre 1.000km til. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Counterpointer

Snakket med Fjellinjen i dag. De har drøyd litt med registreringer etter 01.06 for at de skal være sikker på at alle får riktig pris og da sjekker de regnummer opp mot avtale/brikke.
De regner med å være ferdig i løpet av uka senest mandag.

Det som er viktig er at en har avtale registrert på bilnummer. Forskjellen på registrering av brikke eller kun skilt er at det tar litt lengre tid med skiltregistrering.

Min konklusjon er at det høres smidig ut, og jeg vet ikke helt om jeg nå trenger å feste brikke synlig. Det er ikke noe problem at registrering går litt saktere og det hørtes ikke ut som om det medførte mer manuell jobb, kun at det går gjennom to systemer.

Svein_H

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. juni 2019, klokken 15:08
Snakket med Fjellinjen i dag. De har drøyd litt med registreringer etter 01.06 for at de skal være sikker på at alle får riktig pris og da sjekker de regnummer opp mot avtale/brikke.
De regner med å være ferdig i løpet av uka senest mandag.

Det som er viktig er at en har avtale registrert på bilnummer. Forskjellen på registrering av brikke eller kun skilt er at det tar litt lengre tid med skiltregistrering.

Min konklusjon er at det høres smidig ut, og jeg vet ikke helt om jeg nå trenger å feste brikke synlig. Det er ikke noe problem at registrering går litt saktere og det hørtes ikke ut som om det medførte mer manuell jobb, kun at det går gjennom to systemer.

Det var jo en litt interessant tilbakemelding da, med tanke på alle negative kommentarer fra forumbrukere her inne som klager på de som kjører uten brikke fordi "skiltlesing er ikke til å stole på og medfører mye mer arbeid = mer kostnad som dumpes over på brukerne"...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Counterpointer

Sitat fra: Svein_H på torsdag 06. juni 2019, klokken 17:17
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. juni 2019, klokken 15:08
.......hørtes ikke ut som om det medførte mer manuell jobb, kun at det går gjennom to systemer.

Det var jo en litt interessant tilbakemelding da, med tanke på alle negative kommentarer fra forumbrukere her inne som klager på de som kjører uten brikke fordi "skiltlesing er ikke til å stole på og medfører mye mer arbeid = mer kostnad som dumpes over på brukerne"...

«Høres ut» er viktig å merke seg. Jeg vet ikke.

Det kan også hende at de sjekket manuelt tidligere og at dette nå har endret seg. Slik at det var mer kostnad før.

Svein_H

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. juni 2019, klokken 17:33
Sitat fra: Svein_H på torsdag 06. juni 2019, klokken 17:17
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. juni 2019, klokken 15:08
.......hørtes ikke ut som om det medførte mer manuell jobb, kun at det går gjennom to systemer.

Det var jo en litt interessant tilbakemelding da, med tanke på alle negative kommentarer fra forumbrukere her inne som klager på de som kjører uten brikke fordi "skiltlesing er ikke til å stole på og medfører mye mer arbeid = mer kostnad som dumpes over på brukerne"...

«Høres ut» er viktig å merke seg. Jeg vet ikke.

Det kan også hende at de sjekket manuelt tidligere og at dette nå har endret seg. Slik at det var mer kostnad før.

Den der var smålig syns jeg, å redigere sitatet mitt på den måten der.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Counterpointer

Sitat fra: Svein_H på torsdag 06. juni 2019, klokken 20:40
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. juni 2019, klokken 17:33
Sitat fra: Svein_H på torsdag 06. juni 2019, klokken 17:17
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. juni 2019, klokken 15:08
.......hørtes ikke ut som om det medførte mer manuell jobb, kun at det går gjennom to systemer.

Det var jo en litt interessant tilbakemelding da, med tanke på alle negative kommentarer fra forumbrukere her inne som klager på de som kjører uten brikke fordi "skiltlesing er ikke til å stole på og medfører mye mer arbeid = mer kostnad som dumpes over på brukerne"...

«Høres ut» er viktig å merke seg. Jeg vet ikke.

Det kan også hende at de sjekket manuelt tidligere og at dette nå har endret seg. Slik at det var mer kostnad før.

Den der var smålig syns jeg, å redigere sitatet mitt på den måten der.
Poenget er å ta med det vesentlige. Du tok mitt innlegg litt for langt ved å ikke se forbeholdet. Ikke noe smålig, det er en merkelig måte å se det på.

Amoss

Sitat fra: Svein_H på torsdag 06. juni 2019, klokken 20:40
Den der var smålig syns jeg, å redigere sitatet mitt på den måten der.

Å redigere ett sitat går på å endre innholdet i sitatet. Dette er overhode ikke OK, dog med ett par unntak som jeg her ikke finner det relevant å diskutere (da dette ikke har skjedd).

Å velge ut det mest relevante som man svarer på er ikke en redigering, men en selektering. Dette er normalt HELT ok, og anbefalt praksis. Da blir debatten enklere å lese og det blir enklere å se hva man faktisk svarer på - ikke alltid man svarer på alt som sto i det opprinnelige innlegget.  Unntaket her er dersom man da trekker påstander/uttalelser helt ut av kontekst slik at det blir oppfattet som noe annet enn det som det var ment som. Dette kan jeg ikke se at Knut har gjort her. Dersom du mener at utdraget av hva som du sitert ham på fremkommer feil - på en annen måte enn han mente - fordi han kun siterte en begrenset del av sitatet du siterte ham på, så bør du presisere det her.

... og ellers får du ikke eierskap til hva som du siterer andre på. Det var altså sitt eget innlegg han valgte å selektere ut i fra, ikke ditt.
Model S 85D

Svein_H

#42
Avstår fra videre kommentarer/tilbakemeldinger i denne tråden, dette blir bare for dumt.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

alda

Pga. att Oslopakke trinn 3 blir utsatt så utsetter man oxå den kraftiga takstøkningen i bommen för elbilar, som först var planerad till 1. mars, och senare utsatt till 1. juni, på obestämd tid.

Goda nyheter!

https://www.motor.no/artikler/bompenger-takstokninger-utsettes-i-oslo/
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

RJK

Sitat fra: alda på onsdag 13. mai 2020, klokken 15:52
Pga. att Oslopakke trinn 3 blir utsatt så utsetter man oxå den kraftiga takstøkningen i bommen för elbilar, som först var planerad till 1. mars, och senare utsatt till 1. juni, på obestämd tid.

Goda nyheter!

https://www.motor.no/artikler/bompenger-takstokninger-utsettes-i-oslo/

Fikk med meg den, ja. Absolutt gode nyheter for min del. Dog, rotehuene bør få ut fingeren og få bygget ut veien til god standard og flere filer. Dette er tross alt europavei, og dessverre tvunget gjennomkjøringsrute mellom østgående, vestgående, sydgående og nordgående trafikk for hoveddelen av trafikken i Norge.

Shouter ut støtte for en form for ring 4, som kan få gjennomgangstrafikken ut av Oslo sentrum.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA