Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bompenger på elbil i Oslo.

Startet av elektrolux, søndag 02. juni 2019, klokken 13:30

« forrige - neste »

elektrolux

Elbilistene i Oslo betaler nå for å passere en av de mange bommene i Oslo, og som en av mine viktigste kjepphester finner jeg det forunderlig at dette ikke vekker engasjement på forumet.

Har derfor laget denne fargede avstemningen om tema for å se hva dere egentlig mener om dette.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HCO

Du glemte et par alternativer:

  • Ja. Et argument mindre fra de med Livets Hare Skole når de skal disse elbilister
  • Nei. Jeg vil heller at alle skatteytere skal betale gjennomsnittlig 5.000 kr mer i årlig skatt, uavhengig av om de bruker bil
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

OhmPaPa

Min mening er at siden elbiler får slippe diverse avgifter fordi de ikke forurenser så er det tåpelig å kutte i elbilfordeler før fossilbiler er i minoritet. Tror bompenge-fritak er viktig for mange her. I allefall de jeg snakker med.

Så forresten et innlegg på Reddit som hadde noen gode ideer rundt bompenger?

Sitat
Alternativ til Bompenger - helt uten gps-overvåkning.

For å unngå GPS-overvåking av alle - årsavgift basert på kjørelengde. Km-stand avleses allerede av forsikring, på EU-kontroll etc.

For å begrense forurensning - årsavgift basert på drivstofftype og kjørelengde.

For å la bilene betale for veislitasje: La tungtransporten betale 95% av kostnaden da det er de som sliter på veiene. Personbiler kan kanskje slippe.

For å unngå at kun rikfolk kan kjøre i rushtrafikk i storbyene: Innfør elektronisk klippekort med rettferdig antall klipp per bilist. Ingen bomavgift å betale. Kjører du når klippene er oppbrukt bøtlegges du med en % av inntekt/formue.

https://old.reddit.com/r/norge/comments/btyvbm/ikke_oc_alternativ_til_bompenger_helt_uten/

I tillegg til slike idéer bør elbiler fritas helt for alle avgifter - også hvis de kreves inn på annet vis enn dagens bompenger. Helt til forurensende biler er i mindretall.

gigafactory

Jeg er elbilentusiast, ikke slippe-bompenger-entusiast. Storkoser meg med hvor mye spetakkel dette latterlig privilegerte folkeslaget kan lage. Heia Norge  :laugh: :laugh:

3irikur

Ikke dumt å la tungtransporten betale for slitasjen de forårsaker - Da motiveres også fraktselskapene til å bruke tog i stedet for lastebil.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

OhmPaPa

Sitat fra: 3irikur på søndag 02. juni 2019, klokken 17:39
Ikke dumt å la tungtransporten betale for slitasjen de forårsaker - Da motiveres også fraktselskapene til å bruke tog i stedet for lastebil.

Ja det hadde vært en fin effekt å oppnå! Tog i stedenfor lastebiler i Groruddalen.

ElTor

Tenker at det som skjer nå er bra. Frem til 2025 bør bompenger for elbiler og bensin / diesel gå opp med 5 kr i året. Mens de går opp med 10,- i året for bensin / diesel biler kjøpt fra 2020 og utover.

hELgenen

Tenker at det som skjer nå et forferdelig.
Folks frihet skal innskrenkes,men ikke for alle,bare de som ikke har råd.

Bompenger er ekstremt usosialt og rammer veldig skjevt. Vil man redusere lokal forurensning eller biler i et område så innfører man forbud mot biler som gjelder alle.

Alle utgifter til vei bør gå over skatteseddel og lokale tiltak bør gjøres slik at de rammer uavhengig av egen økonomi..

I dag kan man kjøpe seg fri fra alt som har med miljørestriksjoner..Det skaper motsetninger og sosial uro til ulempe for alle. Hvorfor politikere ønsker å innføre tiltak man kan kjøpe seg fri fra har jeg aldri forstått

xyzzy

Sitat fra: OhmPaPa på søndag 02. juni 2019, klokken 14:00
Min mening er at siden elbiler får slippe diverse avgifter fordi de ikke forurenser så er det tåpelig å kutte i elbilfordeler før fossilbiler er i minoritet. Tror bompenge-fritak er viktig for mange her. I allefall de jeg snakker med.

Så forresten et innlegg på Reddit som hadde noen gode ideer rundt bompenger?

Sitat
Alternativ til Bompenger - helt uten gps-overvåkning.

For å unngå GPS-overvåking av alle - årsavgift basert på kjørelengde. Km-stand avleses allerede av forsikring, på EU-kontroll etc.

For å begrense forurensning - årsavgift basert på drivstofftype og kjørelengde.

For å la bilene betale for veislitasje: La tungtransporten betale 95% av kostnaden da det er de som sliter på veiene. Personbiler kan kanskje slippe.

For å unngå at kun rikfolk kan kjøre i rushtrafikk i storbyene: Innfør elektronisk klippekort med rettferdig antall klipp per bilist. Ingen bomavgift å betale. Kjører du når klippene er oppbrukt bøtlegges du med en % av inntekt/formue.

https://old.reddit.com/r/norge/comments/btyvbm/ikke_oc_alternativ_til_bompenger_helt_uten/

I tillegg til slike idéer bør elbiler fritas helt for alle avgifter - også hvis de kreves inn på annet vis enn dagens bompenger. Helt til forurensende biler er i mindretall.

Bompenger som delfinansiering _av vei_ er egentlig greit. Da får man et element av brukerfinansiering, i tillegg til den delen som går mer etter event: Skatteseddel. Det vil vel også forhåpentligvis begrense noe av utbyggingslysten om man vet at man faktisk må betale noe selv, og at man ikke bare tenker "andre betaler".

Rundt storbyene er det også behov for begrensning av trafikk, og der er pris et virkemiddel. Da får man også noen penger man kan bruke til å forbedre trafikksituasjonen for bilene. En selvfølge her er at man kutter disse avgiftene når det ikke er trafikkmessig behov... ingen grunn til å plage en som har nattarbeid med bompenger, for å ta et opplagt eksempel.

Kollektivtrafikken bør i større grad finansieres over skatteseddelen, i tillegg til brukerbetaling. Jeg hadde nok tapt penger på det, men det er greit. Merk at for Oslo kunne det greit være løst ved at kommunen får beholde mer av skattepengene som tas inn til kommune og fylke, men magisk forsvinner over til andre kommuner.




OhmPaPa

Sitat fra: xyzzy på søndag 02. juni 2019, klokken 20:45
Rundt storbyene er det også behov for begrensning av trafikk, og der er pris et virkemiddel. Da får man også noen penger man kan bruke til å forbedre trafikksituasjonen for bilene. En selvfølge her er at man kutter disse avgiftene når det ikke er trafikkmessig behov... ingen grunn til å plage en som har nattarbeid med bompenger, for å ta et opplagt eksempel.

Jeg er gammel nok til å huske en tid hvor eneste norske bomstasjon var ved Lierbommen.

På et tidspunkt kom nr. 2 på Vestlandet et sted. Og en journalist var fremsynt nok til å spørre myndighetene om det nå kom bomstasjoner overalt i landet. Og fikk til svar at det var det ingen fare for. Husker enda jeg leste det og fikk en uggen følelse i magen og sa "yeah, særlig" til de jeg var sammen med.

Så min holdning er at bomstasjoner med gode hensikter er farlig. Alt for lettvindt for politikerne å skru opp takstene når de trenger penger til noe.

Som dere kanskje vet er det nå mere enn to bomstasjoner i Norge.  :-\

hanche

Sitat fra: OhmPaPa på søndag 02. juni 2019, klokken 21:00

Jeg er gammel nok til å huske en tid hvor eneste norske bomstasjon var ved Lierbommen.

På et tidspunkt kom nr. 2 på Vestlandet et sted.
Hva med Brevikbroen, da? Var den nummer tre? (Mulig jeg er noen år yngre enn deg, jeg husker ikke dette like godt.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Motorwatt

"Lierbommen" het egentlig Kjelstadbommen, og ble bygd i 1975. Lagt ned 31 desember 2001 etter over 202 millioner bompasseringer....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OhmPaPa

Sitat fra: hanche på søndag 02. juni 2019, klokken 21:57
Sitat fra: OhmPaPa på søndag 02. juni 2019, klokken 21:00

Jeg er gammel nok til å huske en tid hvor eneste norske bomstasjon var ved Lierbommen.

På et tidspunkt kom nr. 2 på Vestlandet et sted.
Hva med Brevikbroen, da? Var den nummer tre? (Mulig jeg er noen år yngre enn deg, jeg husker ikke dette like godt.)

Det aner jeg ikke! Kanskje den var nr. 2. Eller nr. 3.

Poenget mitt er i allefall at gir du politikerene en bomstasjon blir det 1000 før du aner.

Wibla

Det var vel bomring ganske tidlig i Bergen også? Husker ikke om den var før eller etter Kjelstadbommen.

En annen morsom historie relatert til Kjelstadbommen er at det var en del kroner til overs, men de ble brukt opp på å finne ut hva man skulle bruke de til...

Jeg er ikke prinsipiell motstander av bompenger, men det betinger at bompengene går til vei, og at man har mulighet til å kjøre alternativ vei uten bompenger der det er praktisk mulig. Da kan man kjøre en omvei om man ikke vil betale, enkelt og greit.

Et godt eksempel er Rv 19 mellom E18 og Horten. Denne veien ble 100% bompengefinansiert (376 millioner kroner) og bommene ble stengt før tiden på grunn av mer trafikk enn forventet.
2018 Tesla Model S 75D

bardkg

Sett i et klimaperspektiv bør vi kjøre mindre og kjøpe færre biler (også el). Jeg mener bompenger er en god måte å få endret folks kjøreatferd. Ved å bruke prismekanismen får en ned trafikkvolum og redusert køene.

https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/hva-har-ett-ar-med-rushavgift-gjort-med-trafikken-i-bergen

I tillegg til bompenger bør det innføres økte avgifter på fossilt drivstoff. Men det er vel utopi:

Nå bor jeg i en by der over 25% mener at bompenger er den viktigste saken for byen. Det er da på tide å innse at det har gått for langt. Vi har nådd smerteterskelen for finansiering av dyre prosjekter (eks bybane i Bergen) over bompenger. Kanskje vi nå innser hvor dyrt dette egentlig er. Problemet er at vi har en god del år med gjeld igjen. Det er mye vann på møllen for bompengepartiet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA