Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Appen vil ikke oppdatere

Startet av Theotokos, lørdag 01. juni 2019, klokken 11:19

« forrige - neste »

Nickelilltroll

#30
Sitat fra: daktari på torsdag 07. november 2019, klokken 08:24
Mer app-kritikk. https://www.tek.no/nyheter/kommentar/i/wPkKWo/gi-meg-en-bil-app-som-funker

Det jeg ikke forstår er hvorfor folk ikke reklamerer? En funksjon som ikke fungerer stabilt over lengre perioder kvalifiserer til enten prisavslag, omlevering eller heving. Er Møller så kjipe eller er folk for tafatte?

Min Audi-funker i det minste fortsatt. Kommer det en nedetid til må forhandler punge ut.

Tror det er for mange i Møllerkoncernet som fortsatt nekter til at elbiler er noe brukbart....utruligt nok!! Kriget med den i 1 1/2 år jeg. Ble ikke trodd på, måtte vise til egenlagde videor og forklare HARDT hvor viktig forvarming er på en elbil i -10 grader. Da fekk jeg bare som svar at de jobber med saken. Joda, kom nye funksjoner på appen 4 måneder senere...men like ustabil. Fler og fler son ble oppgitt den gang. Kjørte til en annen Møllerforhandler(10mil unna), de testet bilen og fant ut etter 30 min at mange e-golfer har sw-problemer mot varmestyring og appoppkobling, men fantes ikke løsning på dette per dags dato....

Skjønnte ganske fort at bilen ikke var lagd for Norsk vinter og solgte med skriv fra Møller på problemet.

Journalisten i Tek-artikkeln skriver at Teslaeiere og har samme app-problemer. Javel?! Ikke meg, hverken på S, model 3 el noen jeg kjenner har noen problemer som er på samme kontinent som det Audi/VW sliter med...?! Funker hver gang og bilen blir kokvarm i -25!

Har prøvd E-tron jeg. Knallfin bil altså!!! Bare så det er sagt. Fint redd det er mange som er så førnøyd med bilen ellers at dem ikke gidder å bry seg i appproblemet, el at forhandler sier som dem sagt i 5 år, «vi jobber med saken, kommer en snarlig løsning....»
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Jogex

Sitat fra: Nickelilltroll på torsdag 07. november 2019, klokken 10:21
Sitat fra: daktari på torsdag 07. november 2019, klokken 08:24
Mer app-kritikk. https://www.tek.no/nyheter/kommentar/i/wPkKWo/gi-meg-en-bil-app-som-funker

Det jeg ikke forstår er hvorfor folk ikke reklamerer? En funksjon som ikke fungerer stabilt over lengre perioder kvalifiserer til enten prisavslag, omlevering eller heving. Er Møller så kjipe eller er folk for tafatte?

Min Audi-funker i det minste fortsatt. Kommer det en nedetid til må forhandler punge ut.
Journalisten i Tek-artikkeln skriver at Teslaeiere og har samme app-problemer. Javel?! Ikke meg, hverken på S, model 3 el noen jeg kjenner har noen problemer som er på samme kontinent som det Audi/VW sliter med...?! Funker hver gang og bilen blir kokvarm i -25!

Tror journalisten i hovedsak refererer til denne saken, som han for så vidt også skrev
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/zGXaOv/model-3-eiere-ble-utelast-mens-appen-var-nede som blåste noe opp i media.

Mener det er litt tullete å dra Tesla inn i denne saken.
e-tron 50 - Bestilt 4/10-19 - Levering uke 15/2020

Nickelilltroll

#32
Journalister er ikke hva dom en gang var...dessverre. Clickbait er dem sin nye bonusordning >:(

Har selv levd i lang tid med begge bilmerker, de har ikke noe til felles når det kommer til stabilitet/funksjonalitet i app, punktum. At noen i US mista kontakten til servern i 3 timer vs det  Carnet lurer på sine kunder?! Jo hei du i tyttebærsskogen ;D ;D

Det er synd da Vw og Audi garnatert har solide og fine elbiler, at denna appen sin funksjon skal ødelegge helheten. Ikke alle som er like opptatt av det. Blir verre for dem som bor der vintern er lang og veldigt kald :(
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

1000kwh

Sitat fra: Nickelilltroll på torsdag 07. november 2019, klokken 11:29
Journalister er ikke hva dom en gang var...dessverre. Clickbait er dem sin nye bonusordning >:(

Har selv levd i lang tid med begge bilmerker, de har ikke noe til felles når det kommer til stabilitet/funksjonalitet i app, punktum. At noen i US mista kontakten til servern i 3 timer vs det  Carnet lurer på sine kunder?! Jo hei du i tyttebærsskogen ;D ;D

Det er synd da Vw og Audi garnatert har solide og fine elbiler, at denna appen sin funksjon skal ødelegge helheten. Ikke alle som er like opptatt av det. Blir verre for dem som bor der vintern er lang og veldigt kald :(
Det skjer ikke noe med dette før de skaffer seg utviklere som faktisk lever i 2019. APP må være et fundament for hele bilen. Det er en avgjørende funksjonalitet i dag og det skal funke, alltid.

opheim

#34
Sitat fra: daktari på torsdag 07. november 2019, klokken 08:24Det jeg ikke forstår er hvorfor folk ikke reklamerer? En funksjon som ikke fungerer stabilt over lengre perioder kvalifiserer til enten prisavslag, omlevering eller heving.

Skal ikke snakke for alle, men grunnen for at jeg ikke har gått inn i en formell reklamasjonsprosess er at jeg ikke ønsker noen av de nødvendige utfallene derfra.

Et prisavslag er nok "enkelt" å få gjennom her, og uten at jeg skal garantere det vil jeg anslå at man relativt lett kunne argumentert for at det burde ligge på rundt 30-40k, som tilsvarer verdien av et komplett, fjernstyrt webastoanlegg på en tilsvarende fossilbil. MEN: Ved å akseptere en slik løsning har du egentlig også avskrevet en fiks av feilen, ved at du har akseptert at mangelen ikke leveres og har fått "betalt" for det. Med andre ord kan du da heller ikke forvente at det noen gang skal fungere.

Det neste er omlevering. Joda, man kunne nok med litt innsats kanskje fått det også, med tilhørende ventetid osv. Men mest sannsynlig ville du fått "avslag" på dette rent rettslig, simpelthen fordi feilen ikke er knyttet til akkurat din bil - og vil derfor etter alle solemerker ikke utbedres av en omlevering i seg selv.

Og til sist er det heving. Dette kunne man nok også i ytterste konsekvens fått til, siden fjernstyring av varme, lading osv er en vesentlig del av en elbil, og dette har vært og er en del av markedsføringen fra Audi. Altså er mangelen tilstede, og den er ikke uvesentlig. Problemet med dette er at man da får tilbake pengene og må levere fra seg bilen. Hva gjør man da? For min egen del er det ingen andre tilsvarende biler som frister, jeg har testet de fleste av dem og vil ikke ha verken Tesla S, X eller Jaguaren. Altså er heving et ganske dårlig alternativ for min del - selv om det for andre kanskje vil være mer fristende. Det betyr ikke at jeg totalt avskriver alternativet, men jeg er ikke der ennå.

Den eneste reelle løsningen er at Audi faktisk tar seg sammen og fikser problemet en gang for alle. Jeg mistenker at dette vil kreve en total omprogrammering av systemet, eller aller helst å "starte helt på nytt". En vesentlig risiko da er selvsagt at det ikke vil ha tilbakevirkende kraft - altså at det ikke vil få effekt på 2019, 2020 og kanskje 2021 modeller, men først leveres på 2022 og framover (hypotetisk). Dersom det skjer vil jeg definitivt reklamere og gå for heving. Audi er ikke "moderne" nok i sin tankegang rundt dette med oppdatering av funksjonalitet for eksisterende kunder, foreløpig bevist gjennom at 2019-modellene ikke kan stille lademål i app, og heller ikke har trådløs carplay - selv om dette er tilgjengelig på 2020-modellene med (antatt) samme hardware.

Jeg har størst tro på at Audi har evne til å få skikk på problemet, men det forutsetter at noen høyt nok oppe i systemet konkluderer at kostnaden ved å ikke gjøre noe med det er større enn å gjøre noe med det, og dermed kaster tilstrekkelig penger og instruks på problemet til at det blir fikset. Det beste vi kan gjøre for å legge press på akkurat det er å opprettholde trykket mot både Møller (mase på selgere og andre) og Audi (digitalsupport pr telefon og mail). Enn så lenge. Jeg tipper jo at det vil dukke opp et eller flere krav om heving av kjøp i løpet av relativt kort tid nå, fra kunder som er villige til å kjøpe andre biler i stedet. Da kan dette fort begynne å bli både dyrt og litt ubehagelig for Møller, og kanskje også Audi.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

daktari

God refleksjon det.
Kanskje noen av oss må "ta en for laget" og kjøre noe annet en stund, særlig de som fortsatt ikke har fått hengerfeste OG har andre feil enten vibrasjoner, speil som går i svart eller andre snags. Jeg vet ikke om manglende app-tilgang er tilstrekkelig mangel for heving isolert sett.

Litt av grunnen til at jeg fikk hevet mitt Tesla-kjøp var mange småfeil (mange fikset) og ikke leverte funksjoner (FSD+), men avgjørende årsak var sinnsyke ventetider på verksted.

Audi har ikke samme ventetiden, men er i ferd med å "ikke-male" seg inne i samme hjørne ved å aldri å løse noen saker - det er stort sett alltid software, og aldri noe de kan gjøre på verkstedet. Det er ikke noe man forventer av et såkalt "premium" merke, jeg forventer at prispåslaget også gir påslag i service og imøtekommenhet.

PS: omlevering kan jo være relevant, enn så lenge signalene har vært at 2019 er låst til 2019 standard, det kommer ikke nye funksjoner dit av prinsipp.
PS2: den lovede "audi-butikken-i-bilen" som skulle tilby kjøp/leie av funksjoner on demand har heller ikke materalisert seg. Tviler på at vi noensinne ser den i drift på dagens e-tron plattform, da hadde de snakket mer om det nå.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nickelilltroll

Dere må bare stå på og prøve! Jeg applåderer dere fra hjerteroten altså! Får håpe dem har bytta ut de som satt på besluttningerne om at lyve til alle oss som hade app/varmeproblemer på golfan våres.

Prøvde mange veier for og få hjelp/heving/avslag. Null konkret respons! Svaret var hele veien «vi jobber med en løsning....»

Møller Norge kan finne opp en 200-mila elbil med awd, hengerfeste og under 1 mill i innkjøp, då lenge de ikke har styr på kundeservice og app så får dem ikke en krone fra meg ;)

Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Nickelilltroll

#37
Sitat fra: daktari på torsdag 07. november 2019, klokken 13:18
Jeg vet ikke om manglende app-tilgang er tilstrekkelig mangel for heving isolert sett.

Akkurat DER har du problemet. Hvis ikke Møller ennå har skjønnt at en ikke forvarmet elbil mister masse rekkevidd og har et for lite varmeregister i -15 grader. På en fossilbil er saken noe helt annet, det var null gehør på denna punkten. Appstyring på elbil ER viktig med tanke på rekkevidde. Vare avhengig av tidsinstilling inne i bil funker ikke for alle og det er mange andre bilmerker hvor app virker 10/10 ggr.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

opheim

Sitat fra: daktari på torsdag 07. november 2019, klokken 13:18
Jeg vet ikke om manglende app-tilgang er tilstrekkelig mangel for heving isolert sett.

Det tror jeg faktisk er relativt enkelt å argumentere for innenfor lovverket. Det er ingen tvil om at det de facto er en mangel, og kravet for at det skal kvalifisere til heving ble i Forbrukerkjøpsloven endret fra at "mangelen måtte være vesentlig" til at den nå "ikke må være uvesentlig". Altså ble terskelen rent rettslig senket da loven kom i 2002. At man på en elbil i 2019 rent faktisk må anse fjernadministrasjon av lading og forvarming som "ikke uvesentlig" tror jeg er kurant i seg selv, men ikke minst må man også her se hen til Audis markedsføring av Connect-tjenestene, som går ganske langt i å gjøre denne saken enda enklere for deg.

Sitat fra: daktari på torsdag 07. november 2019, klokken 13:18PS: omlevering kan jo være relevant, enn så lenge signalene har vært at 2019 er låst til 2019 standard, det kommer ikke nye funksjoner dit av prinsipp.

Det kan være et argument for kunden, men vil neppe være et veldig sterkt rettslig argument pr i dag for en omlevering, siden mangelen er tilstede både på 2019 og 2020. Selv har jeg en 2020 modell, så en gang i blant nyter jeg godt av å kunne justere lademål uten å måtte være i bilen :)

Sitat fra: daktari på torsdag 07. november 2019, klokken 13:18PS2: den lovede "audi-butikken-i-bilen" som skulle tilby kjøp/leie av funksjoner on demand har heller ikke materalisert seg. Tviler på at vi noensinne ser den i drift på dagens e-tron plattform, da hadde de snakket mer om det nå.

Veldig usikker. Butikken er jo sånn sett allerede på plass i MMI, det er et eget ikon for "Kjøp", men den har naturligvis ikke noe innhold ennå. Jeg har fått noen signaler fra Audi-systemet på at det visstnok jobbes for å rulle ut / øke online-funksjonaliteten betydelig over på nyåret en gang, herunder FoD-butikken. Men enn så lenge holder jeg absolutt ikke pusten. Nå er det forsåvidt ikke noe i den butikken - i hvert fall av det som er varslet skal komme der - som er interessant for min egen del, men prinsipielt skal det selvsagt leveres. Og de har jo sagt at utvalget der skal utvides etterhvert.

Jeg ville vært mer fornøyd om de kunne følge opp løftene om Plug&Charge (automatisk autentisering gjennom CCS2 standarden for å slippe bruk av RFID-brikke på ladestasjoner, som skulle komme "i midten av 2019"). Dette har jeg sett ligger i datasettet i bilen (har tatt ut en dump via VCDS og sett gjennom all informasjonen), så det ser ut som det rent teknisk er på plass, men at det fortsatt ikke er aktivert. Og noen nye kunder vil sikkert sette pris på om de snart kan levere biler med 22kW laderen som ble markedsført allerede før de åpnet for de første bestillingene i Norge. Tviler vel sterkt på at den lar seg ettermontere på noen enkel måte.

Og ikke minst mener jeg jo et av de groveste "løftebruddene" (satt i klammer for å ikke tas helt bokstavlig) er hvordan de markedsførte at e-tron skulle være mye mer "online" enn tidligere biler, med programvareoppdateringer OTA osv osv. Det virker pr i dag som det rett og slett ikke er tilfelle, og det eneste som har blitt oppdatert OTA har vært en kartpakke for min del. Det er et etablert faktum at man i dag må oppsøke verksted, helst med en feil på bilen, for å få oppdatert programvaren i bilen. OTA kartoppdateringer har Audi strengt tatt hatt ganske lenge. Sånn burde det ikke være i 2019/2020. Skal vokte meg vel for å trekke frem Tesla som noe forbilde her, men akkurat på det punktet løper de i ring rundt stort sett alle andre produsenter på markedet.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

daktari

Dette ble plutselig relevant,  appen er nede IGJEN, den er stein kald, jeg må ut og handle. Hater å sette meg i kald bil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Crown

Sitat fra: opheim på torsdag 07. november 2019, klokken 15:48
Og ikke minst mener jeg jo et av de groveste "løftebruddene" (satt i klammer for å ikke tas helt bokstavlig) er hvordan de markedsførte at e-tron skulle være mye mer "online" enn tidligere biler, med programvareoppdateringer OTA osv osv. Det virker pr i dag som det rett og slett ikke er tilfelle, og det eneste som har blitt oppdatert OTA har vært en kartpakke for min del. Det er et etablert faktum at man i dag må oppsøke verksted, helst med en feil på bilen, for å få oppdatert programvaren i bilen. OTA kartoppdateringer har Audi strengt tatt hatt ganske lenge. Sånn burde det ikke være i 2019/2020. Skal vokte meg vel for å trekke frem Tesla som noe forbilde her, men akkurat på det punktet løper de i ring rundt stort sett alle andre produsenter på markedet.

Akkurat OTA tror jeg kanskje vi skal være glade for ikke er på plass, med tanke på hvor stor (liten) kontroll det ser ut som de har på programvare generelt så vil jeg vegre meg litt for å gi de samme utviklere/driftere tilgang til å endre software i bilen uten videre :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

daktari

Ser det skrives at bilen har begrenset antall kommunikasjonsfordøk, 15, mellom app og bil etter hver kjøretur. (Noen Audi blodfans skjønte hvor teit design dette var og rykket umiddelbart ut og forsvarer den fantastiske bilen).
Dette burde i såfall kunne løses.
Min erfaring er derimot at kjøretur ikke løser utfordringen. Noen som vet mer?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nickelilltroll

#42
Sitat fra: daktari på tirsdag 12. november 2019, klokken 07:14
Ser det skrives at bilen har begrenset antall kommunikasjonsfordøk, 15, mellom app og bil etter hver kjøretur. (Noen Audi blodfans skjønte hvor teit design dette var og rykket umiddelbart ut og forsvarer den fantastiske bilen).
Dette burde i såfall kunne løses.
Min erfaring er derimot at kjøretur ikke løser utfordringen. Noen som vet mer?

Herregud!! Dom er virkelig igang med bortforklaringsmølja igjen ser jeg.....Fikk omtrent noe sånt som svar når appen til min E-golf ikke virka heller. Bilen stod ofte over 1 døgn, med ladekladd....inn om morningen for og starte forvarming, sånn 20 min før avreise. Enten var da responsen- "Får ikke kontakt med server" eller alt såg tipptopp ut i app, kommer ut til bilen....bunnfrossen i minus 10. Sette tidsinnstillt var som og spille på lotto.....Dette var mange år siden.

Når skal WV få inn folk som faktiskt kan dette? Helt utruligt at dom får lov og fortsette :o

Dom har jo ellers et bra konsept på gang og hvertfall resuser/logistikk til at lede markedet om et par år...Men når dom faller igjenom på detta...altså?? Kunne tenkt meg denna "Beetle-bussen" dom jobber med men nei takk, ikke med denna arbeidsmetodikken...
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Carkub

Audi digital services - "flawed by design"..

Nå skal det sides at appen faktisk har fungert for meg og min bruk en ukes tid, det er rekord!
Har sjelden fungert sammenhengende særlig mange dager/ganger siden jeg fikk bilen i mai.
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Carkub

Skulle aldri skrytt av appen, siden jeg gjorde det har jeg ikke fått kontakt med bilen..
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA