Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå sparer du mye på dieselbil

Startet av OhmPaPa, lørdag 01. juni 2019, klokken 10:06

« forrige - neste »

OhmPaPa

SitatPrisforskjellen på diesel og bensin er den største på flere år. Mens veiledende pris på bensin var 17,42 kroner, hadde diesel en listepris på 16,06 kroner hos Circle K.

https://e24.no/energi/circle-k/naa-sparer-du-mye-paa-dieselbil-glad-for-at-jeg-fyller-diesel-i-dag/24629429

Ikke et ord om hva det koster å lade elbil. Hverken hjemme eller på Circle-K sine egne ladestasjoner. Ganske så talentløst av E24.no - men Fredrik Kampevoll har kanskje ikke hørt om elbiler?  :o

engolf

Det finns ju fortfarande en del folk som på grund av vissa orsaker inte kan ha en elbil.

Motorwatt

Artikkelen er en sammenligning av priser på fossilt brennstoff. Hva har det med elbiler å gjøre. Det finnes fremdeles en verden "utenfor".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OhmPaPa

Vel - i mine øyne er også strøm drivstoff?

Rollep

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 01. juni 2019, klokken 10:06
Ganske så talentløst av E24.no - men Fredrik Kampevoll har kanskje ikke hørt om elbiler?  :o
Han har helt sikkert hørt om elbiler, men det er jo fint liten vits i å blande dem inn i en artikkel som omhandler bensin og dieselprisen  ;D

OhmPaPa

Vel - Jeg har tydeligvis plasket uti og uttalt meg om noe jeg ikke har greie på.  :D


Hvis noen kjeder seg i helgen kan de godt forklare med teskje hvorfor strøm ikke er drivstoff slik bensin og diesel er det? Alternativt hvis tema er helt skivebom må moderator gjerne trykke slette-knappen.

Maximus

Avisartikkelen er jo i kategorien "hva sparer du penger på", og da ikke å nevne strøm, fremstår både som litt ignorant og gammeldags når vi nærmer oss en elbilandel på 10% i Norge, og når disse bilene sikkert står for en enda større andel av antall kjørte kilometer.

At bensin og dieselprisene sammenlignes skyldes jo at det er de to alternativene vi hittil har hatt (med unntak av sære drivstofftyper som gass). Nå har et tredje alternativ nådd massemarkedet, og da er ikke kritikken til OhmPaPa urimelig synes jeg.

For hva var ellers poenget med denne sammenligningen, annet enn å illustrere forskjellen på ulike energialternativer? Å mobbe bensinbilen?  :laugh:

Øyvind.h

Artikkelen er illustrert med en taxi minibuss. Det eksisterer vel ingen elektriske minibusser med bra hurtiglading meg bekjent. Da er man stuck med bensin/diesel dessverre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OhmPaPa

Joa, Øyvind - det stemmer nok.

Men overskriften på artikkelen nevner dieselbil. Ikke begrenset til minibuss i drosjetrafikk?

---

Selv lader jeg for det meste hjemme og er nerdete nok til å notere kWt brukt og multiplisere med strømpris for å se hva det koster meg å lade. Denne summen fører jeg så under "drivstoff" i det regnearket jeg tidligere førte utlegg til diesel og bensin.

Så i mitt hode er strøm, diesel og bensin samme greia. Og det er jo hyggelig at denne kategorien i budsjettet har gått kraftig ned siden jeg fikk elbil.

Så da tenker jeg at for de som leser E24 hadde det vært nyttig informasjon at i tillegg til å spare penger på dieselbil kan man også spare på elbil - og da enda mere.

Selv ante jeg ikke noe om ladekostnader på elbil før jeg kjøpte en selv. Trodde man måtte ha Tesla med gratis superlading for at det skulle bli gunstig økonomisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA