Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Takstativ og 3 barnester til Leaf?

Startet av Xtian, torsdag 12. januar 2012, klokken 10:09

« forrige - neste »

Xtian

Fikk endelelig prøvekjøt en Leaf i går.  Hele familien likte bilen veldig godt, men selger sa at Nissan ikke har godkjent den for takstativ?  Likevel ser det ut til at takstativ til Leaf tilbys fra tredjepart.  Hva vil være konsekvensen av å bruke dette?

Har også sett en video hvor man putter inn tre barneseter i baksetet.  Er den noen som har linkt til produsent/forhandler?  Er de godkjente i Norge?

Christian 8-)

jkirkebo

Sitat fra: Xtian på torsdag 12. januar 2012, klokken 10:09
Fikk endelelig prøvekjøt en Leaf i går.  Hele familien likte bilen veldig godt, men selger sa at Nissan ikke har godkjent den for takstativ?  Likevel ser det ut til at takstativ til Leaf tilbys fra tredjepart.  Hva vil være konsekvensen av å bruke dette?

Bot om du blir stoppet vil jeg tro. Tillatt taklast skal være ført inn i vognkortet, f.eks for vår Touran står det 100kg. I vognkortet til Leafen står det ingenting, noe som jeg tolker som at taklast ikke er lovlig. Det blir vel det samme som å trekke henger som er for tung for bilen, eller laste den for mye.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eivisa

#2
For those with kids needing car seats, yes you can fit 3 seats in the back:
http://www.amazon.com/Sunshine-Kids-Radian80-Convertible-Sport/dp/B002OC3306/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1321756587&sr=8-1


Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

vangli

Jeg skal hente min Leaf om en uke. Før jeg bestilte spurte jeg forhandler nettopp om et enkelt takstativ, typisk for å legge på ski og staver. Han sa da at Leafen ikke var godkjent for takstativ og kunne ikke selv forstå hvorfor den ikke var typegodkjent for det. Han hadde selv behov for et slikt enkelt takstativ.

Han skulle ta det opp med Nissan Norge, og etter en stund fikk jeg tilbakemelding om at et slikt takstativ er greit. Dermed bestilte jeg bil og la samtidig inn takstativ i bestillingen. Jeg synes å ha lest et annet sted at det forekommer både 0 og 70kg som takvekt i vognkort for Leafer. Kan det være at typegodkjenningen er endret/tilpasset fra når de første Leafene ble levert?

Mvh Bent :)
Leaf eier fra 24/1-2012

El-vis

Sitat fra: vangli på tirsdag 17. januar 2012, klokken 10:00
Han skulle ta det opp med Nissan Norge, og etter en stund fikk jeg tilbakemelding om at et slikt takstativ er greit.

Det er jo supert! Og burde være en selvfølge. Hvem er din forhandler?
Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

vangli

#5
BNH Rud (Sandvika). Jeg vet ikke helt hva slags takstativ jeg får, annet enn at vi har avtalt en maksimalpris for den delen. Men jeg regner med at det er den typen hvor en spenner fast ski og staver med stropper eller klemmer i tråd med mitt behov. Jeg skal studere vognkortet nøye når jeg får det og gi tilbakemelding om hva som står der om taklast. Tross alt er det vognkortet som forteller hva som er lov og ikke lov. Det kan godt være slik at for eksempel takbokser vil være problematisk.

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Xtian

Hei, takk for gode svar så langt.  Et spørsmål om "Sunshine Kids Radian80SL Convertible Car Seat":  Er disse å få tak i i Norge?  Disse så jo superpraktiske ut i forhold til de monstrene vi har i bilen vår nå.  Når det gjelder taklast:  Jeg hadde håpet at det var slik at hvis det ikke stod noe i vognkortet, så var det en viss minimumsgrense som gjaldt (75kg?) slik at man i det minste kunne få slengt noen ski på taket.

Christian 8-)

gbzdoc

Ser det et en notis på Thule-stativet som sier maks 50 kg. Holder både til ski og sykler, men neppe noen skiboks med innhold.

Smiling when sailing

Er det  noen som har fått seg takstativ til Leafen? Sliter litt med å få tak i Kit 1633 fra Thule. Er det alternativer til Thule? Er det noen som har taklast skrevet inn i vognkortet?
Jeg er for tiden i Sørfinland med Leafen og fant ut at det hadde vært fint med takstativ for å kunne transportere kajakken ...
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

akseln

Sitat fra: Xtian på torsdag 19. januar 2012, klokken 10:01
Et spørsmål om "Sunshine Kids Radian80SL Convertible Car Seat":  Er disse å få tak i i Norge? 

Tviler sterkt at du får disse i Norge. Koster for mye med typegodkjenning m.m. Enkleste er å spandere en tur til NYC med madammen og kjøpe med noen seter fra Wallmart på returen.  Har flere ganger kjøpt barneseter i USA i stedet for å betale syke leiepriser til utleieselskapene. Spart inn ila. et par dager.

Trond Arve

#11
Får tre barneseter bak i Leafen, bakovervendt - forovervandt - bakovervendt, med beltefester. Tre forovervendte skal holde hardt, kan kanskje teste med smaleste type fra Biltema eller Jula?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Smiling when sailing

Takk for alle kommentrarer  om bilstol, men jJeg gravde den gamle tråden fram for å få informasjon om takstativ  ;)
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

Thomas Parsli

Nå har jeg sjekket med Statens vegvesen:

Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for.
Link til forskriften.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-003.html#3-2


Thule oppgir "City Crash approved for 75 kg according to ISO Norm." på Thule Rapid System 754, så da er nok 75kg helt greit (forutsatt at lasten er festet ordentlig til stativet).

Jeg tror nok vi kjøper takstativ til vinteren :)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

corvy

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 05. juni 1970, klokken 10:18
Thule oppgir "City Crash approved for 75 kg according to ISO Norm." på Thule Rapid System 754, så da er nok 75kg helt greit (forutsatt at lasten er festet ordentlig til stativet).

Jeg tror nok vi kjøper takstativ til vinteren :)

Thomas

Supert. Takk for deling. Kjører da hjem fra Gardermoen på mandag med bedre samvittighet!

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA