Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestilt Tesla 3 slutten av mai. Noen som har nylig erfaring mht levering?

Startet av Ketilwaa, fredag 31. mai 2019, klokken 12:22

« forrige - neste »

Ketilwaa

Hei. Antar dette endrer seg gjennom månedene, og at leveringstid for et par måneder siden ikke nødvendigvis er relevant for situasjonen nå.

Jeg har bestilt Tesla 3 long range i svart standardfarge, med hengerfeste, uten ekstra selvkjørende egenskaper. Ved bestilling 29. mai stod det "estimert levering mai", og det ville jo vært optimistisk. Jeg ringte inn, og kundebehandler sa at ved bestilling nå burde  jeg kunne forvente levering i løpet av juni.

Noen som har nylig erfaring med bestilling/levering, som kan si noe om realismen i dette? Og hvor lang tid går det typisk fra bestilling til det er aktivitet i form av at jeg får faktura, etc.?

Takk for svar, og beklager på forhånd hvis jeg har stilt et dumt spørsmål.

Julebukken

Du kan sjekke det regnearket her. Det står også mye skrevet om det på Model 3-forumet.

Det meste Tesla sier mtp. utleveringsdatoer er bare tull, men siden juni er kvartalsslutt så er det ikke urealistisk med bil i slutten av juni.

Ketilwaa

Takk for svar! Jeg leste meg særlig gjennom model3-tråden om hengerfeste etter at jeg postet. Har lagt inn min egen bestilling i regnearket også.

Krysser fingrene for levering før ferien! Leverte inn min gamle varebil i morges, forhåpentligvis for godt, så det er godt jeg stort sett ikke bruker bil til på hverdager...

Mvh Ketil

Ketilwaa

Forresten, da jeg skulle bestille la jeg inn adressen hjemme i Asker, og fikk alternativene Drammen og Brumunddal som alternative leveringssteder. Jeg ser at Oslo og Lillestrøm er blant alternativene i nedtrekksmenyen på Excel-skjemaet linket til over. Noen som vet hvorfor dette ikke er en mulighet å legge inn ved bestilling? Er det faktisk utlevering av TM3 i Oslo/Lillestrøm? Prøvde for moro skyld å legge inn Oslo som adresse, men også da var Drammen og Brumunddal eneste to alternativ.

Julebukken

Det er Tesla som bestemmer hvor det kan leveres ut. I følge ryktene skal de ha utlevering av biler i Lillestrøm, istedenfor Drammen, i andre halvdel av juni. Så selv om du valgte Drammen blir det sikkert Lillestrøm. For min del valgte jeg Lillestrøm, men det ble flyttet til Drammen.

Mathias TM3

Foreløpig erfaring ved bestilling av TM3, LR, rød m/sort int, 19, m/hengerfeste 24.05. Ingen konfigurasjonsendringer utført siden bestilling

4.6; Fikk tekstmelding med estimert levering fra 14.6-22.6 i Lillestrøm.

4.6; Final Invoice (FI) med leveringsdato 6.6 (oppdaget FI i dag, 11.6). VIN på FI var forøvrig det samme som på tesla-konto (skjult kode)

11.6; ringte tesla levering og fikk følgende informasjon:
• Bilen er på vei fra Belgia til Norge per dags dato
• Levering «tidligst neste uke»
• Forvent mer informasjon per SMS/tlf i slutten av uka/starten av neste
• FI skulle aldri vært sendt ut på nåværende tidspunkt. Uvisst hvorfor jeg hadde fått den
• Betalingsmetode (delvis finansiering via Santander) var ikke registrert i systemet og ble endret nå

Det virker som, som flere allerede har skrevet, at systemene til Tesla sliter litt med å oppdatere all informasjon - spesielt til kunder med falkeblikk.
Jeg anbefaler at man tar kontakt med Tesla for å bekrefte informasjonen de sitter medp, for å forsikre seg om at alt er riktig. Jeg går ut i fra at ting hadde løst seg uansett, men det er tryggest å få ting som burde være bekreftet, bekreftet.

DrFreud

Bestilte min model 3 lørdag 11 mai, kom til Norge den 5 juni og fikk leveringsdato i dag (! :D) satt til 17 juni i Lillestrøm. Fikk beskjed da jeg ringte dem at det var kommet enormt mange model 3 denne uka, så de hadde ikke kapasitet i Drammen lenger. Har ikke mottatt noen melding om 14-22 juni levering som så mange andre på forumet her har da.
Mine specs: LR, AWD, Metallic Blue med hengerfeste, uten FSD.

Sense

Jeg bor ikke langt fra Lillestrøm, og så i våres at de hadde utlevering av enorme mengder model 3 fra Hellerudsletta, ved Olavsgaard. Det er ikke teknisk sett Lillestrøm, dog i samme kommune (Skedsmo).

Men kanskje Tesla har en annen lokasjon i Lillestrøm der utlevering foregår når de ikke skal sette salgsrekord.   


olaho

Jeg bestilte en blå Model 3 27. mai, og må si at selve leveringsprosessen ikke akkurat imponerer meg. Bestillingen ble gjort med Brumunddal som utleveringssted, 4. juni får jeg samme sms som mange andre med beskjed om utlevering i Lillestrøm mellom 14. juni og 22. juni.

Jeg ønsker ikke utlevering på Lillestrøm, det krever at jeg tar meg fri fra jobben omtrent en hel dag og det ønsker jeg ikke/har ikke tid til. Informerer Tesla om dette på sms og blir fortalt at "naturligtvis kan det påverka levering men inte jättemycket", og beskjed om at Brumunddal er registrert.

Får deretter i går en ny sms med levering 19. juni i Lillestrøm (!), til tross for at jeg opplever å ha avtalt to ganger tidligere levering i Brumunddal. Ved spørsmål om hvorfor får jeg nå beskjed "Alla levereringar blir i Lilleström under den tiden din leverans sker". Jeg har deretter forsøkt å si ganske klart fra at jeg forventer at leveringen blir i Brumunddal, der jeg både har bestilt bilen og fått bekreftet leveranse av bilen. Foreløpig ikke mottatt svar på dette fra Tesla.

Hva burde jeg gjøre? Risikerer jeg å "miste" den allokerte bilen hvis jeg ikke godtar leveranse i Lillestrøm? Og hvor lenge må jeg eventuelt vente hvis jeg står på mitt og ønsker levering i Brumunddal?
Bestilt Tesla Model 3 27. mai - blå, long range AWD, 19"-sportsfelger, hvitt interiør, hengerfeste
Reservasjon Tesla Model X: #882 - dessverre kansellert

Ketilwaa

Sitat fra: olaho på onsdag 12. juni 2019, klokken 11:14
Hva burde jeg gjøre? Risikerer jeg å "miste" den allokerte bilen hvis jeg ikke godtar leveranse i Lillestrøm? Og hvor lenge må jeg eventuelt vente hvis jeg står på mitt og ønsker levering i Brumunddal?

Tesla skal levere et stort antall biler i juni. Det er helt naturlig fra deres perspektiv å samle leveranser fra ett sted. For kundene sett under ett reduserer det nok også ventetiden hvis ikke Tesla skal sysselsette flere folk til å flytte på biler.
Jeg skulle ideelt sett hatt Drammen, men får Lillestrøm. Litt mer styr, men ordner det til. Hvis jeg skal ha spesialløsning må jeg forvente lengre leveringstid.
Når det er sagt er det selvsagt ikke bra at (hvis) kundebehandler har sagt at levering Brumunddal er OK.

Jeg bestilte 28. mai, får levering 19. juni. Det synes jeg faktisk er ganske rått, selv om jeg må til Lillestrøm i stedet for Drammen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Thomas Parsli

Sitat fra: olaho på onsdag 12. juni 2019, klokken 11:14
Hva burde jeg gjøre? Risikerer jeg å "miste" den allokerte bilen hvis jeg ikke godtar leveranse i Lillestrøm? Og hvor lenge må jeg eventuelt vente hvis jeg står på mitt og ønsker levering i Brumunddal?

Jeg tipper du må vente til etter 22.6 får å få bilen utlevert i Brumunddal :(
Har du en avtale om Brumunddal kan du nok kreve å få den utlevert der, men datoen kan du ikke kreve at de overholder (ref. rettspraksis).

Jeg ville ringt selger og prøvd å finne en løsning.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

olaho

Etter 22.6 er helt greit, men ønsker fremdeles juni-utlevering.

Takk for innspill, har egentlig ingen selger (får mailer fra Emma hos Tesla Delivery Team), men skal prøve meg med en mail direkte til kontaktperson hos Tesla Brumunddal.
Bestilt Tesla Model 3 27. mai - blå, long range AWD, 19"-sportsfelger, hvitt interiør, hengerfeste
Reservasjon Tesla Model X: #882 - dessverre kansellert

olaho

Soga går mot en ende, i følge Tesla Brumunddal har Tesla måttet overstyre utleveringssted på grunn av transportkapasitet. De sier at kapasiteten til transportselskapene er sprengt, og at alt må brukes for å få biler fra havn i Drammen til Lillestrøm. Brumunddal vil derfor ikke få flere biler i juni/juli.

Om jeg ønsker bilen nå må jeg derfor bite i det sure eplet og hente ut bilen på Lillestrøm. Forhåpentligvis kan da Tesla være fleksible på utleveringstidspunkt, slik at jeg kan hente på kveldstid.
Bestilt Tesla Model 3 27. mai - blå, long range AWD, 19"-sportsfelger, hvitt interiør, hengerfeste
Reservasjon Tesla Model X: #882 - dessverre kansellert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA