Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Smalere dekk, noen som kjører på 215/50 18?

Startet av AreLib, torsdag 30. mai 2019, klokken 15:28

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: HCO på søndag 02. juni 2019, klokken 11:53
Det jeg argumenterer for er at man skal være forsiktig med å endre noe på bilen som kan slå tilbake i en eventuell forsikrings- eller straffesak. Særlig forsikringsselskaper er kjent for å lete med lys og lykte etter noe å "ta" deg på i en forsikringssak, spesielt dersom de mistenker uaktsom kjøring som er vanskelig å bevise.

Jeg har nylig knust en I-Pace. Det var min feil og forsikringsoppgjøret var på over 1 mill kroner.
Bilen gikk på 19" 245/55r19 uoriginale felger og piggfrie vinterdekk.
Det var aldri et spørsmål om dekk- eller felgstørrelse selv om jeg personlig tror at kollisjonen kunne vært unngått om bilen gikk på sommerdekk som har MYE bedre egenskaper på våt vei enn Hakka R2.
Og det er klart at dersom jeg hadde fått trøbbel ville jeg gått videre til Dekk1 som har montert hjulene uten at jeg har skrevet under på noe som fratar de ansvar.

AreLib

Stemmer, redusert støy og økt rekkevidde er tanken, at det potensielt reduserer slitasje på understellet er heller ikke dumt. bedre grep på slush føre er og greit da det er rwd bil eg går for. På TMX oppnår man nesten likt forbruk som TMS om en har 235 breie dekk. Mye synsing og lite erfaring her så langt
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

HCO

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 02. juni 2019, klokken 12:01
Jeg har nylig knust en I-Pace (...) Bilen gikk på 19" 245/55r19 uoriginale felger og piggfrie vinterdekk.
Det var aldri et spørsmål om dekk- eller felgstørrelse (...)

Trist å høre, men det er ikke helt i tråd med temaet her. I-Pace kommer originalt på dekk med bredder mellom  235 og 255, og med 18-22 toms felger. Da blir det vanskelig å argumentere for at du kunne unngått ulykken med en annen dekkbredde.

Forsikringsselskapet kan selvsagt forsøke å prosedere på at du burde ha lagt om til sommerdekk, men der har de en tynn sak (og det vet de) med tanke på at det så sent som i går var ganske kraftig snøfall på noen av de mest populære hyttefeltene i Sør-Norge. Strengt tatt hører vel heller ikke en slik diskusjon inn under denne tråden.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

AreLib

Sitat fra: HCO på søndag 02. juni 2019, klokken 12:27
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 02. juni 2019, klokken 12:01
Jeg har nylig knust en I-Pace (...) Bilen gikk på 19" 245/55r19 uoriginale felger og piggfrie vinterdekk.
Det var aldri et spørsmål om dekk- eller felgstørrelse (...)

Trist å høre, men det er ikke helt i tråd med temaet her. I-Pace kommer originalt på dekk med bredder mellom  235 og 255, og med 18-22 toms felger. Da blir det vanskelig å argumentere for at du kunne unngått ulykken med en annen dekkbredde.

Forsikringsselskapet kan selvsagt forsøke å prosedere på at du burde ha lagt om til sommerdekk, men der har de en tynn sak (og det vet de) med tanke på at det så sent som i går var ganske kraftig snøfall på noen av de mest populære hyttefeltene i Sør-Norge. Strengt tatt hører vel heller ikke en slik diskusjon inn under denne tråden.
kremt.. temaet her som jeg som trådstarter hadde i tankene er om noen kjører på 215/50 1 svaret på det kan være JA eller NEI. Målet mitt var å få erfaringer på kjøreegenskaper, forbruk og hva folk som kjører på det opplever. Temaet er ikke lover regler, forsikring etc
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Stikkkontakt

Sitat fra: HCO på søndag 02. juni 2019, klokken 12:27
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 02. juni 2019, klokken 12:01
Jeg har nylig knust en I-Pace (...) Bilen gikk på 19" 245/55r19 uoriginale felger og piggfrie vinterdekk.
Det var aldri et spørsmål om dekk- eller felgstørrelse (...)

Forsikringsselskapet kan selvsagt forsøke å prosedere på at du burde ha lagt om til sommerdekk,

Nylig=i 2019

HCO

Sitat fra: AreLib på søndag 02. juni 2019, klokken 12:52kremt.. temaet her som jeg som trådstarter hadde i tankene er om noen kjører på 215/50 1 svaret på det kan være JA eller NEI. Målet mitt var å få erfaringer på kjøreegenskaper, forbruk og hva folk som kjører på det opplever. Temaet er ikke lover regler, forsikring etc

Point taken. Men nå dro denne tråden i en annen retning (slik det gjerne skjer på diskusjonsfora) fordi jeg skrev at jeg ikke anbefalte å gå ned til 215 bredde og fordi noen andre mente at det var dust å hevde noe slikt. Noen mener sikkert fortsatt at det er dust, men jeg har iallefall vist hvorfor jeg mener det ikke er å anbefale.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

E_S

Nok en gang, 215 funker nok fint på bilen det, men det går ikke på originalfelgene - de er for brede. Helst 7-7,5" og til nød 8" bredde med 215-dekk, ikke 8,5" som originalfelgene er. Altså må du ha andre felger om du ønsker å kjøre på 215-dekk.

Det med forsikring og sånt hadde jeg tatt med knusende ro. Ikke en realistisk problemstilling overhodet.
:)

magnetic

smalere dekk funke bedre på SR+ og LR RWD som er lettere, men ville ikka ha brukt mindre enn 225 på AWD

02jan

Min Audi a6 quattro med 1630 kg tommvekt er levert med 195/65 15, og forsåvidt (samme bilmodell) godkjent opp til 255 brede dekk.

Med 195 dekk har bilen kjøreegenskaper, komfort og bremseegenskaper , som overgår de fleste elbiler (og fosilbiler), jeg har kjørt.

Hva er det som er så spesielt med modell 3, at den ikke kan kjøre på «smale» dekk på norske veier ?

Har prøvekjørt Mod3P, uten problemer med å kjøre som en prest , selv om den også kan kjøres sportslig.

BMW i3 leveres med 195 dekk, men kan kun
Kjøre med myke vinterdekk 155 dekk (vinter) uten at det er noe problem.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

daktari

Kunne ikke dette vært noe for en youtuber å teste ut i fellesskap med en dekksjappe? Ta noen runder på bane, en elgtest eller 2 og med støymåler? Går det an å skvise på 17" også kanskje?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nordbø

Sitat fra: E_S på søndag 02. juni 2019, klokken 17:28
Nok en gang, 215 funker nok fint på bilen det, men det går ikke på originalfelgene - de er for brede. Helst 7-7,5" og til nød 8" bredde med 215-dekk, ikke 8,5" som originalfelgene er. Altså må du ha andre felger om du ønsker å kjøre på 215-dekk.

Det med forsikring og sånt hadde jeg tatt med knusende ro. Ikke en realistisk problemstilling overhodet.

Eg har kjøpt 215/55-18 vinterdekk som er lagt på originalfelgene. Ingen problemer med tanke på felgens bredde..

AreLib

Sitat fra: Nordbø på mandag 03. juni 2019, klokken 13:51
Sitat fra: E_S på søndag 02. juni 2019, klokken 17:28
Nok en gang, 215 funker nok fint på bilen det, men det går ikke på originalfelgene - de er for brede. Helst 7-7,5" og til nød 8" bredde med 215-dekk, ikke 8,5" som originalfelgene er. Altså må du ha andre felger om du ønsker å kjøre på 215-dekk.

Det med forsikring og sånt hadde jeg tatt med knusende ro. Ikke en realistisk problemstilling overhodet.

Eg har kjøpt 215/55-18 vinterdekk som er lagt på originalfelgene. Ingen problemer med tanke på felgens bredde..
såpass, så for meg at det blir ekstrem dekkstrekk.  Hva dekk har du? Kunne du lagt ut bilde?
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

E_S

Sitat fra: Nordbø på mandag 03. juni 2019, klokken 13:51

Eg har kjøpt 215/55-18 vinterdekk som er lagt på originalfelgene. Ingen problemer med tanke på felgens bredde..

Jada, du får montert det sammen, men det er ikke optimalt og det er såvidt jeg husker heller ikke helt innafor mtp. match mellom felg- og dekkbredde..
:)

tornaldo

Dette er jo en gammel tråd, men lurte på om noen hadde erfaring med f.eks 215/55R18 eller 215/50R18 på Model 3, nå som åren har gått siden tråden ble opprettet...? Da på litt smalere felger, typisk 7.5X18.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA