Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Smalere dekk, noen som kjører på 215/50 18?

Startet av AreLib, torsdag 30. mai 2019, klokken 15:28

« forrige - neste »

AreLib

Vurderer gå for 215/50 18 på vinterhjul, muligens og sommer. Noen som har gjort det?
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

HCO

#1
Sitat fra: AreLib på torsdag 30. mai 2019, klokken 15:28
Vurderer gå for 215/50 18 på vinterhjul, muligens og sommer. Noen som har gjort det?

Tror jeg ikke er lurt. Dersom du får en skade som kan relateres til veigrep, og forsikringsselskapet mener at de smalere hjulene forverrer bilens kjøreegenskaper, kan du risikere avkortning. Tror heller ikke bilen går igjennom EU-kontroll med smalere dekk enn oppgitt/godkjent fra Tesla.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Sharp

Sitat fra: HCO på torsdag 30. mai 2019, klokken 19:16
Dersom du får en skade som kan relateres til veigrep, og forsikringsselskapet mener at de smalere hjulene forverrer bilens kjøreegenskaper, kan du risikere avkortning. Tror heller ikke bilen går igjennom EU-kontroll med smalere dekk enn oppgitt/godkjent fra Tesla.

Her var det en del påstander jeg er ganske sikker på ikke stemmer. Det er selvsagt lov å ha smalere dekk enn originalt, akkurat som det er lov med bredere dekk. Du må bare passe på at du er innenfor kravene til sporvidde, last- og hastighetsindeks.

Det er flere som anbefaler smalere dekk på vinteren:
https://www.tv2.no/a/8730749/

HCO

#3
Sitat fra: Sharp på fredag 31. mai 2019, klokken 12:36
Her var det en del påstander jeg er ganske sikker på ikke stemmer. Det er selvsagt lov å ha smalere dekk enn originalt, akkurat som det er lov med bredere dekk. Du må bare passe på at du er innenfor kravene til sporvidde, last- og hastighetsindeks.

Tja, ring gjerne forsikringsselskapet ditt og sjekk hva slags praksis de har. Dersom dekkdimensjonen avviker såpass mye fra det fabrikanten har oppgitt, er bilen å anse som ikke godkjent (se neste avsnitt). Dersom forsikringsselskapet mener å kunne kople en eventuell ulykke til dette, kan man risikere avkortning og i verste fall regress. Det finnes eksempler på forsikringssaker der forsikringsselskapet har prosedert på feil lufttrykk (!), og da tror jeg ikke de ser med blidere øyne på (helt) feil dekkdimensjon. Med tanke på at Model 3 er både veldig tung og veldig rask, er det ikke vanskelig å argumentere med at smalere dekk vil gi dårligere veigrep. Bredere dekk vil man nok slippe lettere unna med (med mindre man har en vannplanings-ulykke...).

Når det gjelder hvorvidt bilen går igjennom EU-kontroll, vil det kreve dokumentasjon fra fabrikanten. Om slik dokumentasjon ikke finnes, blir det opp til kontrolløren å avgjøre om det er farlig eller ei. I "Kontrollinstruks for periodisk kontroll av kjøretøy, v3.0"* står det bl.a.:
SitatNærmere om kontroll av dekk
Kontroller dekkenes spesifikasjoner (dimensjon, lastindeks/lag, hastighetsindeks, godkjenningsmerke) mot vognkortet eller mot informasjon gitt av Statens vegvesen. Merk at kjøretøy i vognkort kan være oppgitt med lastindeks og hastighetsindeks i samsvar med dekkene som var montert på fabrikk, og at dette ikke nødvendigvis er minimumskravet. Lastindeks og hastighetsindeks skal tilfredsstille kjøretøyets tekniske spesifikasjoner (største tillatte akselvekter og topphastighet).
Dersom dekkdimensjon ikke samsvarer med vognkort eller informasjon gitt av Statens vegvesen godtas tillatelse fra fabrikant som bekrefter alternativ dekkdimensjon. Tillatelse fra fabrikant kan være i form av enten dokumentasjon/bekreftelse fra fabrikant, original klistrelapp på kjøretøyet eller informasjon i instruksjonsbok hvor det tydelig kommer frem alternativ dekkdimensjon for aktuell modell.
(...)
Mangelmerknad a), b), c) og d) bedømmes med 3 ved farlig avvik. [a=Feil dimensjon]


*https://lovdata.no/static/LTI/sf-20180522-0740-01-01.pdf
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

E_S

Så lenge loadindex er innenfor har du i utgangpunktet ingenting å frykte, men 215 blir for smalt på originalfelgene som er 8,5" brede.
:)

tibber73

Sitat fra: HCO på fredag 31. mai 2019, klokken 13:21
Sitat fra: Sharp på fredag 31. mai 2019, klokken 12:36
Her var det en del påstander jeg er ganske sikker på ikke stemmer. Det er selvsagt lov å ha smalere dekk enn originalt, akkurat som det er lov med bredere dekk. Du må bare passe på at du er innenfor kravene til sporvidde, last- og hastighetsindeks.

Tja, ring gjerne forsikringsselskapet ditt og sjekk hva slags praksis de har. Dersom dekkdimensjonen avviker såpass mye fra det fabrikanten har oppgitt, er bilen å anse som ikke godkjent (se neste avsnitt). Dersom forsikringsselskapet mener å kunne kople en eventuell ulykke til dette, kan man risikere avkortning og i verste fall regress. Det finnes eksempler på forsikringssaker der forsikringsselskapet har prosedert på feil lufttrykk (!), og da tror jeg ikke de ser med blidere øyne på (helt) feil dekkdimensjon. Med tanke på at Model 3 er både veldig tung og veldig rask, er det ikke vanskelig å argumentere med at smalere dekk vil gi dårligere veigrep. Bredere dekk vil man nok slippe lettere unna med (med mindre man har en vannplanings-ulykke...).

Når det gjelder hvorvidt bilen går igjennom EU-kontroll, vil det kreve dokumentasjon fra fabrikanten. Om slik dokumentasjon ikke finnes, blir det opp til kontrolløren å avgjøre om det er farlig eller ei. I "Kontrollinstruks for periodisk kontroll av kjøretøy, v3.0"* står det bl.a.:
SitatNærmere om kontroll av dekk
Kontroller dekkenes spesifikasjoner (dimensjon, lastindeks/lag, hastighetsindeks, godkjenningsmerke) mot vognkortet eller mot informasjon gitt av Statens vegvesen. Merk at kjøretøy i vognkort kan være oppgitt med lastindeks og hastighetsindeks i samsvar med dekkene som var montert på fabrikk, og at dette ikke nødvendigvis er minimumskravet. Lastindeks og hastighetsindeks skal tilfredsstille kjøretøyets tekniske spesifikasjoner (største tillatte akselvekter og topphastighet).
Dersom dekkdimensjon ikke samsvarer med vognkort eller informasjon gitt av Statens vegvesen godtas tillatelse fra fabrikant som bekrefter alternativ dekkdimensjon. Tillatelse fra fabrikant kan være i form av enten dokumentasjon/bekreftelse fra fabrikant, original klistrelapp på kjøretøyet eller informasjon i instruksjonsbok hvor det tydelig kommer frem alternativ dekkdimensjon for aktuell modell.
(...)
Mangelmerknad a), b), c) og d) bedømmes med 3 ved farlig avvik. [a=Feil dimensjon]


*https://lovdata.no/static/LTI/sf-20180522-0740-01-01.pdf
Makan til svada er det lenge siden jeg har lest.
Så lenge dekket har riktig hastighetskode, lastindeks og rulleomkrets ikke avviker med 5%, kan en sette på smalere dekk.
Du leser jo ikke det du refererer til..
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

HCO

#6
Sitat fra: tesla73 på lørdag 01. juni 2019, klokken 01:19
Makan til svada er det lenge siden jeg har lest.
Så lenge dekket har riktig hastighetskode, lastindeks og rulleomkrets ikke avviker med 5%, kan en sette på smalere dekk.
Du leser jo ikke det du refererer til..

Du har sikkert rett, det står stort sett bare svada på Lovdata.no. Jeg leste dette:

"Dersom dekkdimensjon ikke samsvarer med vognkort eller informasjon gitt av Statens vegvesen godtas tillatelse fra fabrikant som bekrefter alternativ dekkdimensjon. Tillatelse fra fabrikant kan være i form av enten dokumentasjon/bekreftelse fra fabrikant, original klistrelapp på kjøretøyet eller informasjon i instruksjonsbok hvor det tydelig kommer frem alternativ dekkdimensjon for aktuell modell."

Da antar jeg at du har bedre kilder på at det er greit å endre til en dekkbredde som ikke samsvarer med informasjon fra enten fabrikant eller Statens vegvesen?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

tibber73

Sitat fra: HCO på lørdag 01. juni 2019, klokken 09:05

Du har sikkert rett, det står stort sett bare svada på Lovdata.no. Jeg leste dette:

"Dersom dekkdimensjon ikke samsvarer med vognkort eller informasjon gitt av Statens vegvesen godtas tillatelse fra fabrikant som bekrefter alternativ dekkdimensjon. Tillatelse fra fabrikant kan være i form av enten dokumentasjon/bekreftelse fra fabrikant, original klistrelapp på kjøretøyet eller informasjon i instruksjonsbok hvor det tydelig kommer frem alternativ dekkdimensjon for aktuell modell."

Da antar jeg at du har bedre kilder på at det er greit å endre til en dekkbredde som ikke samsvarer med informasjon fra enten fabrikant eller Statens vegvesen?

En trenger bare sunn fornuft.
Jeg har 2 biler som har helt annen dekkdimensjon enn det som står i vognkortet (rulleomkretsen er selvfølgelig innafor). De er levert sånn fra merkeforhandler uten noe papir på at dette er endret. Det finnes utallige eksempler på dette. Og det forkorter ikke noe i en evt forsikringssak.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

HCO

Sitat fra: tesla73 på lørdag 01. juni 2019, klokken 10:40
Sitat fra: HCO på lørdag 01. juni 2019, klokken 09:05

Du har sikkert rett, det står stort sett bare svada på Lovdata.no. Jeg leste dette:

"Dersom dekkdimensjon ikke samsvarer med vognkort eller informasjon gitt av Statens vegvesen godtas tillatelse fra fabrikant som bekrefter alternativ dekkdimensjon. Tillatelse fra fabrikant kan være i form av enten dokumentasjon/bekreftelse fra fabrikant, original klistrelapp på kjøretøyet eller informasjon i instruksjonsbok hvor det tydelig kommer frem alternativ dekkdimensjon for aktuell modell."

Da antar jeg at du har bedre kilder på at det er greit å endre til en dekkbredde som ikke samsvarer med informasjon fra enten fabrikant eller Statens vegvesen?

En trenger bare sunn fornuft.
Jeg har 2 biler som har helt annen dekkdimensjon enn det som står i vognkortet (rulleomkretsen er selvfølgelig innafor). De er levert sånn fra merkeforhandler uten noe papir på at dette er endret. Det finnes utallige eksempler på dette. Og det forkorter ikke noe i en evt forsikringssak.

Selvsagt, sunn fornuft og anekdotiske bevis trumfer alltid juss og regler.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

E_S

Det er med gjeldene regelverk i Norge ikke krav til at dekkdimensjonen som sitter på bilen må stå i vognkortet. Ta VW Golf som eksempel. De kjipe utgavene leveres med 15" eller 16" som standard, men om man velger originale tilbehørsfelger sitter det 17", 18" og også 19" på bilen. Det står ikke i vognkortet, men er greit likevel.

SVV vil ikke engang føre inn i vognkort alternative dekk/felgdimensjoner som befinner seg innenfor det definerte slingringsmonnet.
:)

GreenEyez

Sitat fra: AreLib på torsdag 30. mai 2019, klokken 15:28
Vurderer gå for 215/50 18 på vinterhjul, muligens og sommer. Noen som har gjort det?

Er det fordi de er billigere og du vil spare €$£?

Kjørte en ny Mercedes en gang hvor det var satt på en dimensjon smalere dekk enn angitt tillatt/anbefalt i instruksjonbok. Så vinglete og ustabil bil har jeg ikke opplevd ellers, som den ble. Så lykke til.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Løytnanten

Sitat fra: HCO på lørdag 01. juni 2019, klokken 09:05
Sitat fra: tesla73 på lørdag 01. juni 2019, klokken 01:19
Makan til svada er det lenge siden jeg har lest.
Så lenge dekket har riktig hastighetskode, lastindeks og rulleomkrets ikke avviker med 5%, kan en sette på smalere dekk.
Du leser jo ikke det du refererer til..

Du har sikkert rett, det står stort sett bare svada på Lovdata.no. Jeg leste dette:

"Dersom dekkdimensjon ikke samsvarer med vognkort eller informasjon gitt av Statens vegvesen godtas tillatelse fra fabrikant som bekrefter alternativ dekkdimensjon. Tillatelse fra fabrikant kan være i form av enten dokumentasjon/bekreftelse fra fabrikant, original klistrelapp på kjøretøyet eller informasjon i instruksjonsbok hvor det tydelig kommer frem alternativ dekkdimensjon for aktuell modell."

Da antar jeg at du har bedre kilder på at det er greit å endre til en dekkbredde som ikke samsvarer med informasjon fra enten fabrikant eller Statens vegvesen?

Her synes jeg tesla73 og flere bør takke HCO for gode og veldokumenterte råd fremfor å ordlegge seg som trasne småunger som ikke får viljen sin.

Stikkkontakt

#12
Dekk1 skriver dette:
https://www.dekk1.no/om-dekk/alternative-dimensjoner-p%C3%A5-dekk

Det sier seg selv at de hadde hatt en dårlig sak om en bileier hadde fått forsikrings- eller garantiproblemer pga at de satte på uoriginal dekkdimensjon.

For øvrig er 7" felger anbefalt på 215/50 dekk,men det er ingen lavfriksjonsdekk i denne dimensjonen. Hadde gått for Michelin Primacy 4 99W 225/50-18. Rullemotstand B, vannplaning A og lav 68db. Mine erfaringer med Primacy på Ampera-e er at de er ekstremt holdbare..

Løytnanten

Sitat fra: GreenEyez på søndag 02. juni 2019, klokken 04:57
Sitat fra: AreLib på torsdag 30. mai 2019, klokken 15:28
Vurderer gå for 215/50 18 på vinterhjul, muligens og sommer. Noen som har gjort det?

Er det fordi de er billigere og du vil spare €$£?

Kjørte en ny Mercedes en gang hvor det var satt på en dimensjon smalere dekk enn angitt tillatt/anbefalt i instruksjonbok. Så vinglete og ustabil bil har jeg ikke opplevd ellers, som den ble. Så lykke til.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kanskje det er så enkelt GreenEyez som at han forsøker å senke det mange av oss oppfatter som et ukomfortabelt høyt støynivå i TM3?

HCO

Jeg argumenterer ikke imot at det finnes både sunn fornuft og praksis* som tilsier at det er greit å endre dekkdimensjon på biler i Norge, innenfor visse rammer, også der det ikke foreligger noen eksplisitt informasjon/tillatelse fra fabrikant eller Statens vegvesen.

Det jeg argumenterer for er at man skal være forsiktig med å endre noe på bilen som kan slå tilbake i en eventuell forsikrings- eller straffesak. Særlig forsikringsselskaper er kjent for å lete med lys og lykte etter noe å "ta" deg på i en forsikringssak, spesielt dersom de mistenker uaktsom kjøring som er vanskelig å bevise.

Ettersom ingen foreløpig har fått godkjent** å benytte 215-dekk på Model 3, vil det være en viss risiko ved å gjøre det. Ikke nødvendigvis en økt ulykkesrisiko, men en juridisk/økonomisk risiko.

- -
* Praksis hos Statens vegvesen, i form av hva de aksepterer på PKK (EU-kontroll), samt praksis hos bilforhandlere og dekkforhandlere.
** Godkjennelse kan skje enten direkte ved at man får dokumentasjon fra Tesla eller implisitt ved at bilen går igjennom PKK. Ingen norske Model 3 skal til PKK før i 2022.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA