Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi e tron kommer dårligst ut i test

Startet av elektrolux, torsdag 30. mai 2019, klokken 07:53

« forrige - neste »

elektrolux

Kjekt å lese test med fokus på forbruk. (Eller miljøpåvirkning om en vil)

Også interessant at Tesla S er best på rekkevidde i 130 km/t men at den straffes på størrelsen og må lade igjen før Tesla 3 når hastigheten økes til 150 km/t:

https://www.tek.no/artikler/teslas-elbiler-dominerer-i-forbrukstest-mot-audi-e-tron-og-hyundai-kona/466538

Ser en på forbruket til Audi e-Tron i 130 km/t er dette like over 28 kWt/100 km. Til sammenligning er reelt forbruk på vår Diesel bobil med sengeplass til 4 i samme hastighet på 10l/100 km, eller 100 kWt/100 km. Det blir godt over 3 ganger så mye energiforbruk og skulle tilsi at vi burde bytte ut dieseldyret.

Men... Så kommer vi til problemet: Drivstoffet til dieselpurka er mye rimeligere enn drivstoffet til Audien. Vi kan fylle på 1000 kWt med energi for rundt 1200 kr på #lemmywagen og bruke både kontanter, og betalingskort og betale for nøyaktig den mengden energi vi fyller på.

Med en e-Tron, f.eks på en typisk alpetur, ville vi måtte forhåndsbetalt for strøm på hurtigladere i Danmark. I Tyskland er det andre tilbydere med sine betingelser, men felles for alle er at de hverken aksepterer klingende mynter eller vanlige betalingskort. I tillegg koster energien fra disse gjerne 3-4 kr/kWt, altså 3000-4000 kr for samme mengde energi. Dermed vil det bli minst like dyrt å kjøre Audien som Lemmyen og med tanke på at #lemmywagen er nedbetalt og dobler som hotel underveis blir det neppe Audi på oss....

Det som derimot seiler opp som et alternativ på neste alpetur er å bruke #Teslaine som tilbyr gratis superlading. Da snakker vi kun ferge, burger og hotelkostnader på neste alpetur, og har desto mer å bruke på Weissbier og Schnitzel. :D   

Moralen er at fossilt drivstoff bør koste minst like mye som elektrisk drivstoff, elbiler må blir mindre og mer effektive og en bør passe vekta om en kjører elbil. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OhmPaPa

Ja når kommer egentlig Tesla Model M? Hadde vært digg med så stort fritidsbatteri i et Motorhome!  :o

Siden du har gratis superlading kan du vel velge mellom å kjøpe diesel og bo rimelig eller å betale hoteller og kjøre rimelig?

Det er veldig bra at de tradisjonelle bilfabrikkene kommer med elbiler - og e-Tron er jo en flott bil. Men det er rart at de kommer med så høyt forbruk? Med store budsjetter til forskning og muligheten til å kjøpe en Tesla de kan skru fra hverandre og se på og få ideer fra - hvorfor?

Ferry

Sitat fra: elektrolux på torsdag 30. mai 2019, klokken 07:53Vi kan fylle på 1000 kW med energi for rundt 1200 kr på

Hvor mange hestekrefter tilsvarer det?  :P Tidlig på'n i dag?

elektrolux

#3
Lett å snuble i dette ja. Korrigert nå.

Og ja. #lemmywagen har fått litt avlastning nå som vi har tilgang på #teslaine. Tipper minst 1 av de 3-4 årlige langturene blir elektrisk framover.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ferry

Sitat fra: elektrolux på torsdag 30. mai 2019, klokken 12:54
Lett å snuble i dette ja. Korrigert nå.

På ett av fire steder, ja ;) Skjønner jo hva du mener, og er ikke i tvil om at du vet forskjellen. Hadde vært enklere med joule. 1 kWh = 3,6 MJ.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA